IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Забраняват ли десните волани и домашните ремонти? Не съвсем

3000 лева глоба, ако си купите автомобилна част от нелицензиран търговец

Новият Закон за пътните превозни средства забранява колите с десен волан, прехвърля регистрацията от КАТ на частни фирми, забранява търговията с употребявани авточасти и строго наказва хората, които сами си ремонтират колите. Ако сте прочели тези гръмки предупреждения тези дни, вероятно си струва да смените източниците, от които се информирате. Просто защото нито едно от тези неща не е изцяло - или дори изобщо - вярно.


КАТ, опашки
Някои от предложенията в бъдещия закон уж целят да намалят опашките в КАТ - но всъщност не премахват необходимостта да ходите дотам, за да си получите документите

Преди всичко законът за пътните превозни средства не е никакъв закон, а само проект, публикуван от Министерски съвет за обществено обсъждане. Едва след това и след консултации той ще бъде внесен в Народното събрание.

НА КАНАЛ - В ЧАСТНИ ПУНКТОВЕ

Предложенията наистина включват прехвърляне на част от дейностите по първоначалната регистрация от КАТ към частни лицензирани пункове - но става дума само за идентификацията (минаването на канал), а не за самата регистрация. Заради това някои експерти предупреждават, че вместо да се облекчи процедурата, тя може да се усложни. ""Малко съм скептичен, защото така хората трябва пак да ходят в КАТ, за да си получат документите", коментира председателят на СБА Емил Панчев пред телевизия Bulgaria ON AIR. "Може би ще се измисли начин да стане по-лесно за гражданите".
Пунктове, които допуснат грешки или укрият факти при идентификацията, ще се наказват с глоба от 10 000 лева.


КАТ, опашки

Регистрацията на нови или нововнесени автомобили си остава в Пътна полиция. Само идентификацията - тоест огледът на канал - ще се изнесе към частни изпълнители. Снимки КОЛЕЛА


БЕЗ РЕГИСТРАЦИЯ ПРИ ДЕСЕН ВОЛАН - НО САМО ЗА КАМИОНИ

"Забраната" за регистриране на МПС с десен волан всъщност се отнася единствено до камиони над 3.5 тона и до автобуси, за които се предполага, че управлението от английски тип създава твърде много усложнения на пътя. Леките коли с десен волан ще могат да се регистрират, както и досега.

"ЗАБРАНЕНИТЕ" РЕМОНТИ

На теория предложенията могат да се изтълкуват и като опит да се забрани на хората сами да ремонтират автомобилите си. На практика законът изобщо не би се отнасял до тези случаи, и не разполага с никакви контролни органи, които да следят кой какво прави в гаража си, слава богу. Подлежат на наказание обаче онези, които без съответните разрешения изменят конструкцията на автомобила си или, да речем, подменят двигателя. Глобата за такива нарушения е от 2000 до 5000 лева.


автосервиз

Занапред всички сервизи и квартални майстори ще трябва да се регистрират, за да вършат тази дейност


СЕРВИЗИТЕ - В РЕГИСТЪР

Промените се отнасят основно до сервизите и кварталните майстори, които занапред ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА). За целта те, дори да са физически лица, подават заявление за регистрация до министъра на транспорта в териториалната структура на ИААА, подкрепено със списък на обектите, в които ще извършват ремонтите, на оборудването и съоръженията, както и на техническите специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат те.
Изискването се отнася до всички възможни сервизни дейности - от ремонт на гуми до автоключарски услуги.
Майстори, които ремонтират без такава регистрация, се глобяват между 1000 и 5000 лева. Отделно 5000 лева е глобата за ремонти, извършвани извън регистрираните обекти - например пред блока. Когато се налага ремонтът да се извърши извън сервиз, трябва да прибегнете към услугите на майстор или фирма, специално регистрирани за мобилни ремонти.

ЧАСТИ ВТОРА РЪКА - САМО СЛЕД РЕГИСТРАЦИЯ

Търговията с употребявани автомобилни части ни най-малко не се забранява. Изисква се обаче всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива. Търговец, който продава употребявани авточасти без регистрация, се глобява 5 000 лева и - внимание! - клиент, който си купи част от такъв, ще бъде глобен 3 000 лева.


автосервиз мацка

Ремонтите извън сервиз ще могат да се изпълняват само от специално лицензираните групи за мобилни ремонти. В останалите случаи ще се налага глоба от 5000 лева

ВСЯКА КОЛА - С ПАСПОРТ

При първоначална регистрация в България на всеки автомобил се издава паспорт с технически данни, в който освен характеристиките му се вписва типовото одобрение, всички технически прегледи и всички извършени сервизни ремонти, както и пробегът според километража.
Интерес предизвиква един от предлаганите членове, който урежда регистрацията на неупотребявани досега, но с изтекло типово одобрение от ЕС автомобили. Те могат да бъдат пускани на пазара "с решение на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“", се казва в проекта. Тепърва ще разберем дали това се отнася само до залежали на склад модели, които не отговарят на новите евростандарти за емисиите, да речем, или може да се разпростре и върху типово неодобрени от ЕС автомобили, примерно руско или китайско производство.

 

0 от 500