IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Честит рожден ден на най-забавната кола в историята

Преди 55 години в Монте Карло Mini доказа, че не е нужно да си голям и силен, за да си пръв

2019 донесе множество автомобилни годишнини, но съвсем малко от тях бяха със значимостта на първите две. През януари отбелязахме 55-ия юбилей от една от най-гръмките революции в историята на моторните спортове. И 60-ия от появата на един от най-обичаните автомобили за всички времена. Най-удивителното е, че и двата юбилея се отнасят до една и съща (почти) кола.
   
     

   
    
ПРЕЗ ЯНУАРИ 1964 един слабо известен ирландец, на име Пади Хопкърк, хвърля бомбата на годината, като печели знаменитото Рали Монте Карло.
Успехът на ирландец сам по себе си е изненада в това състезание, традиционно доминирано от скандинавците и французите. Но истинската сензация идва не от пилота, а от автомобила му. Хопкърк печели в Монако с най-неочакваната възможна кола – Morris Mini Cooper.

ТОВА Е МИКРОСКОПИЧНА БРИТАНСКА МАЛОЛИТРАЖКА, създадена в разгара на Суецката криза и купоните за бензин. Серийната й версия има едва 34 конски сили, а неща като огледала, колани и парно се продават като допълнителни екстри.
Разбира се, състезателната машина на Хопкърк е подсилена, но пак изглежда смешно на фона на господстващите в онази епоха V-осмаци – тя има еднолитров мотор и скромните 90 коня.
За сметка на това обаче е несравнимо по-лека, маневрена и смайващо стабилна в завоите заради ниския център на тежестта и максимално изнесените навън колела.
   
   
Пади Хопкърк, Монте Карло, историята на Mini
     
   
ПО ВИСОЧИНИТЕ НАД ЛАЗУРНИЯ БРЯГ Хопкърк буквално разказва играта на конкурентите с далеч по-мощни машини като Ford Falcon и Mercedes 220 SЕ. Помага му и тогавашната система с хендикапи, разбира се, но важното е друго: за пръв път малката, икономична градска кола се превръща в средство за забавление.

MINI E ТВОРЕНИЕ НА ЕДИН ГРЪК, на име Алек Исигонис, роден в Мала Азия и избягал във Великобритания през 20-те години. През 1955 е назначен за конструктор в тогавашната British Motor Corporation (BMC). А след големия недостиг на горива по време на Суецката криза е натоварен да създаде малка, икономична кола, която да конкурира Isetta.
    
    
Алек Исигонис, историята на Mini
Оригиналното Mini със създателя си - сър Алек Исигонис. Първоначално колата се продаваше като Austin Se7en
   
    
ПЪРВОТО MINI СЕ ПОЯВЯВА ТОЧНО ПРЕДИ 60 ГОДИНИ, през пролетта на 1959, отначало с емблемите на Morris и Austin. Чак десетилетие по-късно го обособяват като отделна марка. В началото колата се продава прилично, но големият пробив идва с идеята на Исигонис да направи състезателна версия. Задачата е възложена на приятеля му Джон Купър, прочут конструктор и собственик на отбор от Формула 1.

ОРИГИНАЛНИЯТ MINI COOPER се представя достойно през 1963, но въпреки това победата на Хопкърк през следващата година е сензация. След нея младият ирландец се превръща в суперзвезда. Получава 17 предложения за женитба по пощата. Дори "Бийтълс" му пращат поздравителна картичка, надписана "Сега ти си един от нас, Пади". И до ден днешен Хопкърк е последният британец, спечелил в Монте Карло.
   
  
Пади Хопкърк, историята на Mini
Пади Хопкърк (вляво) с навигатора си след триумфа в Монте Карло
 
     
НО ЗА MINI ТОВА Е САМО НАЧАЛОТО. През следващата година миниатюрната кола пак печели Монте Карло, този път с финландеца Тимо Макинен зад волана. През 1966 тримата пилоти на Мini Макинен, Алтонен и Хопкърк завършват първи, втори и трети, но френските съдии ги дисквалифицират заради... нередовни фарове, и на стълбичката се качва пилотът на Citroen. През 1967 Рауно Алтонен печели третата победа за Mini Cooper в Монако.
Между другото тримата пилоти се събраха заедно за 40-ия юбилей на Mini Cooper през 2004. Алтонен и Хопкърк са живи и здрави, но Макинен почина през 2017.
   
   
Пол Маккартни, историята на Mini
Пол Маккартни зад волана на своето Mini. И четиримата от "Бийтълс" притежаваха по една бройка от миниатюрната количка
   
    
Самият Алек Исигонис не доживя да види как творението му, родено от недоимъка на 50-те, се превръща в най-продаваната британска кола за всички времена. И в доказателството, че малките коли могат да са също толкова забавни, колкото големите. И даже повече.
  
   
От "Бийтълс" до Мистър Бийн и Чарлийз Терон: най-прославените Mini в историята (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до 2 ( преди 1 година )
    Шефе, в класацията за ултракомпетентни изказвания си поне в Топ 5. Я прочети за двигателя 1.6 Prince на Peugeot и виж дали е от най-надеждните :D Да не говорим, че не се използва от Мини от петнайсет години вече
  • #2
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Както винаги немците 0с.раха положението и от Минито не остана нищо. Превърнаха е в голяма, лакома, трошлива и изключително грозна кола, предназначена за хора оперирани от чувство за естетика. Особено този водомер на таблото е върхът на дизайнерската безвкусица. От към надеждност единственото Мини, което горе-долу може да се похвали и което не харчи масло е 1,6 и представете си то е с двигател на Пежо. Иначе пари ти искат, като за премиум. Пълен шит е тази кола в момента!
  • #1
    25 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    много готина количка е старото мини. Днешното няма нищо общо, голямо, тежко и луксозно, за мутреси и председателки на държавни агенции