Астрономическата зима още не е настъпила, но снегът и студът вече дойдоха. И най-вероятно няма да си тръгнат през следващите 3-4 месеца. Това е най-тежкият сезон не само за хората, но и за автомобилите. Сутрин трябва да се излиза по-рано, за да се изчисти колата, която може и да не се отвори или пък да не запали. Ето няколко съвета за неща, които не бива да се правят с автомобила в студа.
Заливане на ключалката с гореща вода
Да залееш замръзналата ключалка на автомобила с гореща вода общо-взето доста глупава идея. Разбира се, ако преди това собственикът на колата не е подготвил известна сума пари за боядисвани и за смяна на уплътнения. Факт, е че горещата вода ще разтопи леда, но тя ще попадне върху уплътнителите и върху механизма за заключване. И на следващата сутрин ще се налоги да размразявате и него.
Ползване на течности от типа WD-40
Нищо против WD-40, но това не е панацея. В случая проблемът е, че то премахва не само влагата, но и смазката. Тоест, не само защитава от конденза, но и ускорява износването на триещите се детайли. Така че задължително трябва да се използва в комбинация с нормална смазка.
Махане на снега с чистачките
След всеки снеговалеж по пътищата се появят голям брой шофьори, чийто обзор на пътя е силно ограничен, тъй като не са изчистили изцяло стъклото на автомобила си. Обикновено през погледа има има амбразура, през която виждат пред себе си, но не и настрани. Те се превръщат в потенциални убийци на пътя, тъй като ги е домързяло по една или друга причина да изчистят колата си преди потегляне.
Продължително въртене на стартера
Ако автомобилът не запали в самото началото, няма никаква логика да се върти упорито стартера до безкрай. Причината за подобен проблем обикновено е в качеството на горивото и в екологичните норми. Колкото по-висок е „евростандартът” на даден автомобил, толкова по-бедна смес използва той за стартиране на мотора. А това не се отразява добре в студа.
Загряване до работна температура
Един от „вечните” спорове е дали двигателят трябва да бъде оставен да достигне нормална работна температура преди потегляне. Докато това стане, колата ще изгоря някой друг литър гориво в повече. С турбодизела в студа е още по-зле, тъй като този тип мотори загряват само при движение.
Впрочем, през зимата този проблем не е толкова актуален, тъй като студеният мотор по правило работи по-зле. Почистването на снега от автомобила обаче отнема около 5 минути, които са напълно достатъчни, за да може маслото да достигне до всички части на мотора. След което може да се потегли, без да се забравя, че трябва да загреят и други системи и елементи – амортисьорите, усилвателят на волана и маслото в скоростната кутия.
Малко (никакво) гориво в резервоара
Най-лошото свойство на горивото в автомобила е, че той свършва. Случва се, след уморителен работен ден водачът да реши да пропусне посещение на бензиностанцията. Малкото гориво обаче е сериозен проблем, тъй като колкото повече празно пространство има в резервоара, толкова повече влага се кондензира вътре. И когато колата изстине, тя са кристализира, това затруднява работата на бензиновата помпа.
Често миене на автомобила
Всъщност, автомивката „убива” боята и лака, както го прави и горещата вода, макар и не толкова ефективно. Това не означава, че колата те трябва да се мие през зимата, но е хубаво това да става по-рядко. Особено, ако температурите навън паднат под минус 10 градуса по Целзий.
Паркиране на топли паркинги
Ако не разполагате с топъл гараж и автомобилът ви „живее” на улицата, топлите паркинги (на МОЛ-овете, например) са негов върл враг. Докато вие си обикаляте безгрижно в търговския център, колата се размразява. Освен това, по такива места влажността е доста голяма. Резултатът е замръзнали дръжки и стъкла на следващата сутрин.
Използване на ръчната спирачка
Когато трябва да паркиране под наклон, ръчната спирачка е отличен помощник. Проблемът е, че при студено и влажно време в барабана и спирачния диск лесно прониква вода, която обаче не изсъхва. Конструкцията на целия механизъм на ръчната спирачка е такъв, че се сваля доста трудно, за да бъде подсушена. Съответно никой не го прави и влагата остава.