Електричество, автономно управление, свързаност: вече няма съмнение, че това ще са трите стълба на утрешната мобилност. Но повечето производители говорят за тях чрез маркетинговите си отдели, с добре познатата ни сляпа вяра в светлото бъдеще, и старателно премълчават недостатъците и трудностите. Все пак има и изключения. През изминалата седмица в Мюнхен "КОЛЕЛА" имаше възможност да обсъди тези въпроси с един от най-пословично прямите хора в автомобилната индустрия - шефа по развойната дейност на BMW Клаус Фрьолих.
Ето 11 тенденции, които той очерта за бъдещето на автомобилите (ГАЛЕРИЯ):
НЯМА ДА ДОЧАКАМЕ ЛЕКИ КОЛИ НА ВОДОРОД
BMW, чрез партньорството си с Toyota, бе сред пионерите в разработването на водородни горивни клетки. Но Клаус Фрьолих не вярва, че те ще стигнат до масово приложение при леките автомобили - първо, защото литиево-йонните батерии вече се справят с проблемите с обсега, и второ, защото водородната технология се нуждае от много място (най-вече заради резервоара, където водородът се съхранява при 700 бара налягане).
"Виждам обаче потенциален пазар при лекотоварните и товарните автомобили", признава Фрьолих. Това би решило основния проблем на водорода - инфраструктурата. "Горивните клетки могат да обслужват куриерски фирми или вериги магазини, да речем, които ще се нуждаят само от няколко служебни зарядни станции на своя територия", обяснява шефът на BMW. При товарните превози ще е нужно да се изградят станции само по основните пътища, и то през 300-400 км, което действително ще намали драстично огромната цена за изграждане на водородна инфраструктура.
BMW, чрез партньорството си с Toyota, бе сред пионерите в разработването на водородни горивни клетки. Но Клаус Фрьолих не вярва, че те ще стигнат до масово приложение при леките автомобили - първо, защото литиево-йонните батерии вече се справят с проблемите с обсега, и второ, защото водородната технология се нуждае от много място (най-вече заради резервоара, където водородът се съхранява при 700 бара налягане).
"Виждам обаче потенциален пазар при лекотоварните и товарните автомобили", признава Фрьолих. Това би решило основния проблем на водорода - инфраструктурата. "Горивните клетки могат да обслужват куриерски фирми или вериги магазини, да речем, които ще се нуждаят само от няколко служебни зарядни станции на своя територия", обяснява шефът на BMW. При товарните превози ще е нужно да се изградят станции само по основните пътища, и то през 300-400 км, което действително ще намали драстично огромната цена за изграждане на водородна инфраструктура.