IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

General Motors и Chrysler може да не оцелеят до 2009

Два от автомобилните гиганти на САЩ General Motors и Chrysler са обявили, че се нуждаят спешно от 15 млрд. долара, за да успеят да оцелеят до началото на следващата година, когато новият президент Барак Обама ще влезе в Белия дом.

General Motors и Chrysler може да не оцелеят до 2009
Надеждите на двете компании са свързани с нееднократно обявените от демократа намерения да не бъдат допускани фалити на големите играчи в сектора, макар все още да не е посочено точно как би могло да се случи това, предава Bloomberg.



Американският Конгрес е изправен пред сериозни трудности, тъй като автомобилната промишленост понася все по-тежки удари. Трите големи американски компании в сектора – GM, Chrysler и Ford на няколко пъти се обърнаха за помощ, като в последствие от Ford обявиха, че може да успеят да се справят с кризата и сами.

По последните данни за Chrysler и GM обаче става ясно, че двете компании могат и да не успеят да удържат съществуването си до януари, без да получат помощ от правителството. Споровете сред американските депутати са свързани с това, откъде да дойдат парите за операцията.

По оценки на GM, която е най-голямата американска автомобилна компания, ще са необходими 4 млрд. долара до края на 2008 година и още толкова през първия месец на 2009. От Chrysler пък съобщават, че се нуждаят от 7 млрд. долара до края на януари. За Ford се счита, че стои най-добре от трите американски гиганта, но и от там поискаха 9 милиарда с уточнението, че парите няма да бъдат пипани ако ситуацията на групата не се влоши още повече. 

В Представената стратегия на Ford се признава, че автомобилните фирми са допуснали редица грешки и непремерени стъпки през последните години, които са довели до жестоката криза. „Ние признаваме, че нашият бизнес модел се провали и сега се опитваме да го променим”, заявяват от Ford. 

И трите големи автомобилни фирми на Америка наблягат в новите си стратегии на екологични и ефективни модели. От Ford заявяват, че ускоряват разработките на хибридни и електрически модели, от Chrysler и GM обещават да произвеждат по-малки и ефективни автомобили в бъдеще. 

Най-жестоки икономии предлага стратегията на GM. В групата ще бъдат съкратени десетки хиляди работни места, за да се оптимизира дейността й в световен мащаб. Световната дилърска мрежа на GM ще се намали с една четвърт. Групата ще се опита да продаде марки като Saab, Pontiac, Saturn и Hummer. Концернът планира да намали задлъжнялостта си от 65.6 милиарда долара на 30 милиарда през следващите 2 години, а до 2012 г. фирмата трябва да няма дългове и загуби. 

От Chrysler не направиха публична своята стратегия за излизане от кризата, която представиха в Конгреса, но съобщиха, че „продължават да търсят стратегически съюзи и партньорства” с цел да се спасят. Разговорите за евентуално сливане с Renault-Nissan бяха замразени в началото на тази седмица. 

Този път изглежда, че в Конгреса ще бъдат по-благосклонни към закъсалите автомобилни гиганти. „Ще направим всичко възможно за да спасим автомобилната индустрия”, заяви лидерът на мнозинството в Сената Хари Райд (Harry Reid), който заяви, че новото законодателство вероятно ще се обсъжда още в понеделник. Сенаторите са оказали натиск и на новоизбрания президент Барак Обама, за да бъде в помощ на спасителния план. 

От американското правителство обаче считат, че исканите 34 милиарда долара са прекалено висока сума. Министърът на търговията Карлос Гутиерес (Carlos Gutierrez) заяви, че администрацията на президента Буш е склонна да отпусне не повече от 25 милиарда долара за спасяване на автомобилните гиганти. 


Шефовете на Ford, Алан Мюлали (Alan Mulally), Chrysler, Роберт Нардели (Robert Nardelli) и General Motors, Рик Уагонър отново ще се изправят пред Конгреса по-късно тази седмица, за да отговарят на въпроси свързани с исканата помощ. 

Символично и тримата ще пристигнат във Вашингтон с хибридни автомобили, след като бяха разкритикувани за това, че за последната среща пристигнаха с частни самолети. 

От Ford обявиха, че продават петте си самолети, а в GM решиха да се разделят с четири от седемте си самолети. 

Тримата президенти на автомобилните групи обявиха, че през следващата година ще получават заплата от по 1 долар. 

