fallback

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха, така да се каже, "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.             Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.                   По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 км. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид. И още нещо: заради намаления резерв по-малките двигатели са много по-чувствителни към качеството на поддръжката. Редовната и честа смяна на маслото е задължителна.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

fallback
  • #39
    анонимен ( преди 4 години )
    Незнам от къде идва това че са еднодневни, като цяло работат на по ниски обороти с повече въртящ момент са, просто са по капризни за подръжка
  • #38
    Тинтири-минтири ( преди 4 години )
    Следствие от откровена ментална импотентност на еко-престъпниците и идиотизирани политици. За производството на нов автомобил след 200 хил км ще идат много повече СО2 отколкото дърто и вечно евро 1 ще изхвърли през живота си! Но масите са откровено глупави и лесно податливи на пропаганда...
  • #37
    За джоба ( преди 4 години )
    И аз не съм фен на 1.2 литра,но "утре" ако ни принудят,какво да правим, ще захвърлям 2.5 атмосферната петролка, ще ми остане само спомена за рева и на високи обороти,тъй че , да караме, докато петрола е все още на разумна цена, ако изведнъж цените на горивата станат двойни, сами ще си купим 1.2 литра !Първата петролна криза е причината за Голф1 и подобните колици от тая епоха!
  • #36
    За джоба ( преди 4 години )
    Турбокомпресора,ресурса му е около 250 000 км,е,горе-долу толкова и за малкия бръмчалник, нали са му турнали етикет Евро 6+, дреме им за вашето "реване" за дълговеченост! Хората икат да продават новите си модели и да печелят,всички сте чували за "планираната овехтялост" от производителите,ей гав-на!После ел.моторите чукат на вратата,утре някой "умньо" ще измисли една "еко батерия" с голям живот и по-ниска цена и чао на тези които са спали,не им е лесно,газ пикаят но трябва да се приспособяват!
  • #35
    За джоба ( преди 4 години )
    Всичко опира до печалбата и оцеляването в тези мътни времена.Зареваха за екология,няма връщане назад - новите стандарти за емисии са жестоки,това е основата причина!Който е учил двигатели знае че емисиите на един турбо мотор (на нормален товар) са по-19сти от на един атмосферен. Втората причина са разходите по производство и конглокенцията.Един малък блок струва по-малко да се отле и обработи,по-малко бутала и валове....и т.н.,дреме им че турбо компресора е "консуматив" .
  • #34
    рон бургунди ( преди 4 години )
    Алооо разбирачитееее.Един малък мотор се натоварва много повече. Кпд му е по малко. Работи по дълго на високи обороти. От това следва по бързо износване и Чао. После идват ремонтите и проблемите. Един 3л или дори 2л мотор е 100 млн пъти по добре от 1л със 140 кс. Това е не само математика, но и физика и топлотехника и механика. Ама хищните,алчни производители правят малки мотори за да заблуждават нас. Купете си кола с голям мотор, обслужвайте я редовно и ще дадете по малко пари от малък дръгел ...
  • #33
    Divlupo ( преди 5 години )
    Чета коментарите, и се чудя за какво толкова се карате.Фоклсваген, Тойота,Хонда.....всички големи компании трябва да оцеляват в този все по-сложен и непредсказуем маркет(пазар).Сега има хибриди,електрически,все по-затегнати еко-стандарти за емисиите в Европа,Щатите,..Китай.Няма как да не намаляват обема на двигателите!Основната разлика между европейските автомобли и японските е в обезшумяването и комфорта на возене,засега!
  • #32
    ApoloN ( преди 5 години )
    Годините и практиката ме водят до извода, че Да - така е. Малките мотори нямат голям живот, защото често пъти се налага да носят товар или хора, при положение че моторите около хиляда кубика могат да носят единствено леко купе до 600-800 кг. Всичко над тази тежест започва да ги убива постепенно, като най-грубо претоварването влияе на разпределителния вал, вследствие на което двигателя започва да работи неравномерно без никаква мощност като след всяко каране това се усеща.
  • #31
    анонимен ( преди 5 години )
    Що си мислиш, че е кисело. Има много хора, които имат пари, но това не значи, че ще се набутат със скъпа немска трошка, за да избиват комплекси и да показват на другите, че са с немско. Това "грозде" е за хора без много акъл, но с много комплекси.
  • #30
    ... ( преди 5 години )
    киселко гроздето сорт Мерцедес!
fallback
Последни