Преди няколко ви съобщихме, че производството на електромобили може да срещне сериозни проблеми заради поскъпването на някои ценни метали, нужни за тяхната направа. Оказва се, че подобен проблем може да има и при превозните средства с двигатели с вътрешно горене.
В случая причината е паладият - скъпоценен метал, който се използва за катализаторите на автомобилите. Неговата цена напоследък расте сериозно, като според експерти, причината е кризата в сектора на дизеловите двигатели.
Само от началото на годината цените на паладия са скочили с 20%. През тази седмица тройна унция е от метала (около 31,1 грама) за първи път в историята се продаваше на борсата за повече от 1500 долара. И причината за това е автомобилната индустрия.
През 2018 г. около 85% от общото потребление на скъпия метал се пада на производителите на автомобили. От паладий са направени катализаторите, а въвеждането на по-строги екологични стандарти прави тяхното търсене по-голяма. И това е още едно доказателство, че екологията струва скъпо.
Освен това, дизеловите автомобили явно са дискредитирани, което води до намаляване на тяхното производство са сметка на бензиновите. Любопитното е, че за дизеловите катализатори не се използва паладий, а платина, чиято цена почти не се е променила от началото на годината.
Все пак, експертите не очакват повишение на цените на новите автомобили заради поскъпването на ценния метал. За един катализатор се използват 0,6-0,9 грама паладий, който се добива най-вече в Южна Африка и Русия. А най-големите потребители са Китай, Северна Америка, Европа и Япония.