fallback

Защо в гумите вече се слагат стари бутилки

Новата технология не само намалява замърсяването, но и ги прави по-издръжливи

Автомобилните гуми остават встрани от фокуса на повечето еколози, обсебени от ауспуха на двигателя с вътрешно горене. Но истината е, че гумите също са източник на сериозно замърсяване - веднъж при производството им, което поглъща много енергия, вода и суровини, и втори път на пътя, когато от тях се отделят фини частици.           

            Сега обаче германският гигант Continental решава и двата проблема с новата си технология ContiRe:Tex - същата, която донесе на компанията титлата "производител на годината" от последните награди на Тire Technology International - най-престижните в този сектор.                          Технологията Re:Tex не само спестява материали, енергия и вредни емисии при производството, но и в съчетание с други решения прави гумите по-дълготрайни. А най-удивителното е, че тя бе доведена от оригинална идея до серийно производство само за броени месеци, и през 2022 година вече е въведена масово при гумите от сериите Premium Contact, EcoContact и All-Season Contact.                              Какво е ContiRe:Tex? Тази технология замества обичайния полиестер в корпуса на гумата с рециклиран материал, който се получава от преработката на пластмасови бутилки. Става дума за така наречените PET бутилки - изработени от полиетилен терефталат, в които си купуваме вода и безалкохолни напитки.

Това носи двойна полза: първо, спестява петрола и емисиите за производство на първичен полиестер, защото за рециклирането е нужна много по-малко енергия. И второ, намира приложение на изхвърлените бутилки, които иначе задръстват сметищата с мъчноразградим боклук.                          За една гума, създадена по новата технология, отиват между 9 и 15 бутилки, в зависимост от размера. За да увеличи екологичния ефект, Continental изкупува и изволзва тези бутилки само от райони, където няма действащ цикъл за рециклирането им.

Бутилките се почистват, претопяват и превръщат в гранули, от които се създава нужната за производството на гуми плетка от полиестерни нишки. В процеса няма никакви междинни химически стъпки, което означава, че няма допълнителни вредни емисии.                           Крайният продукт по нищо не отстъпва на полиестерните влакна и издържа на всички тестове за вътрешно налягане, тежки товари и високи температури. Всъщност Continental първо ги тества в нашумялото офроуд състезание за електромобили Extreme E.

Тази технология, в съчетание с други иновации, помага германската компания да използва средно с 55% по-малко вода и със 17% по-малко енергия от средното за индустрията.            

 

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 1 година )
    до 8никой не ти пречи и ти да станеш милионер, посред милиардер и т.н.
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    Може да караш и с гуми за 5000 лв.Това само дава фалшиво чувство за сигурност, няма ли нищо между двете уши.
  • #11
    край ( преди 1 година )
    До 10 много си прав. Това е при всички първични хорица. И в Албания и Косово е същото. Шкембести чичаци и нашмъркарени младоци се мислят за Хамилтън или Фетел и "спортуват" натискане на газта и въртене на геврек. Резулата е че се избиваме като мухи по пътищата.
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Само в България придвижването от т. А до т. Б има състезателен характер и е борба за всяка секунда.
  • #9
    Случайно минаващ ( преди 1 година )
    Еййй ... каквото и хубаво нещо да се направи, Бай *** все ще му намери кусур и ще гледа в чуждата паница. Ама скъпи били гумите - ами не си купувай Конти, купи си руски или китайски. Ама после като влезеш в багажника на някое Ферари или Ламбо и гражданската не покрива ремонта, да не плачеш що цял живот ще бачкаш за тоя ремонт. За това сега си купих нови Conti WinterContact TS870 P 225/55/17 - 1550 лв. Много кинти, ама читава гума. Едно ПТП да ми спестят и са се изплатили многократно.
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Все се хвалят какви рециклирани материали влагат, колко големи икономии правят, а в същото време цените все по-високи, а маржовете им на печалба все по-големи. Значи всичкото се прави корпорациите да богатеят все повече за сметка на клиентите. Не случайно тази година милиардерите в света са скочили рекордно много, а тези, коото са били до сега са си увеличили още повече богатството, а бедните са се увеличили многократно и са станали по-бедни. Скоро май ще се излиза със сопите да се търси сметка.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Е колко пък да е нисък, cpc в 16 размер колко пари е? От най-скъпите е. Навремето в гумите имаше каучук, ама естествен, сега се рекламира удължен пробег, всни защо. Сега като при дрехите, памука недостига, и масово се рекламира наелон.
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    изброените модели са нисък клас гуми
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Какви ли не простотии ще измислят, само и само да спестят материали, суровини и енергия, като после ни убеждават колко хубав продукт се е получил. Икономията е майка на мизерията са казали хората. А колко са добри тези гуми, няма как да се разбере преди да са минали поне 5 години експлоатация при различни терени и атмосферни условия. Да ама бързат да ги пуснат, като убеждават, че е нямало проблеми на някакво си там състезание. Несериозно е и доста манипулативно да се обявяват подобни неща така.
  • #4
    Еййййй! ( преди 1 година )
    Няма лошо че "рециклират" непотребни бутилки, ама и икономическата изгода си търсят (дори може би на първо място). Дали обаче ще намалят цените на търкалата? Едва ли!
fallback
Последни