9/89 Представяне на новия модел на произвежданата от 1977 г. Мазда. Каросерия във версии хечбек, седан и комби. Мотори: бензин - 1.4 литров с 67 или 73 к.с., 1.6 литров с 86 к.с., 1.9 литров с 103 к.с. и дизел - 1.7 литров с 82 к.с.9/94 Смяна на модела: хечбек лимузина с 3 врати (323C), седан с 4 врати (323S) и хечбек с 5 врати (323F). Допълнителни мотори 1.5 литров 4-цилиндров с 88 к.с. и 2.0 литров V6 с 144 к.с.11/94 Нов 1.9 литров мотор с 114 к.с. за версиите C и S, а малко по-късно и за F1/97 Нова хечбек версия с 3 врати - Модел 323Р8/97 Модел 323P вече и с 2.0 литров дизел с 71 к.с.10/98 Нов 2.0 литров турбодизел с 90 к.с.4/00 Модел 323F с 1.9 литровия мотор вече и с автоматик10/00 Моделът 323Р спрян от производство. Преработване на F и S моделите. Нови 1.6 литров мотор с 98 к.с., 2.0 литров с 131 к.с. и един дизелов 2.0 DiTD с 100 к.с.7/03 Смяна на модела с Мазда 3Тази Мазда винаги е на едно от най-високите места в статистиките за надеждност. За съжаление дизайнът (до 2003 година) не беше на нивото на техниката, а оттам и имиджът на колата не е много силен. Това е и причината 323 втора ръка да са по-евтини отколкото заслужават. Звезда на гамата 323 е хечбек версията с 5 врати, обозначена с F. Ниският й покрив носи недостатъци като влошена видимост за шофьора и доста стеснени пространствени отношения на задната седалка. Обковката на коланите на страничните колонки е разположена прекалено близко до главите на пътниците. Облегалките за главите пък са твърде малки. Все пак от 98 година 4 еърбега и ABS са серийни.
Товаренето на малкия багажник (обем 300 литра) е доста непрактично, защото хоризонталният му кант е разположен високо. В името на красотата са пожертвани и защитните лайсни за врати, калници и брони, които в резултат се драскат лесно. За сметка на това извънредно надеждната компактна кола очарова още с базовия 1.5 литров мотор с 88 коня със съвсем прилична мощност и нормален разход. Най-добрият компромис между ускорение/мощност и разход на гориво е вторият бензинов мотор в гамата с обем 1.9 литра и 114 коня. Най-икономичният 1.4 литров двигател с 73 к.с. беше монтиран основно на безуспешните 323 C и 323 S модели.
Едно е общото между всички версии - надеждността. Това се дължи и на факта, че те залагат повече на проверени технологии, отколкото на иновации. Дизелите са прекалено стари от техническа гледна точка чак до 10/2000 година, когато беше представен 2.0 DiTD с директно впръскване. Най-често срещани повреди
Мотор: трудности произтичат от прегряване, причинено от прегорели гарнитури на главата и от скъсани ангренажни ремъци
Проблеми с горивните помпи
Електрика: повреди в генераторите и акумулаторите, повреди в подгряването на задните стъкла и в светлините