Автомобилната промишленост на Индия е доста по-мощна, отколкото вероятно ви се струва на пръв поглед. Тя вече включва марки като Jaguar и Land Rover, а в страната се продава и местният аналог на Suzuki – марката Maruti, която държи основната част от пазара. Въпреки това автомобилът си остава недостижим лукс за повечето хора и затова се появяват негови „алтернативи“. Някои от тях са доста странни.
През 60-те и 70-те години на миналия век редица държави по света започват да развиват автомобилна промишленост. От една страна това е престижно, а от друга – създава работни места и влияе положително на местните икономики. Все пак за тези коли трябва да се плащат данъци, освен това те се ремонтират и се зареждат с гориво.
Повечето нови производители не смеят да експериментират и затова взимат нещо прове-рено и го доработват за собствените си нужди и за условията в самата държава. Така във вече бившия СССР се появява „Жигули“, а в Индия се ражда триколесният SAIL Badal, за когото малцина извън пределите на страната подозират.
Компанията SAIL (Sunrise Automotive Industries Ltd) е основана в индийския щат Банга-лор през 1974 г. Тя няма нито опита, нито финансите за разработка на собствен автомобил и затова поема по лесния път, като взима за основа вече съществуващ модел. Изборът на индийците пада върху небезизвестния Robin на британската компания Reliant.
За Reliant подобно сътрудничество не е новост, тъй като компания вече изправя на крака по същия начин турска фирма Anadol и израелската Autocars. Начинаещите производите-ли избират Reliant по редица причини, но главната е простата конструкция на нейните коли, а също така и леките материали, от които е направена каросерията на Robin.
Индийците обаче са на мнение, че именно конструкцията на Robin е прекалено сложна и я опростяват максимално. Единствено шасито остава без промени, но пък за сметка на това е поставен нов двигател. Това е 200-кубиков мотор на италианската компания Innocenti, който е двутактов и развива 12 к.с.
Тази мощ се предава на задната ос с 4-степенна механична скоростна кутия. Впрочем, спирачки има само на задната ос и затова на купувачите се препоръчва да не засилват прекалено много, защото автомобилът стана неуправляем при опит да се намали скоростта.
Промени има и в конструкцията на каросерията. За разлика от Robin, при който вратите са две, Badal има три. Две са отпред, а третата – за пътниците на задната седалка, се намира отзад вляво. Така индийският вариант е по-практичен от британския автомобил.
Освен това, над двигателя на Badal, който се намира отзад, е поставен огромен багажник, в който може да се побере свит човек. Идеята е напълно ясна – автомобилът трябва да бъ-де прост, масов, непретенциозен и евтин.
Производството на машината продължава до 1982 г., но тя още се среща по пътищата на Индия. SAIL Badal участва във филми и реклами и става известен почти колкото Hindu-stan Ambassador. И е автомобил, който заслужава своето място в историята. Същото важи и за оригинала Reliant Robin, попаднал в ръцете на Джереми Кларксън за доста любопитен тест (видеото долу).
Снимки: Motor