Автомобилните гуми остават встрани от фокуса на повечето еколози, обсебени от ауспуха на двигателя с вътрешно горене. Но истината е, че гумите също са източник на сериозно замърсяване - веднъж при производството им, което поглъща много енергия, вода и суровини, и втори път на пътя, когато от тях се отделят фини частици.
Сега обаче германският гигант Continental решава и двата проблема с новата си технология ContiRe:Tex - същата, която донесе на компанията титлата "производител на годината" от последните награди на Тire Technology International - най-престижните в този сектор.
Технологията Re:Tex не само спестява материали, енергия и вредни емисии при производството, но и в съчетание с други решения прави гумите по-дълготрайни. А най-удивителното е, че тя бе доведена от оригинална идея до серийно производство само за броени месеци, и през 2022 година вече е въведена масово при гумите от сериите Premium Contact, EcoContact и All-Season Contact.
Какво е ContiRe:Tex? Тази технология замества обичайния полиестер в корпуса на гумата с рециклиран материал, който се получава от преработката на пластмасови бутилки. Става дума за така наречените PET бутилки - изработени от полиетилен терефталат, в които си купуваме вода и безалкохолни напитки.
Това носи двойна полза: първо, спестява петрола и емисиите за производство на първичен полиестер, защото за рециклирането е нужна много по-малко енергия. И второ, намира приложение на изхвърлените бутилки, които иначе задръстват сметищата с мъчноразградим боклук.
За една гума, създадена по новата технология, отиват между 9 и 15 бутилки, в зависимост от размера. За да увеличи екологичния ефект, Continental изкупува и изволзва тези бутилки само от райони, където няма действащ цикъл за рециклирането им.
Бутилките се почистват, претопяват и превръщат в гранули, от които се създава нужната за производството на гуми плетка от полиестерни нишки. В процеса няма никакви междинни химически стъпки, което означава, че няма допълнителни вредни емисии.
Крайният продукт по нищо не отстъпва на полиестерните влакна и издържа на всички тестове за вътрешно налягане, тежки товари и високи температури. Всъщност Continental първо ги тества в нашумялото офроуд състезание за електромобили Extreme E.
Тази технология, в съчетание с други иновации, помага германската компания да използва средно с 55% по-малко вода и със 17% по-малко енергия от средното за индустрията.