IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Краят на модела, който спаси Ford от фалит!

Легендарният Taurus бе "убит" от настъплението на кросоувърите

Краят на модела, който спаси Ford от фалит!

На 1 март от конвейера на завода в Чикаго слезе последният седан Ford Taurus. Така ез много шум приключи 34-годишната история на модела, който спаси компанията Ford от сигурен фалит. За това и ви разказваме историята на този автомобил, който е сред най-успешните в историята на марката.

Ford Taurus

Краят на 70-те и началото на 80-те години на миналия век са един от най-трудните периоди за американската автомобилна индустрия. Продажбите падат - само за 2 години с цели 20%, а японските коли настъпват, като за същия период превземат около 1/4 от пазара. Трите големи американски концерна - GM, Ford и Chrysler, няколко години поред са на голяма загуба.

При Ford нещата са още по-зле. През 1980 г. загубите на корпорацията са 1,54 млрд. долара, което превърнато в днешни пари е 4,7 млрд. И това е при положение, че пикапите F-150 продължават да носят сериозни приходи. Дялът на концерна на американския пазар пада под 20% - 17,3% през 1980 г., след като само 2 години по-рано е над 23%.

Ford Taurus

Проблемите не са само финансови, а и технически. Повечето модели на Ford са морално остарели. Компактният Ford Pinto се произвежда от 1970 г., като през лятото време около него има скандали с изтичане на бензин и самозапалване. Новият Ford Crown Victoria излиза през 1979 г., но е на рамна конструкция и е доста далеч назад технически. Дори средноразмерините модели Ford LTD и Granada са построени на платформа със задно предаване и са крайно консервативни.

Към всичко това добавете проблемите с качеството, високите разходи за заплати на работниците и кризата в ръководството, до която се стига, след като през 1978 г. топ-мениджърът Ли Якока влиза в конфликт с Хенри Форд II и напуска. Две години по-късно и Форд е принуден да се оттегли, като за първи първи начело на корпорацията застава човек, който не е от семейство Форд.

Ford Taurus

Това е Филип Колдуел (на снимката), който дава старт на проекта "Sigma" - разработка на автомобил, станал известен като Ford Taurus. Задачата е да се напрdви машина с предно предаване, напречно разположение на двигателя, средни размери и 6 места. И най-важното - този атомобил трябва да бъде актуален поне 15 години.

И ако Лий Якока настоява за пускането на компактен модел, то Колдуел е убеден, че компанията има нужда от кола със средни размери. По американските стандарти това означава дължина от почти 5 метра. Световната петролна криза вече е отминала и на пазара започват отново да се тъсят такима автомобили. Още повече, че печалбата от тях е по-голяма.

Ford Taurus

"Баща" на Taurus става конструкторът Лис Вералди, който събира сплотен екип от най-добрите специалисти в компанията. Те се занимават само с направата на тази кола, тъй като Вералди е убеден, че това е единственият правилен подход. Той се е убедил в този начин на работа при разработката на европейския Ford Fiesta, който имено заради петролната криза през 70-те години се продава дори на пазара в Щатите.

Всъщност, Ford инвестира практически всичко в създаването на Taurus. Разработката на модела струва 3,2 мрд. долара. Дизайнерката Мими Вандермолен, която отговаря за интериора, си спомня, че екипът е бил толкова сплотен, тъй като е усещал, че това е последният шанс за компанията.

Ford Taurus

Разходите са огромни, тъй като Ford не разполага с никакви готови компоненти и трябва да създаде всичко от нулата - платфома, каросерия, двигател, скоростна кутия и дори оборудване на салона. Екипът изучава внимателно моделите, които предлагат не само конкурентите по това време -  Oldsmobile Ciera, Chevrolet Celebrity, Honda Accord, Toyota Cressida, Audi 5000, но и автомобилите от по-висок клас. Напимер, конструкцията на седалките е взета от Opel Senator, разположението на централната консола - от BMW 5-Series, а допълнителната жабка под задното стъкло - от Mercedes-Benz S-Class.

Крайният резултат е автомобил с предно предаване, напречен двигател и независимо окачване. Голяма част от техническите решения са взаимствани от Ford Escort, който излиза през 1980 г., но като цяло не може да се каже, че първият Taurus е нещо невероятно в технически план. Разработеният за него двигател Vulcan V6 3.0 е с архаична конструкция. Предимството му е, че тя е проста, а освен това е от чугун, което което го прави по-евтин и по-лесен за производство.

