Глобалният пазар на електромобили се намира в едно изключително интересно положение – купувачите декларират, че искат да купуват електромобили, но производителите не отчитат масово навлизане на тези возила на важните пазари. Откъде идва това противоречие и разминаване в позициите?
Големите автомобилни компании са категорични, че клиентите в момента не искат да купуват електромобили. През юни един от големите шефове на BMW Клаус Фрьолих беше категоричен, че „в момента няма запитвания от страна на клиентите за електромобили, нито едно”. Списание Forbes отбеляза момента на това изявление – при представянето на плановете на компанията да лансира 25 нови plug-in модели до 2025 година. Много от големите шефовете в индустрията споделят мнението на Фрьолих.
Дали обаче има някакъв шанс в автомобилната индустрия да са сбъркали в преценката си? Историята помни немалко такива казуси, като сред тях изпъква съпротивата и налагането на безопасните колани, въздушните възглавници и дори катализаторите. Дали пък купувачите все още не харесват това, което им предлагат компаниите?
В последното изследване на Consumer Reports резултатите насочват към такъв извод – 63% от потенциалните купувачи на нови автомобили в Щатите декларират интерес към покупката на електромобил. Изследването е представително за САЩ, проведено е в национален мащаб и в него са участвали 1659 човека, като всички те са декларирали желание да купят нов или употребяван автомобил в рамките на следващите 2 години.
31% от анкетираните заявяват, че обмислят следващата им кола да е електромобил, 27 са на мнение, че в „един момент” биха обмислили такава покупка, а 5% заявяват, че определено ще купят електромобил, когато си сменят колата. За миналата година продажбите на plug-in автомобили в Щатите заеха 2% от общия пазар на нови коли.
„Производителите и техните дилъри в Щатите не полагат достатъчно усилия, за да информират клиентите за това, което предлагат, освен това клиентите нямат и особено голям избор”, коментират авторите на изследването.
72% от участниците в изследването са заявили, че производителите трябва да предлагат повече видове електромобили – SUV модели, пикапи и миниванове. Също такъв процент от хората смятат, че използването на електромобили ще намали замърсяването на природата, а 65% са уверени, че електромобилите ще им спестят пари от гориво и поддръжка.
И накрая, 75% от анкетираните заявяват, че подкрепят федералните отстъпки, които дава държавата за покупката на електромобил, както осъществяването на сериозни инвестиции в инфраструктурата за зареждане на електромобили, като вторият елемент би ускорил сериозно масовото навлизане на електрическите коли на пазара.