IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Много електроника не е на добре

Учени доказаха, че съвременните автомобили са уязвими от хакерски атаки.

Много електроника не е на добре
Група учени доказаха, че модерните автомобили са точно толкова уязвими от хакерски атаки, колкото и компютрите. Добре е колите засега нямат масово достъп до интернет...

Професорът от от Калифорнийския университет в Сан Диего Стефан Савидж  и неговият колега от Вашингтонския университет Тадайоши Коно от  успели да поставят автомобилната електроника под пълен контрол.

С дистанционно управление те заглушили двигател, изключили спирачките и произволно управлявали показанията на всички устройства.

Експертите се опитали да установят дали са защитени автомобилите от хакерски нападения и стигнали до неутешителни изводи. „Нашите изследвания показаха, че отговорът на този въпрос, за съжаление звучи така: „В малка степен“, пишат авторите на изследването.

Учените се опитали да „взломят“ електронните чипове, контролиращи работата на различните системи в автомобила. Във всяка съвременна кола има до 70 такива устройства.

Системите са програмирани така, че в определени ситуации действат координирано. Например в случай на авария се активират въздушните възглавници, предпазните колани се затягат, а ключалките на вратите автоматично се отварят.

Експертите разработили програма под името CarShark, способна да се намесва в обмена информация между различните електронни връзки в машините и да им изпраща лъжливи данни.

Те получили достъп до автомобилния компютър чрез стандартни комуникационни портове, с помощта на които механиците „общуват“ с колата по време на ремонт или сервизно обслужване. Изпитания били проведени както на движещи се автомобили, така и на паркирани.

„Успяхме напълно да изключим спирачките на движещ се автомобил – съобщават авторите на изследването. – Освен това можем да активираме спирачките, при което водачът натиска газта, а колата внезапно спира“.



Най-ярката илюстрация на възможностите на хакерите станал експеримент, при който стрелките на таблото били преврърнати в часовник, отчитащ секундите от 60 до 0. В последните секунди започва да звучи сигнал, а когато времето изтече, двигателят на автомобила се изключва, а ключалките на вратите се затварят.

Според експертите от хакерска атака могат да пострадат практически всички автомобилни системи, включително двигателят, спирачките, отоплението и климатичната система, светлинните индикации, таблото и заключването.

Впрочем засега автолюбителите могат да отдъхнат, тъй като потенциалните злосторници трудно ще възпроизведат работата на CarShark.

„Автомобилите печелят от това, че (надяваме се) не са включени към интернет (засега) и те все още не могат да се управляват дистанционно – казва Рик Фергсън, експерт по въпросите на безопасността към компанията Trend Micro. – затова, за да се осъществи подобно нападение, е необходимо да се получи физически достъп до машината – било чрез взлом, било в качеството на механик“.

Експертът подчертава, че в последно време все повече устройства използват връзка с интернет, затова хакерската заплаха за електронните системи на автомобилите трябва да се приема много сериозно.
0 от 500
  • #26
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Merc ( преди 15 години )
    По-точно не мога да го кажа!
  • #25
    1 rate up comment 0 rate down comment
    veliko ( преди 15 години )
    Бизнеса с антивирусни за коли е вече готов явно :))) Знаят си работата
  • #24
    3 rate up comment 1 rate down comment
    автофен до BGRS ( преди 15 години )
    Тъпан, кух и миризлив, теб никой не те пита! Чел съм твои коментари. Ти разбираш от коли толкова, колкото аз мога да свиря на гайда! Ако се имаш за голяма работа, можем да си ги премерим. Само не ми се прави на някакво ченге, защото ще ме амбицираш още повече, *** миризлива! Много мразя куки! Много! Разбра ли ме?!
  • #23
    1 rate up comment 1 rate down comment
    mu ( преди 15 години )
    E az puk v moito bmw, na zadnata sedalka nemam net ama pak vozim pi4ki s kusi poli i 4erveni prashki
  • #22
    0 rate up comment 1 rate down comment
    бавареца ( преди 15 години )
    спокойно. критичните системи в колите скоро няма да с в нета. няма такива луди инженери. а и няма нужда. а ПеЦе-то дето е за браузване в нета на заданта седалка на BMWто не е толко важно че ще го хакнат...
  • #21
    0 rate up comment 1 rate down comment
    trex ( преди 15 години )
    Собствениците на БМВ могат да са спокойни, интернета в колите им е толкова зле, че вируса не може да влезе.
  • #20
    0 rate up comment 1 rate down comment
    BGRS ( преди 15 години )
    И какъв "***" автоексперт си? ПО скоро си "*** автофен"
  • #19
    0 rate up comment 1 rate down comment
    BGRS ( преди 15 години )
    И защо трябва да ти обясняват, след като си нямаш понятие, какво трябва да ти обяснят?
  • #18
    2 rate up comment 0 rate down comment
    автофен ( преди 15 години )
    С дистанционно управление заглушили двигателя и изключили спирачките...Аутомедия, аз съм *** автоексперт. Я, ако обичате, ми обяснете как се заглушава двигател и се изключват спирачки!?!?!?!?!
  • #17
    1 rate up comment 2 rate down comment
    BGRS ( преди 15 години )
    Може би не си запознат, но никоя антивирусна не може да спре един нов, добър вирус. За целта са нужни в най-добия случай седмица, две. Това е напълно достатъчно, да бъдат отмъкнати няколко скъпи автомобила. После нека се бием в гърдите, че антивирусната хващала крадците или още по-зле, предпазвала от смъртни случаи.