Ford Taurus

Ford Taurus получава и брат-близнак - Mercury Sable (на снимката), който е позициониран като премиум-модел. Той се отичава по допълнителния габарит на мястото на решетката на радиатора, катто и по други елементи от екстериора и интериора. Голямото предимство на Taurus е футуристиченият дизайн, благодарение на който колата прилича на летяща чиния.

Най-странното е, че за това настоява лично Филип Колдуел, който по принцип не обича никакви промени. Той обаче е убеден от шефа на европейското подразделение на Ford - Боб Лътц, който се бори със зъби и нокти за излизането на пазара на авангардния  Ford Sierra. Има и обективна причина - аеродинаичните форми помагат за намаляване на разхода на гориво.

Всъщност, именно авторът на външния вид на Taurus - Рей Евъртс, ръководи и създаването на екстериора на Sierra. Той и екипът му експериментират в различни направления - хечбек с ниска задна част, лифтбек, грамадно комби и традиционен седан. В крайна сметка е избран последният, като место традиционната решетка на радиатора е поставен метална част. Това не се харесва на никой от останалите дизайнери на Ford, но в крайна сметка ръководителят на проекта Луис Вералди се спира именно на този радикален вариант.

Ford Taurus

В подобен дух е и салонът на Taurus, където се появяват копчета на климатичната система, които заменят използваните досега плъзгачи. Черният километраж е поставен в средата на приборния панел, но най-важното в случая е внедряването на анатомични седалки, които са напълно нови по това време. Те са взаимствани от използваните в европейския Opel Senator и представляват огромна крачка напред, тъй като предишните са крайно неудобни и създават доста проблеми с гърба на шофьора.

Екипът дизайнери стартира работа през 1981 г., а през август 1982 г. е направена и последната крачка - утвърден е дизайнът на комбито. Външният вид на Taurus е авангарден, като са използвани редица нестандартни технически решения, благодарение на които е постигнат коефициент на черно съпротивление от 0,32. Луксозният вариант Mercury Sable е още по-добър в отношение - 0,29, докато при комбито Taurus коефициентът е 0,34. Тези резултати са постигнати от серийните автомобили на други производители едва в начлото на XXI век.

Ford Taurus

С огромни усилия Ford успява да стартира производството на модела през 1985 г. Специално заради Taurus в заводите в Чикаго и Атланта са вкарани роботи и започва да се работи по японските производствени методи. Благодарение на това, Taurus е далеч по-качествен от останалите модели на марката, въпреки че и той има проблеми - най-вече с автоматика AXOD, както и с предлагания като опция 3,8-литров V6 двигател.

Сега, повече от 30 години по-късно, ни се струва, че  Ford Taurus и неговият събрат  Mercury Sable са били харесани веднага и от всички. Това съвсем не е така - по предварителни данни, потенциалните клиенти оценяват автомобила с петица по десетобалната система. Същият Лий Якока, за който вече стана дума, е убеден, че Taurus ще погребе Ford. В самата компания също не са убедени в успеха и затова не спират производството на стария модел LTD.

Ford Taurus

Интерпретацията на клиентските мнения е трудна - половината не харесват колата, а другата половина е във възторг, като е готова веднага да си я купи. В крайна сметка, Taurus се превръща в хит, като от него са продават по над 300 000 бройки на година. И именно той помага на Ford да си върне позициите на пазара, като корпорацията става най-успешният производител от Голямата тройка.

Второто поколение на модела излиза през 1991 г., като това всъщност е умерен фейслифт. Той също става много популярен и година по-късно Taurus става най-успешният автомобил в САЩ с повече от 400 000 продажби. През 1996 г. излиза и третата генерация, която се счита за "странна" заради овалния си външен вид, но и тя успява да запише продажби от над 400 000 бройки на година.

Ford Taurus

В крайна сметка Taurus преживява 15-годишният срок, който му е поставен от ръководството на Ford. А през 2010 г. излезе и шестото поколение, което е и последното в историята на Телеца - така се превежда името на този автомобил, който ще остане в историята. Той обаче стана жертва на настъпление на кросоувърите, което продължава с пълна сила...

Снимки: Ford

0 от 500
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    лъжи и измами ( преди 5 години )
    Добре де изхарчили са 3 милиарда долара за да направят 5 метров автомобил с врътките на таблото от форд фиеста и същите пластмаси.Двигателят-***.Скоростната кутия-от друг модел.Ама тва нещи би трябвало да струва 6-7 милиона максимум как може 4 милиарда?
  • #1
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Факт! ( преди 5 години )
    Според българдките тъ.ири седана имал бъдищйе!Ваща ***.а сел.ка!