Спомняте ли си първото Porsche с четири пълноценни седалки? Дебютът му не бе много далеч – Cayenne от 2002 г. Последваха го Panamera и Macan. Разбира се, в моделите 911, 924 и 928 също има задни седалки, но те са предназначени най-вече за деца или малък багаж. Един поглед към фирмената история показва, че марката се е прицелила в тези модели отдавна.
356 Typ 530
Всичко започва с легендарното 356. Студията Typ 530 притежава по-големи врати, удължено междуосие и леко повдигнат покрив в задната част. И макар тя да има само две врати, в началото на 50-те години с нея се заражда визията на Porsche за четири врати. Фердинанд „Фери“ Антон Ернст Порше е имал нужда сам от такъв спортен автомобил, който да поема цяло семейство. На 26-годишна възраст той вече е бил баща. В началото автомобилите с четири седалки трудно намират идейни привърженици в Porsche. И нищо чудно – нормалното 356 е така успешно, че единствено за него производството е увеличавано.
Typ 754 T7
След края на ерата на 356, през 1959 г. е направен втори опит за четири седалки. Под ръководството на сина на Фери Порше – Фердинанд Александер – се ражда Typ 754 T7. В основните си черти той прилича на своя скорошен наследник – Porsche 911. Характерната му предна част и спускащата се задница показват и до днес, че Т7 се е намирал близо до спортната икона и единствено оформлението на задната част не е било готово. По това време Porsche обмисля въпроса дали 911 не трябва да бъде с четири места изначално. За да бъде създадено още малко пространство, са правени и паралелни опити с моделите Т8 като 2+2 места и Т9 като пълноразмерен автомобил с четири места. Фери Порше лично дава зелена светлина за продължаване на разработката на Т8 през 1961 г.
928 S
С представянето на 928 през 1977 г., което трябва да замени 911 след 14-годишно производство, започва нова глава в търсене на пълноразмерен модел с четири врати. През 1984 г. Porsche решава да направи комфортна версия на 928. Автомобилът е с две врати и четири места. За 75-ия рождения ден на Фери Порше през 1984 г. е създаден единичен екземпляр на базата на 928 S. Подаръкът на служителите за шефа никога не влиза в серийно производство.
928 H50
След 1984 г. е създаден още варианти на 928. Две години по-късно на чертожната дъска са поставени два модела с по четири врати и различни задници. След продължителни тестове Porsche отхвърля и тях поради недостатъчна здравина на каросерията на 928. Един от моделите от двата опита, черен автомобил с четири врати и задница тип комби, се намира в музея на марката. Единственото 928 с четири врати, което е имало заводска хомологация за шосето, е създадено през 1988 г. по инициатива на Фери Порше в съвместна работа с American Specialty Cars (ASC).
989
В края на 80-те години следват нови опити за четириместни модели. Тур 989 е автомобил с 3,6-литров V8 и 300 к.с., разположен в задната част. Този път всичко изглежда наред. Но Венделин Видекинг спира развитието на модела по икономически съображения. Разходите за разработката на 989 са прекалено високи, а предполагаемите печалби се смаляват дори на хартия. От 1993 г. всички сили са хвърлени в новите серии на Boxster и Carrera.
Снимки: Porsche