Първият драматичен ефект на Brexit върху британската промишленост вече е факт: Honda обяви официално, че ще затвори завода си в Суиндън през 2022 година. Пряко заетите в предприятието 3500 работници бяха уведомени за решението тази сутрин.
Над 90% от продукцията на завода в Суиндън е за износ. Неяснотата около Brexit и дали Великобритания изобщо ще има търговски споразумения с ЕС и САЩ са изиграли основа роля за решението на японците, коментират на Острова
Заводът в Суиндън, който произвежда Civic, е най-големият за японската компания в Европа и единственият, в който се правят автомобили (другият в Аалст, Белгия, произвежда само компоненти). Годишният капацитет на завода е 160 000 автомобила, от които над 90% се изнасят от Великобритания.
В официалното съобщение японците цитират "предизвикателствата на електрификацията" и нуждата "да фокусираме активностите си в региони, където очакваме добри производствени обеми". Думата Brexit не се споменава, но още миналата година представители на компанията предупредиха министър-председателя Тереза Мей, че при Brexit без ясно търговско споразумение с ЕС не могат да гарантират оцеляването на завода.
От Даунинг стрийт още няма официален коментар. Министърът за бизнеса Грег Кларк заяви, че е разочарован от решението, защото Великобритания била "един от лидерите в разработването на тези технологии" (вероятно става дума за електромобилите). "Това е съсипващо решение за Суиндън и за страната... Търговско решение, базирано на безпрецедентните промени на световните пазари", добавя Кларк.
Три хиляди и петстотинте работници на Honda в Суиндън бяха официално уведомени за решението тази сутрин
За 180-хилядния Суиндън затварянето на най-голямото предприятие в областта ще е тежък удар - според някои калкулации близо една пета от населението разчита пряко или косвено на Honda за прехраната си. Парадоксално, но в референдума преди две години почти 55% от жителите гласуваха "за" Brexit.
Заводът ще продължи работа поне до 2021, до края на живота на сегашното поколение Civic. Дотогава компанията не предвижда съкращения на работници.
Решението повдига интересни въпроси пред шефовете на Honda - дали да помислят за друга производствена база в ЕС, или да разчитат на внос. Ратифицираното наскоро търговско споразумение между ЕС и Япония постепенно ще премахне митата върху автомобилите до 2025, но в полза на Стария континент може да натежат логистични фактори.