2019 донесе множество автомобилни годишнини, но съвсем малко от тях бяха със значимостта на първите две. През януари отбелязахме 55-ия юбилей от една от най-гръмките революции в историята на моторните спортове. И 60-ия от появата на един от най-обичаните автомобили за всички времена. Най-удивителното е, че и двата юбилея се отнасят до една и съща (почти) кола.
ПРЕЗ ЯНУАРИ 1964 един слабо известен ирландец, на име Пади Хопкърк, хвърля бомбата на годината, като печели знаменитото Рали Монте Карло.
Успехът на ирландец сам по себе си е изненада в това състезание, традиционно доминирано от скандинавците и французите. Но истинската сензация идва не от пилота, а от автомобила му. Хопкърк печели в Монако с най-неочакваната възможна кола – Morris Mini Cooper.
ТОВА Е МИКРОСКОПИЧНА БРИТАНСКА МАЛОЛИТРАЖКА, създадена в разгара на Суецката криза и купоните за бензин. Серийната й версия има едва 34 конски сили, а неща като огледала, колани и парно се продават като допълнителни екстри.
Разбира се, състезателната машина на Хопкърк е подсилена, но пак изглежда смешно на фона на господстващите в онази епоха V-осмаци – тя има еднолитров мотор и скромните 90 коня.
За сметка на това обаче е несравнимо по-лека, маневрена и смайващо стабилна в завоите заради ниския център на тежестта и максимално изнесените навън колела.
ПО ВИСОЧИНИТЕ НАД ЛАЗУРНИЯ БРЯГ Хопкърк буквално разказва играта на конкурентите с далеч по-мощни машини като Ford Falcon и Mercedes 220 SЕ. Помага му и тогавашната система с хендикапи, разбира се, но важното е друго: за пръв път малката, икономична градска кола се превръща в средство за забавление.
MINI E ТВОРЕНИЕ НА ЕДИН ГРЪК, на име Алек Исигонис, роден в Мала Азия и избягал във Великобритания през 20-те години. През 1955 е назначен за конструктор в тогавашната British Motor Corporation (BMC). А след големия недостиг на горива по време на Суецката криза е натоварен да създаде малка, икономична кола, която да конкурира Isetta.
Оригиналното Mini със създателя си - сър Алек Исигонис. Първоначално колата се продаваше като Austin Se7en
ПЪРВОТО MINI СЕ ПОЯВЯВА ТОЧНО ПРЕДИ 60 ГОДИНИ, през пролетта на 1959, отначало с емблемите на Morris и Austin. Чак десетилетие по-късно го обособяват като отделна марка. В началото колата се продава прилично, но големият пробив идва с идеята на Исигонис да направи състезателна версия. Задачата е възложена на приятеля му Джон Купър, прочут конструктор и собственик на отбор от Формула 1.
ОРИГИНАЛНИЯТ MINI COOPER се представя достойно през 1963, но въпреки това победата на Хопкърк през следващата година е сензация. След нея младият ирландец се превръща в суперзвезда. Получава 17 предложения за женитба по пощата. Дори "Бийтълс" му пращат поздравителна картичка, надписана "Сега ти си един от нас, Пади". И до ден днешен Хопкърк е последният британец, спечелил в Монте Карло.
Пади Хопкърк (вляво) с навигатора си след триумфа в Монте Карло
НО ЗА MINI ТОВА Е САМО НАЧАЛОТО. През следващата година миниатюрната кола пак печели Монте Карло, този път с финландеца Тимо Макинен зад волана. През 1966 тримата пилоти на Мini Макинен, Алтонен и Хопкърк завършват първи, втори и трети, но френските съдии ги дисквалифицират заради... нередовни фарове, и на стълбичката се качва пилотът на Citroen. През 1967 Рауно Алтонен печели третата победа за Mini Cooper в Монако.
Между другото тримата пилоти се събраха заедно за 40-ия юбилей на Mini Cooper през 2004. Алтонен и Хопкърк са живи и здрави, но Макинен почина през 2017.
Пол Маккартни зад волана на своето Mini. И четиримата от "Бийтълс" притежаваха по една бройка от миниатюрната количка
Самият Алек Исигонис не доживя да види как творението му, родено от недоимъка на 50-те, се превръща в най-продаваната британска кола за всички времена. И в доказателството, че малките коли могат да са също толкова забавни, колкото големите. И даже повече.
От "Бийтълс" до Мистър Бийн и Чарлийз Терон: най-прославените Mini в историята (ГАЛЕРИЯ):