Дали всичко това ще убеди правителството и Конгреса да отпуснат исканата помощ, остава да се види през следващите дни.
Източник: investor.bg
0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    GERMAN SUPLEX ( преди 15 години )
    Tazi statiya me nakara da si spomnya za OLDSMOBILE (1897-2004).Nai stariya amerikanski avtomobilen proizvoditel ,postavil osnovite na amerikanskoto avtomobilostroene.Navremeto saseda imashe model ot 50te godini i mi beshe parvata zapadna kola ot koyato imah vpechatleniya.Sred Moskvichite ,Volgite i Varshavite beshe kato bizhu .Uvi , planat za sakrashteniya ot 2000g na GM (1908 OM e kupena ot GM) postavya kraya na edna traditziya i prez 2004g edna napalno dostoina marka izchezva.
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    187 ( преди 15 години )
    nomer 2 - te amerikancite nqmat ni6to protiw da dawat TRIOLIONI za woini ta kamo li miliardi za awtokompaniite...nomer 3 - stawawypros za ob6to 4 miliona du6i - ne samo awtoindustriqta a drugi proizwodstwa - kato se zapo4ne ot predpriqtiq za dobiw i proizwodstwo na surowini i polufabrikati za awtoindustriqta i se stigne do hi - tech kompanii za razwitie na nowi tehnologii
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    alfonso ( преди 15 години )
    da ne misli6 4e tezi 1500000hilqdi 4oveka,pone tolkova, sa mnogo bogati???? Estestveno ima direktori i kakvi li o6te ne, no ima i prosti rabotnici, koito ne vzimat koi znae kolko vpe4atlqva6ti zaplati za strana ot takyv kalibyr
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    alfonso ( преди 15 години )
    takyv typak ne bqh vijdal, ako GM falirat falira i TOYOTA i dostav4icite na 4asti za 2te firmi i o6te mnogo firmi, predstavi si po sveta da ostanat na ulicata pone milion i 500hilqdi, 6te povle4at o6te pone 500hilqdi, krizata 6te se zadylbo4i neimoverno, dolara 6e stane po-malko ot 50stotinki, nikoi nqma da sko4i sre6tu toq kredit, samo typaci kato tev nomer 2,za6toto si rasyl v kutiq i izob6to ne razbira6 ne6tata
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    *** много си зе 2, тия компании ако фалират/спрат производството стават безработни не само техните много хиляди работници, а и тези на всичките фирми които имат нещо общо с автомобилният бизнес, и в крайна сметка американците ще имат изведнаж мого стотици хиляди безработни, които ще ревът за социални помощи, и тия 15 милиарда дето сега ги искат ще отидат само за няколко месеца. А на тия хора да им се нами друга работа може даже невъзможно да е, ако си правил цял живот коли, да се преквалифицираш ти трябва бая време, пък и много пари от държавата! А за субсидиите, има ги почти във всяка държава, която произвежда коли (пример:фолксваген)
  • #2
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 15 години )
    то ако получат тия милярди и целия свят ще скочи срущу тях заради нелоялната конкуренция... Щото първо какви са тия компании дето от държавата ще получават пари!! Първо Американците съгласни ли са парите им от данъци вместо да отидат за инфраструктура и соц. проекти да отидат в джоба на една частна компания? Все едно аз да отида при Станишев и да му кажа дай 3 милярда от Бюджета да си купя 10 завода и той да ми даде и аз да ги завъртя и за 10 години ще съм ги удесеторил даже да купя 10000 апартамента и да ги продам след 10 години пак ще съм ги напавил 10-пъти повече. Много пари се правят с мнооого пари. А и другите автомобилни компании по-света ще ревнат -е ние как се мъчим да отцеляваме а на Американските марки им налива пари държавата е как да ги конкурираме?? А и явно е ,че това ще си отиде по-джобовете на шефовете на компаниите .. Не може да имаш дългове 62 милярда и да искаш още милярди.. Повече от видно е ,че потъваш защо трябва и държавата да завлекът като тия милярди могат да помотнат на бедните Американци или социално слабите ,които не могат да си позволят медицински грижи и лекарства а вместо това да се налива в компании на богаташи ,за да не обеднеели.. Ако Обама се намеси мисля ,че ще му е последен мандат.. Но в корумпирана Америка всичко е възможно и ако от тия 15милярда до януари и кой знае още колко след това компаниите обещаят 1-милярд по сметка на Обама, *** ще подпише какво му поискат!
  • #1
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Free market theory ( преди 15 години )
    В сходство с теорията за свободните пазари и "закона на джунглата" - което е едно от многото лица на капитализма вие приятели сте - OUT OF THE GAME!!!Нали това което проповядвате 200-300 години звучеше така? А когато фирмите в пазарите, които навлизахте (независимо в коя индустрия) фалираха и правителствата им искаха да помогнат тогава това беше "нечестно" и против разбиранията на свободния пазар!!!За това сега - *** OFF - всички - банки, производители и лапачи!!!