IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо японците си сменят колите на 3 години?

Системата за закупуване и технически прегледи е сред най-сложните в света

Защо японците си сменят колите на 3 години?

Едно от разпространените мнения е, че в Япония хората масово карат само нови коли, тъй като данъците и таксите за старите са прекалено високи. Това обаче е само част от истината, но е факт, че повечето местни жители сменят автомобила си на всеки 3 години. Защо е така?

Първо, закупуването на нов автомобил в Япония не е никак лесно. Купувачът трябва да представи потвърждение за наличиe на място за паркиране, което да се намира на не повече от 2 км от дома му. Годишният данък не е обвързан с възрастта на колата, а с обема на двигателя. За машини с мотор до 1,0 литър той е 275 долара, а за такива с между 2,5 и 3,0 литра достига 470 долара. При колите с обем на мотора от 4,5 до 6,0 литра се увеличава до 815 долара. Отделно таксата се вдига с 10%, ако превозното средство е на повече от 13 г.

Япония

Сумите не са чак толкова сериозни, особено за държава, в която хората получават едни от най-високите заплати в света. Тогава, защото японците си сменят колите толкова често? Една от причините е системата за технически прегледи на автомобилите, известна като shaken (шакен). Тя е доста строга, като целта е по пътищата на страната да се движат само технически изправни превозни средства.

Първият shaken се провежда на третата година при стандартите леки коли и при кей-каровете (модели с компактни размери и с двигател до 0,6 литра, които са особено популярни в Япония). След това процедурата се повтаря на всеки две години, като тя не е никак евтина дори за жителите на страната.

Първо се плащат данъците на автомобила, които освен обем на двигателя, включват и теглото на съответния модел. Към тях се прибавя задължителна застраховка за 2 години, както и такса за оформяне на документите. След това идва ред и на техническият преглед, като откритите при него проблеми се отстраняват на място в сервиза и съответно за това се плаща допълнително. 

Япония

Сумата често надвишава 1000 долара и затова повечето японци предпочитат да сменят колата си преди изтичането на срока на shaken и така да не дават излишни пари. Самите автомобили в страната много бързо поевтиняват, като запазена кола на 7 години може да бъде купена за по-малко от 20% от първоначалната и стойност.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    карам японки ( преди 2 години )
    не говори за европа и качество.първо-компонентите се изработват навсякъде,само не и от производителя.факт-части за бмв,тойота,ровър,мерцедес се правят дори в българско село!!!смятайте,какво карате сега!!!и зщо до 3 години се сменят новите таратайки-ами след това няма гаранция доеи за живота ви,камо ли за частите
  • #11
    4 rate up comment 2 rate down comment
    No comment ( преди 4 години )
    Интересна статистика. Най-големият производител на автомобили в света е Тойта, но най-купувания автомобил в Япония е BMW....
  • #10
    7 rate up comment 0 rate down comment
    hmn ( преди 4 години )
    - Японците се доказват повече и от българите на съседите си с материални придобивки и живеят често над възможностите си- Има жестока стигма срещу всичко употребявано, в това число коли и жилища(!). Това наистина води до мега ниски цени за запазени употребявани автомобили.Да изхвърлиш кола на 3 години и да вземеш нова за да не платиш 1000 долара е очевидна глупост за всеки.
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    hmn ( преди 4 години )
    Статията е пълна и истини, полуистини и откровени глупости. Алексейчо Русакович я е написал за някой избушен руски сайт на базата на ограничения си личен опит и някой некадърник я е допревел на бълрарски. Малко факти:- Япония е почти на дъното от OECD (развития свят) държавите по разполагаем доход на домакинство- Шакенът не е строг и скъп. По улиците има повече коли и камиони с издънени сегменти и бял пушек отколкото в България. Скъпо е да си платиш на дилъра да ходи с колата ти на преглед.
  • #8
    3 rate up comment 12 rate down comment
    хааах ( преди 4 години )
    Защото им писва от тия скучни гнилочи без никакво обезумяване и с гадни смотани атмосферни мотори от косачки и едвам ги изтрайват 3г.
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    И аз мисля да я шитна моята на 3-тата година, а сега я карам като за последно.
  • #6
    4 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    щото са *** и стават за каране само до 3тата година..
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    един там ( преди 4 години )
    А са под 50 000 км. защото японците по принцип не карат много. Транспортът там им е доста уреден и в много случай са с него вместо с колата. Друг плюс е че повечето коли са гаражни. Там местата навън за паркиране са малко. Всичко е подземни и надземни гаражи, като небостъргачи с асансьори за колите и много, много етажи. Така, че някой, ако случи да си вземе японка от Япония е ударил 6-ца от тотото. Единствен недостатък е, че са с десен волан. Само това ме спира да си вкарам една от там.
  • #4
    16 rate up comment 4 rate down comment
    един там ( преди 4 години )
    Истината е, че получават доста добри заплати, колите не са скъпи, защото си ги произвеждат и им е изгодно да продават и да купуват нови. Изгодно е, защото колите им се изкупуват масово направо с корабите заминават за Русия, Австралия, Англия, Индонезия и къде ли още не. Имат сигурен пазар и хората по света ги купуват, защото знаят, че са с японско качество, правени 100% в Япония, карани и поддържани както трябва и за тези години са само леко разработени и са, като нови на под 50 000 км.
  • #3
    21 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    нещо не се връзва... за да спестят 1000долара се набутват 30-40 за нова... Все си мисля, че просто има и друга причина да го правят - например искат да карат нови коли..