Според публикуваните данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) миналата година в ЕС имаше страни, в които електромобилите представляваха близо 10% от всички продадени коли. За разлика от тях, други държави показаха незначителен процент на такива регистрации - едва 0,2%.
Интересен извод от този доклад е и пряката зависимост на броя на закупените електромобили от благосъстоянието на гражданите. Държавите, в които делът на пазара на електрически превозни средства е под 1%, имат БВП на глава от населението под 29 000 евро. Любопитно е, че тази група се води от Полша, Словакия, Чехия, Литва и Гърция. А Полша е последна в списъка на страните, където гражданите са ориентиране към покупка на електромобили - само 0,2%.
Лидери в електрическата мобилност през 2018 г., с показатели за закупуване на електромобили от над 3,5% от всички продадени коли, са страни от ЕС, в които БВП на глава от населението надхвърля 42 000 евро. Единственото изключение е Норвегия, в която, въпреки високите доходи на населението, през 2018 г. бяха купени малко напълно електрически автомобили.
Докладът показва остри различия между Централна, Източна, Северна и Западна Европа. Всеки от тези региони има свои собствени тенденции към преминаването към електрическите превозни средства. И основната причина за тази ориентация е богатството/ бедността на населението на тези страни. В количествено изражение, най-напредналата страна от ЕС по брой електрически автомобили, закупени през 2018 г., е Германия - 67 658 бройки.
5-те европейски страни с най-малко купени електромобили в сравнения с общия брой нови коли през 2018 г. са: Полша - 0,2% (1324 бройки), Словакия - 0,3% (293), Гърция - 0,3% (315), Чехия - 0,4% (981) и Литва - 0,4% (143). 5-те европейски страни с най-много купени електромобили в сравнения с общия брой нови коли през 2018 г. са: Германия - 67 658 бройки (2%), Великобритания - 59 947 (2,5%), Франция - 45 623 (2,1%), Италия - 9731 (0,5%), Испания - 11 810 (0,9%).