IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

10-те най-култови френски автомобила

Гордостта на Франция: от гигантски камион до спартански хечбек, произвеждан 42 години

10-те най-култови френски автомобила

Мненията за френските автомобили са разностранни, но е сигурно, че френското автомобилостроене е едно от интересните. То ражда стотици иновации, а култовите модели, които дължим на френските компании, трудно биха могли да бъдат изброени. И все пак има коли от френската история, които не бива да забравяме, това са десетте модела, с които всеки французин се гордее.

10 култови френски автомобила

Renault Espace

Големи семейни автомобили е имало и преди появата на Espace, но именно това е първият сериен модел, който предлага едновременно предостатъчно пространство и възможност за трансформация на кабината. Де факто това е първият миниван в света. Като допълнение, първият Espace, който е представен през 1984 има простичък, но много функционален интериор, а обзорът навън е недостижим от другите модели, заради огромните стъкла.

10 култови френски автомобила

Моделът се превърнал в истински хит в Европа, а в момента на пазара е неговото пето поколение, което е смесица между кросоувър и миниван, с което французите реагират на клиентските нагласи.

10 култови френски автомобила

Delahaye 175S Roadster par Saoutchik

Вероятно сте виждали тази кола и преди на снимки в списания и в интернет, но не сте знаели как се казва. Много коли на Delahaye заслужават да представляват Франция в този списък, тъй като това е компанията, положила основите на авангардния дизайн в автомобилостроенето, заради който обичаме толкова много френски коли.

10 култови френски автомобила

Що се касае до точно този роудстър, той е създаден през 1949 по поръчка на заможен английски клиент. Впоследствие, автомобилът със 165 к.с. мощност попаднал в САЩ, където новият му собственик махнал оригиналния мотор и монтирал на негово място двигателя и скоростната кутия от Oldsmobile Toronado. След това колата била продадена отново и за щастие била върната в оригиналния й вид. Автомобилът на снимките е претърпял пълна реставрация, а през 2006 беше изложен на автомобилното изложение за класически автомобили в Пебъл бийч, Калифорния. През 2010 колата бе продадена отново, този път на търг, организиран от Sotheby's, като новият й собственик плати 3.3 млн. долара за нея.

10 култови френски автомобила

Facel Vega HK500

Моделът Facel Vega не се нуждае от представяне в автомобилните среди. Когато излиза на пазара, този автомобил е смятан за достоен конкурент на британските класики от заводите на Rolls-Royce и Bentley, а в момента е един от най-търсените автомобили в колекционерските среди. Външният вид се отличава с характерни четири фара и голямо челно стъкло.

10 култови френски автомобила

За своето време Vega HK500 е била истинска суперкола – представена е през 1959 с 6.3-литров двигател на Chrysler на борда, разполагащ с 360 к.с. Благодарение на него, френската класика може да се ускори до 100 км/ч за около 8.5 секунди, а максималната й скорост достига 230 км/ч. Освен прекрасните за времето динамични показатели, Vega HK500 има луксозен интериор и четири дискови спирачки. Били произведени само 846 такива машини, като цената на всяка от тях започвала от 100 000 евро днешни пари.

10 култови френски автомобила

Bugatti Type 57

В списъка не участват брилянтни суперавтомобили като Bugatti Veyron и Bugatti Chiron, тъй като те са създадени във време, в което Bugatti се ръководи от германския концерн Volkswagen Group. Няма как обаче да не споменем величественото Bugatti Type 57, което е считано за най-добрия модел на Жан Бугати младши.

10 култови френски автомобила

Разбира се, най-желаният вариант на Type 57 е купето с две врати Type 57S Atlantic, което в момента се оценява на няколко десетки милиона долара. Автомобилът е вдъхновен от шоукара Aerolithe и в момента е изключително рядка гледка по търговете, но благодарение на колекционери и реставратори, все още има такива коли в движение. Atlantic се задвижва от компресорен двигател с мощност 210 к.с., който позволява достигането на скорост от 200 км/ч.

10 култови френски автомобила

Citroen Type H

В историята помним няколко култови микробуса, а един от тях е Citroen Type H. Ражда се в следвоенна Франция и бързо е обикнат от всички. Очарователната машина излиза на пазара през 1947 и се произвежда чак до 1981, като за този период са произведени близо 500 000 бройки.

