Близо 70% от българските шофьори се определят като разумни и толерантни, а според представителите на КАТ преобладават самонадеяните водачи, сочат данните от представителното изследване, проведено от Market Links, по поръчка на бензиностанции ЕКО със съдействието на КАТ.
Българинът иска сурови наказания за нарушителите, същевременно е уверен, че ще се измъкне безнаказано при неспазване на правилата на пътя.
Резултатите от изследването показват още:
Близо 70% от шофьорите се определят като разумни и толерантни. Същевременно около 50% посочват именно нетолерантните и нахални шофьори като най-чести причинители на ПТП. Представителите на КАТ смятат, че в България преобладават самонадеяните водачи. Според полицаите най-чести причинители на ПТП са младите/неопитни шофьори и нетолерантното и агресивно поведение на пътя.
Употребата на алкохол и наркотици е причина номер 1 за произшествия според шофьорите, а за пътните полицаи това е превишената скорост.
Увереността, че ще се измъкнат безнаказано при нарушение е най-честата причина шофьорите да не спазват правилника за движение. Но според преобладаващото мнение на полицаите, това се дължи на недобро познаване на правилата на пътя.
90% от анкетираните шофьори и 70% от пътните полицаи посочват, че много нарушения остават ненаказани.
Най-често недоволството на шофьорите на пътя е предизвикано от лошите пътища - 83% и от поведението на нетолерантните шофьори - 69%.
Суровите наказания и строгият контрол от страна на КАТ биха повлияли най-много за спазване на правилата за движение, признават шофьорите.
За българските шофьори темата за безопасността е важна, така са отговорили близо 90% от анкетираните. Повече от половината запитани възприемат шофирането като отговорна дейност, която може да доведе до сериозни последствия.
Водачите нямат навика да сигнализират за нарушения, които са видели. Те са скептични към ефекта от техните сигнали върху пътната обстановка в страната. Все пак, повечето изразяват готовност да сигнализират на специален телефон към КАТ, ако такъв бъде създаден.
Като най-познати и ефективни шофьорите посочват кампаниите със смачканите коли по пътищата и макетите на полицейски коли. 55% от шофьорите знаят и одобряват кампанията за разумно шофиране - „Обади се, като стигнеш!”(част от която е и представеното изследване), а 63% от тях споделят, че тя им е повлияла да бъдат по-толерантни.