Електричество, автономно управление, свързаност: вече няма съмнение, че това ще са трите стълба на утрешната мобилност. Но повечето производители говорят за тях чрез маркетинговите си отдели, с добре познатата ни сляпа вяра в светлото бъдеще, и старателно премълчават недостатъците и трудностите. Все пак има и изключения. През изминалата седмица в Мюнхен "КОЛЕЛА" имаше възможност да обсъди тези въпроси с един от най-пословично прямите хора в автомобилната индустрия - шефа по развойната дейност на BMW Клаус Фрьолих.
Ето 11 тенденции, които той очерта за бъдещето на автомобилите (ГАЛЕРИЯ):
НЯМА ДА ИМА РЕВОЛЮЦИЯ В БАТЕРИИТЕ
Периодично в печата се появява съобщение за научен пробив, който ще замени скъпите литиево-йонни батерии с нещо по-ефективно. Обикновено никога повече не чуваме за него. Фрьолих също е скептичен. "Честно казано, засега литиево-йонната технология с течен електролит продължава да е във възход, и енергийната плътност се подобри". BMW работи и върху батерии с твърд електролит (т. нар. solid state), но те ще са готови за пазара не по-рано от 2030 година. "Може би ще имаме малки опитни серии с твърд електролит още около 2025, но те все още няма да са по-добри от литиево-йонните".
Периодично в печата се появява съобщение за научен пробив, който ще замени скъпите литиево-йонни батерии с нещо по-ефективно. Обикновено никога повече не чуваме за него. Фрьолих също е скептичен. "Честно казано, засега литиево-йонната технология с течен електролит продължава да е във възход, и енергийната плътност се подобри". BMW работи и върху батерии с твърд електролит (т. нар. solid state), но те ще са готови за пазара не по-рано от 2030 година. "Може би ще имаме малки опитни серии с твърд електролит още около 2025, но те все още няма да са по-добри от литиево-йонните".