10 култови френски автомобила

На базата на Type H французите произвеждат пикапи, хладилни камиончета, камиончета за сладолед, катафалки и други. На пазара дори се появява версия с хидропневматично окачване. Най-мощното изпълнение на Type H, което се казва Belmondo, развива 58 к.с. и преди няколко седмици стана ясно, че е послужило за вдъхновение на дизайнерите Фабрицио Каселани и Давид Обендорфер. Припомняме, че двамата представиха специален оптичен пакет от външни панели, които се прикрепват към модерен Citroen Jumper и го карат да изглежда като седемдесетарската класика.

10 култови френски автомобила

Renault Magnum

Едва ли има по-разпознаваем камион от Renault Magnum, ако не в света, то поне в Европа със сигурност. Когато се появява за пръв път през 1990, машината предизвиква фурор и веднага след това е обявена за “Камион на годината” през 1991. Характерна особеност на Renault Magnum е неговата автономна кабина, която е монтирана на въздушни възглавници, което осигурява ненадминат комфорт.

10 култови френски автомобила

От 1990 до 2013 са произведени четири поколения на Magnum, след което моделът е заменен от серията Renault T. За да отбележат паметния му живот, французите представят версията Magnum Vega, която се отличава с по-луксозен интериор и висококачествена аудиосистема.

10 култови френски автомобила

Alpine A110

Неотдавна Renault възродиха марката Alpine, както и култовия модел A110, което разбира се не бе случаен ход. В своето време, моделът получава прякора “френското Porsche” и буквално отвява конкуренцията по световните рали отсечки. Наследникът му от друга страна пък дава ясно да се разбере, че не само германците и италианците умеят да конструират атрактивни и способни спортни автомобили със средно разположен двигател. Така или иначе, оригиналният A110 е този, който се превръща в култ и който в момента е желан от колекционерите.

10 култови френски автомобила

Лекият спортен автомобил (тежи едва около 700 кг) e оборудван с редови двигател Renault, който е монтиран на задната ос. Мощносттана силовия агрегат варира от 55 до 140 к.с. в зависимост от версията. Рали автомобилът разполагал с 20 к.с. повече от най-мощния сериен вариант - 160 к.с. През сезон 1973 А110 спечелил шест победи в Световния рали шампионат, като вероятно цифрата щяла да бъде и по-голяма, но италианците пуснали по отсечките бъдещата легенда Lancia Stratos.

10 култови френски автомобила

Citroen 2CV

Разработката му започнала още преди Втората световна война, а производството било прекратено през 1990. Това е първият народен френски автомобил. От него са произведени много варианти, които все още могат да бъдат срещнати в Западна Европа. От 1948 са произведени близо 9 милиона от очарователния френски хечбек.

10 култови френски автомобила

Техническото задание при разработката било доста просто - автомобилът трябвало да бъде компактен и да може да превозва до четирима фермери така, че яйцата на задната седалка да не се счупят, докато те шофират по черни пътища. Най-мощният Citroen 2CV разполагал с мощност от 33 к.с., ако не взимаме предвид специалната версия Sahara, която разполага с два двигателя - всеки с по 25 к.с.

10 култови френски автомобила

Peugeot 205 Gti

За никого не е тайна, че първият хотхеч в историята на автомобилостроенето е Volkswagen Golf GTi, но автомобилната общественост е единодушна, че най-добрият хотхеч безспорно е Peugeot 205 GTi. Стилният дребосък на Peugeot има купе, нарисувано от Pininfarina и дори в по-обикновените си версии бил забележително интригуващ за каране. Така или иначе най-вълнуваща била версията GTi, която била по-пъргава и зад волана й се усещала спортна амбиция.

10 култови френски автомобила

От 1984 до 1987 версията GTi била оборудвана с 1.6-литров двигател със 115 к.с., а впоследствие той бил сменен с по-голям 1.9-литров мотор. Машината успешно участвала в любителски ралита, на световната сцена 205 участвал с версията си Turbo 16, който е считан за един от най-успешните автомобили от Група Б. Серийната версия Turbo 16 била създадена с хомологационни цели и разполагала със средно разположен турбо двигател с 200 к.с., който в рали спецификацията си развивал 350 к.с.

