Едно от разпространените мнения е, че в Япония хората масово карат само нови коли, тъй като данъците и таксите за старите са прекалено високи. Това обаче е само част от истината, но е факт, че повечето местни жители сменят автомобила си на всеки 3 години. Защо е така?
Първо, закупуването на нов автомобил в Япония не е никак лесно. Купувачът трябва да представи потвърждение за наличиe на място за паркиране, което да се намира на не повече от 2 км от дома му. Годишният данък не е обвързан с възрастта на колата, а с обема на двигателя. За машини с мотор до 1,0 литър той е 275 долара, а за такива с между 2,5 и 3,0 литра достига 470 долара. При колите с обем на мотора от 4,5 до 6,0 литра се увеличава до 815 долара. Отделно таксата се вдига с 10%, ако превозното средство е на повече от 13 г.
Сумите не са чак толкова сериозни, особено за държава, в която хората получават едни от най-високите заплати в света. Тогава, защото японците си сменят колите толкова често? Една от причините е системата за технически прегледи на автомобилите, известна като shaken (шакен). Тя е доста строга, като целта е по пътищата на страната да се движат само технически изправни превозни средства.
Първият shaken се провежда на третата година при стандартите леки коли и при кей-каровете (модели с компактни размери и с двигател до 0,6 литра, които са особено популярни в Япония). След това процедурата се повтаря на всеки две години, като тя не е никак евтина дори за жителите на страната.
Първо се плащат данъците на автомобила, които освен обем на двигателя, включват и теглото на съответния модел. Към тях се прибавя задължителна застраховка за 2 години, както и такса за оформяне на документите. След това идва ред и на техническият преглед, като откритите при него проблеми се отстраняват на място в сервиза и съответно за това се плаща допълнително.
Сумата често надвишава 1000 долара и затова повечето японци предпочитат да сменят колата си преди изтичането на срока на shaken и така да не дават излишни пари. Самите автомобили в страната много бързо поевтиняват, като запазена кола на 7 години може да бъде купена за по-малко от 20% от първоначалната и стойност.
Снимки: Motor