Анализаторите на пазара в САЩ очакват, че до края на 2019 и през 2020 година продажбите на нови коли там ще намаляват. Сходни са и прогнозите за Европа, а в Китай се очаква спадът да спре до края на тази година. Това означава още по-сериозна конкуренция между всички играчи на пазара, които обаче се опитват да използват един и същи коз в битката за надмощие – все повече и повече SUV модели.
Автомобилните салони в Шанхай и Ню Йорк дават отлични доказателства за това – SUV пазарът изглежда пренаселен, но компаниите бълват нови модели, а тенденцията продажбите на леки коли да намаляват се запазва и компаниите като че ли нямат големи надежди за тях.
„Все повече и повече SUV модели излизат на пазара и той продължава да расте – заяви пред агенция Reuters Фред Диас, главен изпълнителен директор на Mitsubishi USA. – В момента сме свидетели на хиперконкуренция.”
Сред новите SUV модели, показани в Ню Йорк тази седмица има автомобили на Toyota, Ford, Subaru, Mercedes и Hyundai.
Очаква се, че продажбите на нови коли в Щатите за 2019 година ще спаднат с около 3 процента, до 16,8 милиона бройки. Това ще засили конкуренцията на пазара. А основната част от този спад отново ще бъде поета от марките, които предлагат традиционни седани. През 2021 тези автомобили заемаха над 50% от пазара в САЩ, след това обаче този дял започна много бързо да се свива, тъй като американците устойчиво се насочиха към големите пикапи и SUV модели в търсене на удобство и повече пространство на борда.
Естествено, тези големи автомобили носят много повече печалби на производителите, това води до сериозна конкуренция, която малко по-късно прераства в ценова война и лавина от отстъпки, което е страхотно за клиентите. Но крайният резултат може да е същият като това, което стана в сегмента на седаните – свиване на печалбата и изтегляне на компаниите от тази ниша.
Пазарът в САЩ зависи от още фактори, които поемат в негативна посока – лихвите по кредитите за автомобили започват да се покачват, а несигурността около промените в данъчните закони също не се отразяват добре на клиентите.
През първото тримесечие на тази година делът на леките автомобили от общите продажби в Щатите е бил малко над 30%. Но според много анализатори, това не е дъното, седаните могат да загубят още пазарен дял, отново за сметка на пикапите и SUV събратята им. Техният пазарен дял расте, това ще продължи и през 2019, което ще засили и конкуренцията.
Според консултантската компания LMC Automotive, през 2023 година на пазара в Щатите ще се предлагат 90 масови модела SUV и кросоувъри, заедно с още 90 модела, които ще са позиционирани като луксозни. През 2017 положението е било по-различно – 65 масови модела и 53 луксозни.
Патрик Манци, старши икономист в Националната асоциация на автомобилните дилъри (NADA) обясни, че ускоряващата се конкуренция помага на тези производители, които могат постоянно да предлагат нови и нови модели на пазара, за да привлекат вниманието на публиката. А това води след себе си и все по-големи отстъпки за колите, които се продават по-бавно.
Въпреки намаляващия интерес към традиционните леки коли, големите играчи на американския пазар нямат намерение да се отказват от седаните.
„През 2018 година Toyota продаде 5,3 милиона седана в Щатите – обясни Боб Картър, шеф на продажбите в Toyota USA. – Да допуснем, че тези продажби спаднат с още 10 процента, което е сериозно, но въпреки това ние ще имаме 4,8 милиона продажби в този сегмент, така за мен този пазар остава изключително важен. Ние се борим сериозно на пазара на кросоувъри и SUV модели, но не сме се отказали и от леките коли.”
Неговото мнение се споделя от много шефове в автомобилната индустрия, които са на мнение, че решителният момент не е настъпил – все още пазарът не е дал ясен знак, че се отказва от традиционните леки коли за сметка на SUV моделите и кросоувърите. Но в близко бъдеще трябва да очакваме и това.