Изследване на пазара на луксозните и най-скъпи автомобили на пазара в САЩ, поръчано от вестник USA Today показа, че в последните 18 месеца техните цени започват да спадат, особено що се отнася до колите втора ръка.
„Цените на суперавтомобилите, като изследването детайлно разглежда цените на Aston Martin, Lamborghini и Rolls-Royce на американския пазар, достигнаха върха си през 2017 година и сега вече падат, както за нови, така и за употребявани автомобили”, обясни Макс Уорбъртън, анализатор в Sanford Bernstein.
Същият тренд показва и анализът на данни на Thinknum, където се обработват цени и сделки на над 130 дилъри на автомобили, работещи в Щатите.
Основната причина за това е проста: производителите лансират все повече и повече нови модели, които натискат надолу цените на употребяваните автомобили. Така колите на Bentley или Rolls-Royce стават все по-малко ексклузивни, а с това се смъкват и цените им.
„В един момент имаше надценяване на тези коли, цените им бяха високи, сега пазарът е пренаселен и те поевтиняват. За някои марки това може да се окаже необратима тенденция, която да засегне и новите коли, ако търсенето им се свие. Най-сигурната защита е лансирането на нов модел, който да има потенциала да се превърне в „класика” и търсенето му да се запази години наред, без обаче компанията да увеличава производствената му серия.”
Според Thinknum, големият губещ от спада на цените е Aston Martin – в началото на юни средната цена на употребявани коли от тази марка е спаднала с 54% в сравнение с 2018 година до 103 000 долара. Но това дори не е първото място в срива на цените – Lamborghini записва спад с 56%, но употребяваните коли на италианската марка остават твърде скъпи – средна цена от 207 000 долара. А при Rolls-Royce средната цена пробива психологическата бариера от 200 000 долара – спад с 48% спрямо 2018 и средна цена от 198 000 долара.
Натискът върху употребяваните автомобили е пряко свързан с увеличаването на продажбите на нови коли от тези марки. За 2018 продажбите на Rolls-Royce нараснаха с 22% до 4107 броя, при Aston Martin скокът е с 26% до 6441 бройки, а при Lamborghini увеличението е с 51 процента до 5750 коли.