Нов голям автомобилен скандал избухна в Европа. Този път Европейската комисия обвини трима производители на автомобилни компоненти за сигурност в картела. Две от компаниите са глобени, а третата получи имунитет, задето разкри схемата.
Разследването, проведено от Антимонополната комисия на ЕС, разкри, че в периода 2007-2011 г. компаниите Autoliv, TRW Automotive и Takata са сключили картелно споразумение, за да станат единствените доставчици на автомобилни компоненти за сигурност (предпазни колани и въздушни възглавници) за Volkswagen Group и BMW. За тази незаконна дейност ЕК глоби Autoliv и TRW с общо 368,3 милиона евро. Японският доставчик Takata се отърва, след като получи имунитет заради това, че разкри подробности за тайното споразумение.
"Това е вторият път, когато наказваме доставчици на автомобилни компоненти за сигурност за участие в картел", заяви еврокомисарят по конкуренцията Маргрет Вестагер. "В този случай тримата доставчици са се разбрали да увеличат печалбите си от продажбата на тези важни компоненти. Поради липсата на здравословна конкуренция на пазара на такива продукти страдат не само други доставчици и участници в автомобилния сектор, но преди всичко потребителите", добави тя.
TRW Automotive, която през 2015 г. бе придобита от германската ZF Friedrichshafen, ще трябва да плати глоба от 188 млн. евро, а банковата сметка Autoliv ще олекне с над 179 млн. евро. Миналата година Takata почти фалира след скандал със сериозен дефект в произвежданите от нея въздушни възглавница. Това доведе до най-голямото изтегляне на продукти в автомобилната история. Ако не бе издала другите участници в картела, компанията щеше да бъде глобена със 195 млн. евро.