IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да се подгрява двигателят през зимата?

Отговор на вечния въпрос дава инженер от NASCAR

Трябва ли да се подгрява двигателят през зимата?

Темата за необходимостта от подгряване на двигателя през зимата е вечна. Мненията по този въпрос са сигурно повече от звездите в небето. Вярно е, че по тази тема обикновено се изказват хора, които са далеч от разработката и усъвършенстването на автомобилните двигатели. Какво обаче смята човек, който създава и оптимизира състезателни двигатели в американската компания ECR Engines. Той се казва д-р Анди Рандолф и разработва мотори за сериите NASCAR.

Инженерът посочва, че студеният двигател страда от два фактора. Първият е, че при много ниски температури вискозитетът на моторното масло се увеличава. Производителите на масла частично решават този проблем, грубо казано, като смесват компоненти с различни вискозитетни характеристики: един - с нисък коефициент на вискозитет, а втория - с висок. По този начин се получава масло, което не губи свойствата си при ниски или високи температури. Вярно е, че това не означава, че вискозитетът на маслото не се увеличава с понижаване на температурата.

При студено време маслото в мазилната система се сгъстява и движението му в маслените магистрали съответно става по-трудно. Особено ако двигателят е с голям пробег. Това води до недостатъчно смазване на някои движещи се части, докато блокът на двигателя и самото масло не се загреят. Освен това маслената помпа може дори да премине в режим на кавитация, когато започне да засмуква въздух (това се случва, когато скоростта на изпомпване на масло от помпата стане по-голяма от пропускателната способност на всмукателната тръба).

Двигател зима

Вторият проблем, според д-р Рандолф, е алуминият, от който са направени повечето съвременни двигатели. Коефициентът на топлинно разширяване на алуминия е доста по-висок от този на чугуна. Това означава, че при нагряване и охлаждане алуминият се разширява и свива много по-силно от чугуна. Основният проблем в случая е, че блокът на двигателя е изработен от алуминий, а коляновият вал - от стомана. Става така, че при студ блокът се свива много по-силно от коляновия вал, а лагерът на вала приляга по-плътно от необходимото. Грубо казано, "компресията" на целия двигател и намаляването на луфтовете води до повишено триене на движещите се части на двигателя един в друг. Ситуацията се влошава от вискозно масло, което не може да осигури подходящо смазване.

Д-р Рандолф определено съветва подгряване на двигателя няколко минути преди да се потегли. Но това е просто теория. Колко обаче ще се износи двигателят, ако всеки ден през зимата средностатистическият шофьор потегли веднага, след като го стартира? А какво да кажем за мнението на уважавани експерти, които казват, че продължителното подгряване на двигателя само му вреди?

Всъщност, не е необходимо да стоите на празен ход в продължение на 10-15 мин. Маслото се нуждае от максимум 3-5 мин, за да достигне работния температурен диапазон в зависимост от марката на самото масло. Ако навън е минус 20 градуса, трябва да изчакате около 5 мин - толкова му трябват на маслото да загрее до 20 градуса, което е достатъчно за необходимото смазване на двигателя.

0 от 500
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    пепи ( преди 4 години )
    Ако в щатите има такива периоди в които пада под 20,в България няма.Най много покрай нова година да падне под 10 за седмица две.Тъй че минута е много.И маслото е на 20 градуса.
  • #7
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Недоволен ( преди 5 години )
    Абсолютна никаква полезна информация от тази статия не намерих.
  • #6
    10 rate up comment 4 rate down comment
    AC/DC ( преди 5 години )
    Като Ви сложат батериите ще отпаднат тези терзания - маслото, ангренажа, EGR, клапа, нафтата и др. Но ще има други!
  • #5
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Румбо ( преди 5 години )
    Едно време имах един Мерцедес с подгряване на водата и маслото от мрежата.Хубава работа,ама иска условия-контакт наблизо.А и у нас много се краде...
  • #4
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Подгревалко ( преди 5 години )
    Разбира се, че подгравям, точно както един "умник" малко по-долу:"Паля - чакам 30-40сек до минута-две и тръгвам. Разбира се първите 2-3км не влизам в червеното на оборотомера."Това си е точно подгряване."Никакви подгревки" означава да запалиш и газ в червеното. Няма да имаш дълго кола така.
  • #3
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Алекс ( преди 5 години )
    Аз карам на къси разстояния през 2 - 3 часа на разстояния не по-големи от 3 -5 километра. Т.е. двигателя зимата не достига до работна температура. Колата е бензинова 1600 кубика. Маслото което съм налял декември, Кастрол Едж 5W-40 сега в края на февруари е като боза, пълно е с вода. Катализатора се усеща задръстен. Хубаво е да се изкарва колата да издуха поне един път седмично извънградско, но няма как, все пак няма как да и се слугува. Двигателя е на 25 000 км, но с това масло смазване няма
  • #2
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Никакви подгревки - досега не съм имал проблеми и вероятно няма да имам. Паля - чакам 30-40сек до минута-две и тръгвам. Разбира се първите 2-3км не влизам в червеното на оборотомера.
  • #1
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Шишо Бакшишо ( преди 5 години )
    Мойто такси на 600 хил. км работи по-добре от същата кола на 200 хил.Защо? Защото двигателят ми е постоянно загрял, защото сменям маслото не по препоръка на 25, а на 15 хил. км и защото ползвам 5W30 вместо безумното 5W20.