fallback

Защо все по-често се правят двигатели "еднодневки"

Или каква е причината за даунсайзинга и бедите, които той крие

Ако по-рано 1,2-литровите двигатели бяха, така да се каже, "мотоциклетни", то сега такива се монтират дори на всъдеходи. Желанието на автомобилните компании да намалят обема е напълно разбираемо: производството е по-евтино, с всеки изминал ден екологичните стандарти стават по-строги, а клиентът ще бъде доволен от ниския разход на гориво. Не всичко обаче е толкова розово, защото двигател, който е претърпял даунсайзинг, плаща за всичките си плюсове с един дебел минус - кратък жизнен цикъл.             Толкова популярната вече от години дума "даунсайзинг" означава намаляване работния обем на двигателя с едновременно увеличаване на неговата производителност (обикновено чрез форсиране). Ако по-рано обемът на двигател по-малък от 1,5 литра беше свързван с по-дребните автомобили, то сега 1,2-литрови имат и големи кросоувъри, чието тегло гони два тона. Дори последното поколение на "седмицата" на BMW получи 2-литров двигател, което никога досега не се бе случвало в историята на баварската марка.

В повечето западни страни данъкът върху автомобила се изчислява според въздействието му върху околната среда. Колкото по-малко емисии изхвърля в атмосферата, толкова по-нисък налог плаща неговият собственик. Просто и ясно. В Германия обаче взимат допълнително пари и за обем. Тук се крие големият плюс на малкия двигател - има много конски сили, но данъкът е малък. Моторите с турбо пък са изгодни и заради малкия си апетит. При ниска скорост и на празен ход разходът на гориво е като на мотоциклет, а ако решите да дадете газ, мощността е като при спортна кола (почти). Но, както се казва, дяволът е в детайлите. Детайлите на двигателя.                   По правило, даунсайзнатият двигател е направен на базата на друг, по-голям. И в случая се правят кардинални промени. Традиционно при производството на един двигател компаниите влагат доста резерв от гледна точка на надеждност и сигурност. При даунсайзинга обаче този резерв намалява, понякога до два пъти. За да се постигне по-малък обем и по-ниско тегло, дори стените на цилиндрите се изтъняват. В същото време мощността и степента на сгъстяване нарастват, защото е необходимо един 1,4-литров двигател да има същите показатели като 2-литровия, от който е "направен". Ако не и по-големи. И какво се получава в крайна сметка - от двигател, който може да изкара 1 милион километра, получаваме "еднодневка" за 200 000 км. Все още даунсайзнатите двигатели са относително нови и няма доказателства, че този принцип важи за всички от тях. Но при всички случаи е нещо, което трябва да имате предвид. И още нещо: заради намаления резерв по-малките двигатели са много по-чувствителни към качеството на поддръжката. Редовната и честа смяна на маслото е задължителна.

Проблемът при даунсайзинга би могъл да бъде решен чрез използване на материали от аерокосмическата индустрия. Автомобилният производител обаче е много наясно, че е по-добре да пусне евтин двигател, който ще изкара 100-200 хиляди километра и да каже, че това е най-добрият в света, отколкото да пусне такъв с живот от 1 млн. км на изключително висока цена и да заяви същото. Много повече хора ще си купят колата от първия пример. Във всеки случай обаче всичко зависи от това, кое човек смята за по-важно: да спести пари и да се погрижи за околната среда, или да избере двигател, който не попада в графата "еднодневки", но да се бръкне повече.

fallback
  • #19
    анонимен ( преди 5 години )
    нищо им няма на малолитражките - особено от 1.4 нагоре.. Досега не съм видял някой да хвърла такъв мотор на 180 000 примерно щото вече няма ресурс... Пък за града 250-300 000 е предостатъчен ресурс ако не си такси :) Отделно вървенето с турбо и без е грандиозно различно и отделно не знам що некои искат да изживеят остатъка от живота си с една и съща кола/мотор....
  • #18
    анонимен ( преди 5 години )
    #12 те имат други ;)
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Отделно не е ок екип инжинери да извади 100 коня/литър ама квартален майстор да чипоса до толкова кола на 300-400к км си е норматив
  • #16
    анонимен ( преди 5 години )
    Отделно всички статии за даунзайзинг някакси акцентират на бензина и по-точно на турбо бензина. Ама как 100-100 и малко коня на литър. Първо от 30+ години като сложиш турбо на бензин вадиш подобна мощност лесно, ама до сега не беше проблем. Второ Тойота и Хюндай като извадят 136 коня от атмосферно 1.6 е ок. Хонда да не говорим. После идва дизела. От известно време имаме по 160 коня от 1.6 дизел. и 240 от 2.0. Без да говорим за чиповете които нашенеца така обича
  • #15
    анонимен ( преди 5 години )
    ВАГ та ВАГ само те били ***-луци. Ако беше така защо всички се надпреварват да правят малки турбо деигатели? Всъщност всички производители са един дол дренки. Хонда вадят 185 кона от 1.5. И понеже е толкова здрав американците ги натиснаха да му удължат гаранцията защото меша гориво и масло. Човек от Тойота ми обясняваше как между техния 1.2 турбо и този на на ВАГ технологична разлика няма. Еко бууста на Форд и той не е цвете.
  • #14
    анонимен ( преди 5 години )
    А най-култовото от статията на АБ е: Редакторите, които пътуват в командировка, си взимат за всеки случай петлитрова туба сигурното си е сигурно. В края на теста Golf бе изхарчил 70 литра моторно масло, като освен големият разход индикация за близкия край бяха и шумът от клапаните и неприятното свистене от турбото. Та какво викаше за убавите ВАГонетки? Били продавали много. Ами продават много, защото има много ба-лъ-***, като теб! Това е положението!
  • #13
    анонимен ( преди 5 години )
    VAGи, ВАГ е 1 по лъжи и измами, но не и по продажби! Прави разлика! Виж за вурстове и кетчуп също са 1. Там им е силата. А в правенето на коли само се мъчат. Добре, че са китайците да помагат, ама пък качество 0. Ако не ми вярваш поне придворното ВАГ списание чети! Прочете ли статията Golf се провали в продължителния ни тест. това най-хвалещите да го напишат са бестселъра на ВАГ смятай колко са зле горките.
  • #12
    ELMO ( преди 5 години )
    Много ясно - ел. мотор с големината на неузрял пъпеш вади 160 коня. Там даунсайзингът от проблем се превръща в решение. По принцип в Природата нещата намаляват, намаляват, докато не изчезнат напълно
  • #11
    сепуко харакири ( преди 5 години )
    От по долните коментари разбрах, че германците са произвели всичко кофти досега, че немските мотори са най-лошите, че резервните им части са най-скъпите и най-важното, клиените, които купуват немски коли са най-тъпите, защото са дори в пъти повече от разни други супердобри марки.Аа, забравих, не могат да правят хибриди, турбини...бряя, че е как са живи още, та не са фалирали, а се изхитряват да продават 80% от колите в премиум клас, а гадния ваг да е номер едно по продажби...Начи светът е ***...
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    Немците са лицемери. Уж са за опазването на околната среда. Обаче вместо да произвеждат автомобили с по 10-15 години гаранция, произвеждат автомобили с базова гаранция от 2 години която срещу доплащане можещ да удължиш на до 5. Идеята е всичко да е еднодневка за да продават повече и по-често. Никой не взима под внимание огромното замърсяване от самото производство. А само плюят разхода на бензин и така допълнително те промиват да си купиш нов автомобил. И после плюят Тръмп за еколологията. : ...
fallback
Последни