10 култови френски автомобила

Citroen DS

Може би за никого не е неочаквано, че Citroen DS е най-значимият автомобил във френската история, дори по-значим от паметния парен автомобил Cugnot, който е смятан за първото механично превозно средство, задвижващо се от собствен двигател в света. В наскоро провелия се конкурс “Car of the Century” Citroen DS се класира заслужено на трето място, отстъпвайки на MINI и Ford Model T. Автомобилът е обичан от малки и големи, сниман е в множество филми, а прякорът му “Богинята” идва от звучното наименование “Deesse”.

10 култови френски автомобила

В допълнение към авангардния си интериор и екстериор, DS изпъква сред останалите автомобили от тази епоха с това, че е първият автомобил, оборудван със знаменитата хидропневматична система на Citroen, която обединява в себе си окачването, задвижващата система и кормилната уредба. Благодарение на това воланът е изключително лек, комфортът в интериора е изключително добър, а фаровете завиват по посоката на завоя.  

Снимки: Производителите

0 от 500
  • #18
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Франкофона ( преди 5 месеца )
    Понеже всичко де що е написано на латиница почнахме да го четем все едно е на английски чете се правилно Рено Еспас, в превод пространство, не еспейс и Рено Сеник, което е означава панорамен, S и С са общ звук С, а не сЦеник, да не говорим че на френски въобще няма звук Ц. Да уважаваме езиците.
  • #17
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Гибли ( преди 1 година )
    Някои глупаци плюеха яко френските коли,ама сега мълчат,като немския кочиняк взима двигатели и направо прави цели коли по лиценз ( Мерцедес от Рено,БМВ от Ситриен,Опел е на Пежо)
  • #16
    0 rate up comment 4 rate down comment
    JJivanov ( преди 1 година )
    Огледайте Sitroen DS i Reno Espace nowoto имат послания: Ситроен подава с дизайна може да дойде NIbiru i company Новото рено еспейс съобщава NIBIRU е тука но има нужда от тежък рисков ремонт
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Не виждам 2 култови коли - Citroen SM и Talbot Lago Teardrop Coupe
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Jey leno ( преди 2 години )
    В Citroen ds съм се возил на времето ,като ученик и наистина возията беше повече от перфектна,въпреки,че колата беше на поне 20 години,но от всички френски коли ,които съм карал,най ми харесваше Пежо 605 3.0 SV 200 k.c.перфектна кола за времето си,със стегната возия,3 режима на амортесьорите,и всички възможни екстри за тогавашните модели.
  • #13
    3 rate up comment 2 rate down comment
    пилот изпитател ( преди 2 години )
    Да Бугати се сглобява в Елзас а за двг не знам.Едва ли просто са ги залепили.
  • #12
    4 rate up comment 4 rate down comment
    АноМимен. ( преди 2 години )
    Аз,доколкото съм запознат,има още една доста известна френска марка,която през далечната 2005 година пуска хиперкар с шестнадесет цилиндров двигател ,чийто обем е 8 литра,а мощността достига умопомрачителните за времето си, 1000 конски сили. Въпреки ,че е собственост на ВАГ и че прословутият двигател всъщност са 2 залапени един за друг 4.0 T/FSI двигателя от АУДИ(не съм много сигурен дали е FSI) , Бугати все пак е френска марка.
  • #11
    9 rate up comment 14 rate down comment
    Бай ( преди 2 години )
    Имам супер спомени и изживявания с няколко рена които съм имал през годините! То не бяха пътни приключения с принудително преспиване в полето, то не са после садо-мазо игрички в сервиза - бе от всичко по много! 1-2 пъти даже бях известно време в болници заради рено-специалитета за нова кола: внезапно счупване на окачването или спирачките по време на движение! Супер е реното, направо създадено за БДСМ!!
  • #10
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Бай Коста ( преди 2 години )
    Имам прекрасни спомени от едно Рено 25, 2.2 бензин. Добра за времето си динамика, огромно купе, над мерцедес Е-класа в този момент, поносим разход и си различен от останалите! Изобщо не беше чупливо, като се има предвид, че окачването беше еднакво с вана Еспас.
  • #9
    7 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Първия миниван в света няма нищо с Рено Еспейс. Оправете си статията https://en.wikipedia.org/wiki/Minivan