Производителите превръщат автомобилите във все по-комплексни машини на колела, чиито компютри извършват милиони изчисления в минута и осъществяват свързаност с различни системи, отдалечени на километри. За много от операциите автомобилите събират, съхраняват, обработват и изпращат различни по вид и обем данни. Какви точно са те – това е резултатът от проучването на Германската асоциация на автомобилните клубове ADAC.
В теста участваха Renault Zoe, Mercedes B-Class и два модела на BMW – 320d и i3. Производителите не са предоставили информация за изследваните техни продукти, а за голяма част от въпросите не е била налична и публична документация. За изследването независимите експерти са разглобили командните апарати и са ги анализирали чрез дефиниране на вътрешната и външната им комуникация.
С изключение на предписаната от закона употреба на данни, например eCall или контрол на отработените газове, собственикът на автомобила би следвало да има възможност да изключва лесно връзката за данни, стига те да не са нужни за непосредствената работа на автомобила.
След извършване на проучването ADAC излезе със следните позиции: за всеки модел производителите следва да предоставят списък със записваните, съхранявани, преработвани и предавани външно данни. Този списък трябва да бъде достъпен за потребителите, свързани с обслужването на автомобила, например търговци. При представянето на нов модел списъкът с данни следва да бъде проверяван от неутрален източник. И не на последно място, независимите сервизи и пътна помощ трябва да разполагат със списъка с всички тези данни.
При Renault Zoe зареждането на акумулатора може да бъде прекъснато по всяко време от Renault чрез мобилна връзка, например поради незаплащане на лизингова вноска за акумулатора. Сервизът може да прочете различни данни от CAN-мрежата по всяко време. Дистанционната диагностика стандартно е изключена, но може да бъде активирана от производителя.
Резултатите от изследването на ADAC може да видите в нашата галерия:
Снимки: ADAC