Темата за необходимостта от подгряване на двигателя през зимата е вечна. Мненията по този въпрос са сигурно повече от звездите в небето. Вярно е, че по тази тема обикновено се изказват хора, които са далеч от разработката и усъвършенстването на автомобилните двигатели. Какво обаче смята човек, който създава и оптимизира състезателни двигатели в американската компания ECR Engines. Той се казва д-р Анди Рандолф и разработва мотори за сериите NASCAR.
Инженерът посочва, че студеният двигател страда от два фактора. Първият е, че при много ниски температури вискозитетът на моторното масло се увеличава. Производителите на масла частично решават този проблем, грубо казано, като смесват компоненти с различни вискозитетни характеристики: един - с нисък коефициент на вискозитет, а втория - с висок. По този начин се получава масло, което не губи свойствата си при ниски или високи температури. Вярно е, че това не означава, че вискозитетът на маслото не се увеличава с понижаване на температурата.
При студено време маслото в мазилната система се сгъстява и движението му в маслените магистрали съответно става по-трудно. Особено ако двигателят е с голям пробег. Това води до недостатъчно смазване на някои движещи се части, докато блокът на двигателя и самото масло не се загреят. Освен това маслената помпа може дори да премине в режим на кавитация, когато започне да засмуква въздух (това се случва, когато скоростта на изпомпване на масло от помпата стане по-голяма от пропускателната способност на всмукателната тръба).
Вторият проблем, според д-р Рандолф, е алуминият, от който са направени повечето съвременни двигатели. Коефициентът на топлинно разширяване на алуминия е доста по-висок от този на чугуна. Това означава, че при нагряване и охлаждане алуминият се разширява и свива много по-силно от чугуна. Основният проблем в случая е, че блокът на двигателя е изработен от алуминий, а коляновият вал - от стомана. Става така, че при студ блокът се свива много по-силно от коляновия вал, а лагерът на вала приляга по-плътно от необходимото. Грубо казано, "компресията" на целия двигател и намаляването на луфтовете води до повишено триене на движещите се части на двигателя един в друг. Ситуацията се влошава от вискозно масло, което не може да осигури подходящо смазване.
Д-р Рандолф определено съветва подгряване на двигателя няколко минути преди да се потегли. Но това е просто теория. Колко обаче ще се износи двигателят, ако всеки ден през зимата средностатистическият шофьор потегли веднага, след като го стартира? А какво да кажем за мнението на уважавани експерти, които казват, че продължителното подгряване на двигателя само му вреди?
Всъщност, не е необходимо да стоите на празен ход в продължение на 10-15 мин. Маслото се нуждае от максимум 3-5 мин, за да достигне работния температурен диапазон в зависимост от марката на самото масло. Ако навън е минус 20 градуса, трябва да изчакате около 5 мин - толкова му трябват на маслото да загрее до 20 градуса, което е достатъчно за необходимото смазване на двигателя.