fallback

Mercedes Benz W126 - една легенда на 40 години

Творението на дизайнера Бруно Сако променя този клас автомобили

Преди 40 години на бял свят се появява един забележителен атомобил, който променя историята. Дизайнерът Бруно Сако създава Mercedes-Benz W126, който получава много различни варианти и модификации. Това обаче е само една от колите, излезли от рисунките на знаменития италианец. 

Бруно Сако се ражда през 1933 г. в Удине, Северна Италия. След войната постъпва в Политехническия университет в Торино, където учи за инженер. За да се издържа и за да трупа опит, младежът започва работа в компанията Ghia, а след това - в легендарното студио Pininfarina. Според официалната му биография, през 1951 г. вижда великолепен син Studebaker Commander Regal и в този ден твърдо решава, че ще стане велик автомобилен дизайнер.

Бруно Сако и едно от неговите "деца" - C126.

През 1958 г. Сако е назначен за дизйнер и инженер в Daimler-Benz. Започва работа в току-що създадения департамент за дизайн в Зинделфинген, близо до Щутгарт. Там работи под ръководството на знаменити дизайнери като Карл Вилферт, Фридрих Гайгер и Бела Барени, но като цяло плановете му са да натрупа опит и да се завърне в Италия. Те обаче се променят, след като се жени за германката Паулина и му се ражда дъщеря.

Дизайнерът до модел W201, умален в мащаб от 1:5.

Първите си дизайнерски стъпки в компанията Бруно прави, като разработва епохални модели като лимузината Mercedes-Benz 600, кабриолета 230 SL и експерименталните тестови спортни коли Mercedes-Benz C111. Талантът му не остава незабелязан и през 1970 г. е назначен за ръководител на отдела за дизайн, а през 1975 г. сменя Фридрих Гайгер като директор на центъра в Зинделфинген. Оттогава всички леки модели Mercedes-Benz, започвайки от серията W123, са създадени под негово ръководство.

Седанът W123

След излизането на новото поколение на автомобилите от S-Class (серия W116) в концерна Daimler-Benz решават, че е време да обновят моделите си от редния клас. Идеята е да се появи напълно нова серия, която да получи кодовото име W123 и да предлага напълно различни решения в дизайна, в конструкцията, окачването и двигателите. Новата серия трябва да направи революция, но светът се оказва изправен пред петролна криза и концепцията е сменена изцяло.

Пилотната серия е готова през лятото на 1975 г., а моделът е показан пред публика в началото на 1976 г. След това се появяват комби, купе и лимузина (Pullman). Автомобилът действително прави революция, като бързо си печели репутацията на "неубиваем, надежден и комфортен модел за всекидневно ползване". Производството му продължава 10 години и е спряно през ноември 1985 г. За този период са направени 2,3 млн. коли, което превръща серията W123 в най-успешния модел на концерна Daimler-Benz в цялата му история.

Седанът W126 - модел 560 SEL

Една от най-успешните работи на Бруно Сако е знаменитата S-Class, тоест Sonderklasse (от немски - Специална класа) с индекс W126. Този автомобил става символ на престижа и е показан пред публика на автосалона във Франкфурт през 1979 г. Талантливият дизайнер е верен на немската марка и се опитва във всеки един свой модел да съхрани нейния стил. А тази кола е най-добрата му работа, като бързо се превръща в еталон на интелигентност и висок стил.

Серията Mercedes-Benz W126 се произвежда в продължение на 12 години, като това е най-дългият срок за живот на модел S-Class в историята на марката. За този период са произведени 890 000 единици, което прави автомобилът на успешната S-Class в историята на модела.

Купето W126 - модел 560 SEC

Следващият шедьовър на Великия Маестро е спортното купе SEC, създадено на базата на седана W126 през 1981 г. Купето се отличва значително от всички предишни аналогични модели на марката, които си приличат много един с друг. То получава нова решетка на радиатора, а като цяла видът му е на състезателен автомобил. Сако не се поколебае да разруши някои от традициите, тъй като това, според него, е единственият начин, да се върви напред. Същевременно, той винаги е отстоявал позицията, че Mercedes-Benz не бива да ползва услугите на външни дизайнери, а трябва да разчита на своите кадри.

