fallback

Защо в гумите вече се слагат стари бутилки

Новата технология не само намалява замърсяването, но и ги прави по-издръжливи

Автомобилните гуми остават встрани от фокуса на повечето еколози, обсебени от ауспуха на двигателя с вътрешно горене. Но истината е, че гумите също са източник на сериозно замърсяване - веднъж при производството им, което поглъща много енергия, вода и суровини, и втори път на пътя, когато от тях се отделят фини частици.           

            Сега обаче германският гигант Continental решава и двата проблема с новата си технология ContiRe:Tex - същата, която донесе на компанията титлата "производител на годината" от последните награди на Тire Technology International - най-престижните в този сектор.                          Технологията Re:Tex не само спестява материали, енергия и вредни емисии при производството, но и в съчетание с други решения прави гумите по-дълготрайни. А най-удивителното е, че тя бе доведена от оригинална идея до серийно производство само за броени месеци, и през 2022 година вече е въведена масово при гумите от сериите Premium Contact, EcoContact и All-Season Contact.                              Какво е ContiRe:Tex? Тази технология замества обичайния полиестер в корпуса на гумата с рециклиран материал, който се получава от преработката на пластмасови бутилки. Става дума за така наречените PET бутилки - изработени от полиетилен терефталат, в които си купуваме вода и безалкохолни напитки.

Това носи двойна полза: първо, спестява петрола и емисиите за производство на първичен полиестер, защото за рециклирането е нужна много по-малко енергия. И второ, намира приложение на изхвърлените бутилки, които иначе задръстват сметищата с мъчноразградим боклук.                          За една гума, създадена по новата технология, отиват между 9 и 15 бутилки, в зависимост от размера. За да увеличи екологичния ефект, Continental изкупува и изволзва тези бутилки само от райони, където няма действащ цикъл за рециклирането им.

Бутилките се почистват, претопяват и превръщат в гранули, от които се създава нужната за производството на гуми плетка от полиестерни нишки. В процеса няма никакви междинни химически стъпки, което означава, че няма допълнителни вредни емисии.                           Крайният продукт по нищо не отстъпва на полиестерните влакна и издържа на всички тестове за вътрешно налягане, тежки товари и високи температури. Всъщност Continental първо ги тества в нашумялото офроуд състезание за електромобили Extreme E.

Тази технология, в съчетание с други иновации, помага германската компания да използва средно с 55% по-малко вода и със 17% по-малко енергия от средното за индустрията.            

 

fallback
  • #23
    Шофьор ( преди 1 година )
    Защото, няма какво до ги правят.
  • #22
    до 21 ( преди 1 година )
    ти ядеш свински черва и шкембе, които никой не си дава особен труд да измие преди това. Не драматизирай излишно :D
  • #21
    анонимен ( преди 1 година )
    Абе щом вече ще ядем щурци, *** и всякакви насекоми без да го искаме, що пък да не правят гуми от стари пластмасови бутилки и да ни убеждават, че са много убави. Те и за насекомите казват, че били много полезни и вкусни. Евроджендърска работа....
  • #20
    CSR ( преди 1 година )
    Това са само доклади за соцялна отговорност. Много бла бла и малко истина в тях.
  • #19
    Случайно минаващ ( преди 1 година )
    Колкото и да са тежки пътните условия, със сигурност имаш по-добри шансове с по-качествени гуми. А за дупките и разпраните гуми - до сега никога не ми се е случавало. Може би защото карам разумно, а не се силя с 200 по второкласните пътища. Дори и на магистралите ни карам с 150, не повече. Та лично за мен няма дилема дали си струва да се кихнат много пари за добри гуми - живота ми е по-мил от парите. Пари се изкарват, но стане ли белята - няма връщане назад.
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    Случайния... за някои неща си прав. Но.... при непочистен и неподдържан път, и тия гуми няма да те спасят. Особено ако си с БМВ, пък и с куатро да си. И второ, гражданската може и да не покрие ламбото, но и винетката няма да покрие разпраното в яма конти...Така че, по-леко в нета и на пътя ;)
  • #17
    Случайно минаващ ( преди 1 година )
    Шофьорските умения никой не ги е отменял, нито законите на физиката. Но колкото и да си голям шофЕр с летни/износени/евтини гуми на заснежен планински път си готов. Каквито и системи за безопастност да имаш, ако ще и 8х8 да си - гумата ти е единственото сцепление с пътя. Така че по-добре най-добрите гуми за оптимални резултати.
  • #16
    Хи хи ( преди 1 година )
    Едни братя от Клермон Феранумират от смях...
  • #15
    Батко ( преди 1 година )
    Ако си лефчо , и с гуми за 5 000 лв.ще влезеш в някой багажник , или ще гушнеш някоя мантинела .
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    13-ти, това го казваш, щот си вече милиардер, нали! Аре пий си хапчетата и тогава коментирай, че много се излагаш!
fallback
Последни