През тази година един от най-популярните европейски модели от последните десетилетия отпразнува 30 години от дебюта си пред публика. Става дума за Fiat Punto, който отбеляза премиерата си през 1993 година и тогава имаше нелеката задача да наследи изключително успешния модел Uno.
Симпатичният малък италиански автомобил имаше много модерен за времето си дизайн, предлагаше се във версии с три и пет врати и се отличаваше сред конкурентите си с изобилието от простор в интериора. Моделът се оказа практичен, приятен за шофиране и забележително надежден, така че пазарният успех не закъсня - от първото поколение са продадени приблизително 3,43 милиона бройки.
Гамата на модела включваше бензинови мотори с работен обем 1,1, 1,2, 1,4 и 1,6 литра, както и 1,7-литров дизел (с или без турбокомпресор).
Наследникът на Punto излезе през 1999 година с по-ъгловат дизайн и по-агресивно излъчване. Моделът бива подложен на фейслифт през 2003 година, а производството му продължава до 2010 година в Италия и дори до 2013 година в сръбския завод на Zastava в Крагуевац, където италианската кола се произвежда под името Zastava 10.
Втората генерация на Punto също е хечбек с три или пет врати, а двигателната гама включва бензинови мотори с кубатура 1,1, 1,2, 1,4 и 1,6 литра, както и дизел с работен обем 1,7 литра, отново наличен в атмосферен и турбовариант. От второто поколение са продадени 2,96 милиона бройки.
Третото и за съжаление последно издание отначало носи името Grande Punto и излиза през 2005 година. Автомобилът дели обща технологична платформа с Opel Corsa - далеч преди френският концерн PSA да се трансформира в Stellantis и да погълнe както Opel, така и Fiat.
Моделът има приятен за окото дизайн, но по качества започва да отстъпва на някои от основните си пазарни опоненти и това личи от продажбите му, които макар и солидни (2,67 милиона бройки) са по-скромни от тези на двамата му предшественици.
През 2009 година идва време за фейслифт, който освен ново оформление на предната част носи със себе си и промяна в името - до края на производството си автомобилът се нарича Punto Evo. Продажбите в Европа са преустановени през 2018 година.
Поради промените в конюнктурата на автомобилния пазар на Стария континент, Punto остава без пряк наследни и до днес.
На базата на този модел има и още по-наточено изпълнение Abarth с допълнителни спортни елементи по каросерията.
Пет от най-интересните версии на Fiat Punto (ГАЛЕРИЯ):
Второто поколение на Punto също имаше "гореща" версия и нейното означение беше HGT. Под предния й капак работи 1,8-литров атмосферен 16-клапанен двигател със 130 к.с., максималната скорост е почти 210 километра в час.