Кога ретро-дизайнът работи най-добре? Разбира се, когато историческият модел е легенда. Бумът на ретромобилите бе в началото на века. Примерите са многобройни – Mini, Fiat 500, Chevrolet Camaro, Ford Thunderbird и Mustang, както и VW New Beetle. Една нова интерпретация на класическия Trabant щеше да се впише идеално в картината.
Така и стана. През 2009 г. на автосалона във Франкфурт бе представена студията Trabant nT (new Trabi). С дължина от 3,95 м тя бе по-дълга с 30 сантиметра от предшественика си, но използваше умело някои негови дизайнерски елементи. Освен това тя бе замислена като електромобил с пробег 160 километра, литиево-йонен акумулатор и голям соларен покрив за подпомагане на охлаждането и външните агрегати. Електромоторът бе с мощност 47 кВт, максималната скорост – 130 км/ч, а собственото тегло – 1050 килограма.
Според създателите серийното произвоство на „модерната концепция за града и средни отсечки, втори семеен автомобил или практически помощник за предприемача“ трябваше да започне през 2012 г. Но това не се случи.
Какви бяха причините за неуспеха? Основно липса на инвеститори и финансови средства. Премиерата през 2009 г. съвпадна със световната икономическа криза.
Днес дизайнът на студията продължава да изглежда актуален. И може би ще се намерят инвеститори, които след 10-годишна пауза да вкарат проекта в релси. По това той също би си приличал с оригинала, за който жителите на ГДР и социалистическите републики чакаха по 15 години.
Снимки: Trabant nT