IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Започна ли нова ера за Honda във Формула 1?

В неделя японците взеха първа победа от 2006 г. насам

Започна ли нова ера за Honda във Формула 1?

Завръщането на японския гигант Honda във Формула 1 през 2015 г. се оказа кошмар – поредица от повреди, провали и огромен натиск от страна на McLaren и Фернандо Алонсо. И ситуацията не се промени особено в рамките на три сезона, като за 2018 беше постигната нова договорка – McLaren мина в лагера на Renault, а Honda пое ролята на доставчик на мотори на Toro Rosso с ангажимент и към Red Bull за началото на 2019.

Точно тази ситуация беше критична и за двете страни – при още един провал японците едва ли щяха да останат във Формула 1, а към края на 2018 Renault се раздели с облекчение с Red Bull въпреки успехите, постигнати заедно, като нито един от другите доставчици на мотори не искаше да работи с тима на Дитрих Матешиц.

Миналата година пилотите на Toro Rosso събраха поредица наказания заради постоянните промени по задвижващите системи, но за началото на 2019 положението вече беше окуражаващо. Въпреки че Honda все още изостава и по отношение на мощността и издръжливостта, надеждата вече беше налице.

Преди триумфа на Макс Верстапен в неделя в Австрия, Honda за последно спечели във Формула 1 през 2006 г. в Унгария – един от малкото успехи за компанията от времето, когато участваше със собствен тим в световния шампионат. Тогава победата дойде с помощта на Дженсън Бътън, като световният шампион за 2009 вече сложи край на кариерата си във Формула 1.

„Най-накрая успяхме – заяви след финала в Шпилберг техническият директор на Honda F1 Тойохару Танабе. – С тази победа искаме да благодарим на всички наши фенове в цял свят, които ни подкрепят. Ние се върнахме във Формула 1 през 2015, но днес е като ново начало за нас.”

Най-доброто постижение на Honda с McLaren беше петото място, подиумите останаха далеч, а това определено не беше достатъчно, за да бъдат съживени спомените от доминацията на Ален Прост и Айртон Сена в края на 80-те и началото на 90-те години.

Освен това, от началото на века Honda има по-скоро противоречива история във Формула 1. Компанията реши да се изтегли от шампионата в края на 2008, въпреки че вече разполагаше с автомобил и двигател, с който да побеждава. Отборът беше купен от Рос Браун и съдружниците му, като Brawn GP спечели и двете световни титли през 2009 – с Дженсън Бътън при пилотите и при конструкторите.

След това Mercedes купи тима на Рос Браун за 2010, върна Михаел Шумахер във Формула 1 за три години, а от 2014 тимът доминира с началото на новата турбо ера в спорта с пет поредни титли при пилотите и конструкторите.

„Honda имаше много трудни моменти в последните сезони, така че сега се случи нещо невероятно, щастлив съм за тях – заяви победителят в Австрия Верстапен, който сложи край на серията от 8 поредни победи на Mercedes тази година. – Мисля, че е много важно за нас, както и за бъдещето на Honda във Формула 1.”

0 от 500