IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европа съвсем полудя по малките SUV

На фона на общ пазарен спад продажбите на кросоувъри растат с нови 13%

Въпреки затягащите се екологични норми в ЕС няма никакви признаци SUV-манията да забавя темпо, показват резултатите от европейския пазар за полугодието, анализирани от JATO Dynamics.

На фона на цялостното свиване на пазара (-2.5% спрямо 2018) сегментът на малките SUV продължава да расте с внушителните 13 на сто на годишна база, най-вече благодарение на двуцифрените ръстове при модели като Dacia Duster, Volkswagen R-Roc, Ford EcoSport и Seat Arona.


Toyota Land Cruiser тест драйв

Не всички SUV сегменти обаче отчитат ръст. При големите масови всъдеходи, като Toyota Land Cruiser например, пазарът се свива драстично. Снимки: КОЛЕЛА

Има отлив обаче от пълноразмерните SUV, включително и от премиум моделите. Като цяло SUV моделите - малки, компактни, средни и пълноразмерни - растат с 5.9% до общо над 3 милиона продажби. Общият им пазарен дял вече е 36.1% и според прогнозите най-късно до 2021 ще надмине класическите автомобилни форми.

Последните отбелязват спад във всичките си сегменти, но най-лошо е положението с минивановете - малките са се сринали с 38%, а компактните - с 33%. "Вече няма никакво търсене за миниванове, всеки иска SUV и кросоувъри", коментира Емилио Ерера, оперативният директор на Kia Europe, пред AN. В интервю за Automedia.bg преди няколко месеца Ерера подчерта, че ръстът на "повдигнатите" автомобили затруднява много покриването на новите екологични стандарти, защото SUV-моделите заради повишеното тегло и по-лошата аеродинамика имат по-големи вредни емисии.


BMW 850i test

Осмата серия на BMW е отличникът в сегмента на т. нар. "екзотични" автомобили. На нея и на Bentley Continental GT се падат над 40% от всички продажби в този клас

Спортните купета и кабриолети се свиват с 33%, колкото и големите SUV. Над 27% е спадът в горния премиум сегмент, тоест при бизнес лимузините, а с 23% спада т. нар. "среден клас", най-характерен със седани от типа на VW Passat.

Най-бързо растящият сегмент в Европа е този на електромобилите - 88%, макар и от сравнително ниска база. С 52% растат продажбите на т. нар. "екзотични" автомобили - по-скъпи купета и кабриолети (тук абсолютен пазарен лидер е новото BMW Серия 8, което изпреварва чувствително Bentley Continental GT). С 18% са се увеличили продажбите на компактни кросоувъри в премиум сегмента, като BMW X1 или Mercedes GLA например.

Кои са 10-те най-популярни типа автомобили в Европа:


0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #11 аз пък за последните 30 години ми се е наложило 2 пъти да сложа вериги - единия път на Боровец и един път по пътя за Академика над Банско... та да се включа и аз - ако не живееш в планина или на място без пътища, това да се пънеш за 4х4 само за да може да го казваш на приятелите на маса си е чиста проба комплекс - не се лекува лесно ако изобщо...
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Винаги съм карал предно предаване и ако не броим преди 7-8 години когато падна голям сняг в София и не го разчистваха, та всичко с просвет под 15см лягаше на коловозите, сигурно общо 5-6 пъти реално ми е трябвало 4х4 за последните 10-тина години.
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    4x4 е предимство само ако си планинар/скиор или имаш къща не криво място (като колегата по-долу). През 90% от времето 4х4-то .е мъртво тегло и механични загуби (освен на шепа много спортни премиум версии).От преди 10 години и назад 90% от хората караха предно или задно и не имали проблеми. Ама от 10-тина години е голямо биене в гърдите че имаш 4х4
  • #6
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Loco ( преди 4 години )
    *** те точно тия SUV с предимствата, със седемте места и с 4х4, имат 30% спад в продажбите. А растат някви въшки, които ти заместват старата Корса или Фокус, да кажем, без да добавят нищо освен цена. Дори и двойно предаване нямат в мнозинството случаи. Само комплексарщина
  • #5
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Имам вила в Балкана и ми трябва СУВ, защото достъпа до нея включва липсата на асфалт от няколко км и зимата дори и където има пътища не се чистят от снега. По "хубавите" ни пътища с огромни ями, СУВ е най-доброто решение за кола. Така, че при мен изборът на СУВ е от практична гл.т., а не избиване на комплекси. Иначе не ги разбирам хората, които си вземат този тип кола и карат само в града и по асфалт. Не я разбирам тази мания честно казано
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Коментатор N1 ( преди 4 години )
    Голямо, мощно е народа се дърпа прави път наред все едно минава големия ... с малкия ... :D
  • #3
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Е к'ъв ти е сува? Моя ми е по-широк и има повече място за краката зад предните седалки, спрямо колата ми. А е на базата на лека кола, която е в сегмента на моята лека кола, капиш?
  • #2
    20 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Аз ще го обясня. На асфалт SUV само с предно има само едно предимство пред вановете: подходящо е за комплексари и позьори. Вановете са скучни и семейни, а като се качиш в SUV ужким не си семеен а ходиш да караш сърф и да скачаш с парашут. При леките автомобили причините са други - модерните хора са все по дебели и обездвижени. Затова трудно се напъхват в ниска кола. Освен това са лоши шофьори и искат да седят нависоко надявайки се да успеят да паркират в мол-а
  • #1
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Някой ще ми обясни ли защо предпочита СУВ пред лека кола, защото аз не го разбирам това. Леката кола ми е много по-широка и в СУВ ми е тясно