В началото на 80-те години на миналия век компанията започва да изпитва сериозни трудности. Тя с мъка се справя с последствията от петролната криза и логично стига до извода, че трябва да създаде компактен и икономичен модел. Ветеранът Сако се захваща за работа и през 1982 г. се появява точно такъв автомобил - Mercedes-Benz 190 (W201). С негова помощ Mercedes заема лидерството в D-сегмента и успява да се конкурира успешно с BMW 3-Series.

W201, известен като 190.

Намаляването на дължината с 300 мм в сравнение със седана W123 и използването на нови и леки сплави в конструкцията, позволяват на новия модел да свали 160 кг. от теглото си. Това е първата кола на Mercedes-Benz с клиновиден силует, което, заедно с още някои промени в дизайна, позволява постигане на коефициент за въздушно съпротивление от 0,33. В случая концернът нарушава всички своите традиции и да индекс 190 на всички модели от семейството W201, като добавя допълнителни цифри в зависимост от обема на двигателя.

Седан W124

Mercedes W124 бързо се превръща в култов автомобил по цял свят. Моделът е толкова сполучлив, че остава на конвейера от 1985 до 1995 г. Той вкарва много новации в индустрията - подобрена аеродинамика, съвременен приборен панел, лаконичен дизайн, огромен избор от двигатели, високоскоростна автоматична скоростна кутия и система за впръскване G-tronic. 

Купе C124

С особена грация и стремителност се отличава купето С124, известно още като R129. Неговата разработка стартира през 1984 г., като някои от елементите са заети от W124. Всъщност, новото поколение на модела SL, както е световно известна тази кола, е изградено на шасито на W124, но в негов съкратен вариант. И тук Сако прави невъзможното, като дизайнът сякаш идва от бъдещето. Затова, неслучайно R129 се задържа в производство от 1989 до 2001 г.

R129, известен като SLR.

През 1991 г. благодарение на главния дизайнер на концерна Daimler на бял свят излиза още един автомобил, превърнал се в класика - S-Class във версия W140. Той прави фурор на автосалона в Женева, като се приема възторжено не само от публиката, но и от експертите и медиите. Седанът с 4 врати, който сред това получава и версия купе, впечатлява със своята мощ, комфорт и технически решения. Той бързо оглавява класациите по продажби - първо в Европа, а след това и в други държави. А главната му особеност са внушителните габарити, заради които е наречен "Танк в смокинг". 

Легендата W140, превърнала S-Class в символ на стила.

Само 2 години по-късно - през 1993, концернът зарадва автомобилния свят с излизането на нов Mercedes W202, който в дизайнерски план става квинтесенция на решенията, използвани при W140 и W124. Както винаги, Mercedes доказва, че безопасността, надеждността и комфортът прекрасно се съчетава в един автомобил. Моделът получава голям брой модификации и става много популярен в цял свят.

W210 - E-Class, която шокира мнозина.

През 1995 г. се появява и нов E-Class (W210), с който стартира нова епоха в дизайна на серийните автомобили E-Class. Автомобилът е дело на Стив Матин, който по-късно става главен дизайнер на Mercedes-Benz. Той обаче работи под прякото наблюдение на Сако, като идеята им е да избягат от стила и формите на моделите от 80-те години. Експериментът е доста спорен, тъй като този Е-Class определено не се харесва на феновете на W124. И след спирането на 124-ата през 1996 г. голям брой собственици на автомобила отказват да си купят новия вариант. 

Времето обаче лекува и хората постепенно свикват с "очилата" предница на Е-Class, а този стил се превръща в новото лице на марката. И е използван за модели като CLK (C208), C-Class (W203), SL (R230). 

R170, известен като SLK.

