IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как Citroen тайно саботира камионите на нацистите

Една нищожна отметка на пръчката за маслото носи малка победа на французите срещу вермахта

През тази година Citroen чества своята стогодишнина и това е повод да се припомнят най-различни страници от славната история на френската марка. За една от най-мрачните напомня Алесандро Ренесис в DriveTribe.


Citroen, Пиер-Жюл Буланже

Пиер Буланже, един от най-забележителните шефове в 100-годишната история на Citroen

По време на Втората световна война и колаборационисткото правителство във Виши големите индустриални компании във Франция са принудени да работят за германската армия. Citroen не е изключение - фирмата прави за вермахта транспортни камиони като Т45. Но шефът на Citroen Пиер-Жюл Буланже не е склонен да помага на онези, които смята за окупатори на родината му.

Буланже, който е участвал в Първата световна война като авиофотограф и е награден за службата си с Ордена на почетния легион, измисля прост, но гениален план, за да саботира германците.


Citroen, T45


Под дълбока тайна той нарежда на монтьорите си просто да преместят маркера за маслото малко по-долу на пръчката, така че камионите непрекъснато да карат с недостатъчно масло, без германците да могат да го разберат. Това, разбира се, скоро води до блокирали двигатели.

Буланже дори не се преструва, че сътрудници - през целия период на окупацията той категорично отказва да се срещне с Фердинанд Порше, бащата на германската автоиндустрия, и настоява да общува с германци само чрез посредници, никога лично. След войната са разсекретени списъците на Гестапо с "врагове на Райха", които при евентуално съюзническо нашествие във Франция е трябвало незабавно да бъдат арестувани. Буланже е сред първите имена.


Citroen 2CV, TPV прототип

Прототипът TPV, от който после се ражда прословутият 2CV

Мениджърът, чиято кариера тръгва от Michelin, има и друг огромен принос към Citroen - той замисля проекта за "много малък автомобил" - tres petit voiture, или TPV - който по-късно се превръща в легендарния 2CV. Буланже остава начело на компанията до смъртта си в катастрофа през 1950.

0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    След войната тези "отклонения " в призводството им стават навик и затова дишат праха на херманците.
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Означенията на пръчката за маслото се слагат надолу т.е. максимума е на ниво минимум в нормалния случай а минимума е на разстояние досто под минимума нолмално. Такива скрити дефекти са ги правили всички френски производители,и от там им се води славата на ненадежни в производството на автомобили. Имало е случаи за камиони Рено които разтоварени нови на източният фронт само след 40 км са дефектирали. Когато руснаците ги вземат и ги разглабят виждат какви недопустими отклонения са правени умишлено
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Потребител ( преди 2 седмици )
    Май никой не може да си представи къде трябва да е маркера, за да мери пониженото ниво на маслото "нормално" ... Прав беше Борисов за "матрияла" ...
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    ss ( преди 3 седмици )
    Статия в стил: "Открий стоте грешки"
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    теслЪ ( преди 3 седмици )
    1-ви, по щеката може да е надолу, но по пръчката е нагоре:))))
  • #1
    6 rate up comment 3 rate down comment
    КОС ( преди 3 седмици )
    Надолу по щеката резките,профани