Първите автомобили са просто карети с примитивни двигатели и нулеви удобства. Стотици важни открития са необходими, за да се превърнат те в онова, което днес разбираме под лека кола. В три поредни статии Automedia.bg ще подбере най-значимите от тези изобретения. Ето и втората част: от автоматика до турбокомпресорите.
Най-важните изобретения в автомобилната история II (ГАЛЕРИЯ):
Ванкеловият двигател: NSU (1957)
Концепцията за роторен двигател като алтернатива на традиционните цилиндри и бутала е патентована от германския инженер Феликс Ванкел още през 1929, но едва в края на 50-те NSU започва да я въвежда на практика. Компанията работи успоредно по два проекта - единият оглавен от Ванкел, вторият - от Ханс Дитер Пашке, и в крайна сметка избира втория вариант за производство ("Превърнахте моя състезателен кон във впрегатно добиче", оплаква се Ванкел). NSU Spider от 1964 е първият сериен модел с ванкел. Много компании откупуват лиценза, включително Alfa Romeo, Citroеn, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Toyota и даже Rolls-Royce. Заради проблеми с уплътнението и износването роторният двигател така и не се налага. Но компании като Mazda не са загубили надежда, че с напредъка на материалите този несъмнено по-ефективен като принципи агрегат ще стане по-масов.
Концепцията за роторен двигател като алтернатива на традиционните цилиндри и бутала е патентована от германския инженер Феликс Ванкел още през 1929, но едва в края на 50-те NSU започва да я въвежда на практика. Компанията работи успоредно по два проекта - единият оглавен от Ванкел, вторият - от Ханс Дитер Пашке, и в крайна сметка избира втория вариант за производство ("Превърнахте моя състезателен кон във впрегатно добиче", оплаква се Ванкел). NSU Spider от 1964 е първият сериен модел с ванкел. Много компании откупуват лиценза, включително Alfa Romeo, Citroеn, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Toyota и даже Rolls-Royce. Заради проблеми с уплътнението и износването роторният двигател така и не се налага. Но компании като Mazda не са загубили надежда, че с напредъка на материалите този несъмнено по-ефективен като принципи агрегат ще стане по-масов.


8