Независимата асоциация Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), която е известна със своите краш-тестове, пусна нова програма за оценка на автомобилите. Тя се казва Green NCAP и е насочена към техните екологични показатели.
Новите тестове за разделени на две групи - за вредни емисии (въглеводород, въглероден оксид, азотен оксид и твърди частици) и горивна ефективност (за електромобилите тя е енергийна). Отделно колите се проверяват за нива на въглероден диоксид), който засега не е включен при поставянето на оценки.
Както и при стандартните тестове за безопасност, моделите отново може да получат максимум 5 звезди. Те преминават няколко типа проверки - студен тест, движение в еко-режим, движение по магистрала и движение в спортен режим. При всеки от тях се променят параметрите, а в зависимост от получените резултати автомобилът получава оценка в съответния цвят. В случая зеленото означава "добре", жълтото - "приемливо", оранжевото - "незадоволително", кафявото - "слабо", а червеното - "лошо".
В първата графа е името на модела, във втората - звездите, които получава, в третата са показанията за чистота на въздуха, а в четвъртата - за енергийна ефективност.
Най-добре с тестовете се справят електрическите Hyundai Ioniq и BMW i3, които са спечелили максималните 5 звезди. С 4 е оценен хечбекът Volkswagen up! GTI с механична скоростна кутия, а по 3 получават кросоувърът BMW X1 2.0d/18d (предно предаване и механични скорости) и хечбекът Mercedes-Benz A200 (с автоматик).
На последите 3 места са моделите Volkswagen Golf 1.6 TDI, Fiat Panda 0.9 и Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Euro 6B (и трите с механични скорости), но трябва да се отчете, че при тях са тествани версиите, сертифицирани по нормата Euro 6B. От есента на 2019 г. обаче става задължителен стандартът Euro 6D-TEMP и тези модели ще минат нови изпитания.
От Euro NCAP разкриват, че up! GTI е показал среден разход на гориво 5,6 л/100 кч, но се е провалил при нивата на въглероден оксид. Новата Fiesta с 1,0-литров EcoBoost покрива повечето тестове със "зелено", но получава "червено" за твърдите частици. Същото се случва и при Audi A7 50 TDI - навсякъде "зелена" оценка, но при движение на магистрала нивата на азотен оксид скачат в "червено".
Снимки: Euro NCAP