Успоредно с това, Сако и екипът му работят и върху други модели. В началото на 90-те години е взето решение за създаване на компактен роудстър, който да се разположи под SL в гамата на марката. Сако е готов с първите скици в края на 1991 г., а през първата половина на 1992 г. са готови 12 варианта в мащаб 1:5. По-късно техният брой е намален до 5 и те се появяват в пълни размери. В началото на 1993 г. е утвърден финалният вариант на проекта, а поколението R170 дебютира на автосалона в Торино през 1996 г. Моделът се оказва успешен и се задържа на конвейера до 2004 г.

"Вятърът на промените" не подминава Mercedes и през 1998 г. на сцената излиза S-Class във версия W220. Всъщност, вече споменатият Стив Матин работи по нея още от 1991 г. (отново под ръководството на Бруно). За разлика от предшественика си, този автомобил не е толкова надежден, но пък е много по-приятен за каране, тъй като е по-малък, по-лек и по-изящен. Този подход дава резултат и автомобилът се харчи като топъл хляб, особено в Щатите. Там е продаден и почти половината от нейния тираж - 188 000 от общо 440 000.

W220 е една от последните разработки на Сако.

В случая, компанията отлично разбира, че не бива да прави автомобила прекалено престижен и никога повече не повтаря тази грешка. За тези, които търсят друг имидж, е реанимирана марката Maybach. А Сако се оттегля през 1999 г., като предава щафетата на Петер Пфайфер. Преди да си тръгне обаче, казва следното: "Mercedes-Benz винаги трябва да изглежда като Mercedes-Benz".

Снимки: Mercedes-Benz

fallback
  • #12
    Возията ( преди 3 години )
    Има автообили много, но возията в Мерцедес от Е-клас нагоре, я няма никъде!Само Британците с Ролс -Ройс са заплаха!
  • #11
    анонимен ( преди 5 години )
    Само не разбрах защо от Ес клас си минал на Ауди Кю7при условие че има ГЛ пак е 7 местен, но поне 6 и 7 място можеш да ги ползваш както трябва ;)
  • #10
    Радев ( преди 5 години )
    През лятото на 1988 г., един черен 560 SEL, естествено с чужда регистрация, беше спрял на паркинга на японския хотел. Всички момчурля на "Лозенец" се извървяхме да го гледаме. Това е все едно сега да кацне някоя совалка.
  • #9
    анонимен ( преди 5 години )
    Добри коли бяха. Добре направени и качествени, като за немски. Дизайна невероятен просто. Направо страхотен и неподвластен на времето. Разбира се направен от италианец, а не от дървар германец. Мерцедес приличаше на Мерцедес. Внушаваш стил, престиж, красота, а не като сега ширпотреба и кич. Особено задните стопове и телевизорите наредени на един ред вътре.
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    О, Боже, няма ли да ми купиш Мерцедес Бенц?Всичките ми приятели карат Порше-та, трябва да изкупя греховете си.Работих много цял живот, не получих никаква помощ от приятелите си.Затова, Боже, няма ли да ми купиш Мерцедес Бенц
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    Във всичко хубаво от Германия има намесени италианци.
  • #6
    z-rock ( преди 5 години )
    ОК, колега - светни ни малко за тия "ключови Неточности"!
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    Немците разбраха че стратегия от 80-те и 90-те години не е ефективна и почти ги доведе до фалити. Няма смисъл да се правят много качествени коли който да издържат. Много повече се печели като правиш ширпотреба която да привлича окото със дизайн но в същото време да се чупи. Продажбата на резервни части и сервизно е обслужване е втори бизнес за тях. От един продукт двойна печалба. Първо ти продават кола със огромна надценка и после през целия цивот на тази кола доят всички собственици.
  • #4
    Не мерси. ( преди 5 години )
    Хубави коли БЯХА но развалиха качеството последните години и разчитат на печалби от продажба на резервни части. Дори и навремето Lexus пак са били една стъпка напред в качеството и надеждността. Lexus LS 400 от 1989-1994 е абсолютен танк. Това няма чупене. Още ги карат из Америка има коли по над милион км. В същото време и поддръжката им е 3-4 пъти по евтина спрямо Мерц. А днешно време да караш Мерцедес извън гаранционно си е много скъпо удоволствие.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    В статията има ключови Неточности,лаика трудно би схванал нещата.
fallback
Последни