IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Вносителите на автомобили протестираха срещу промените в данък МПС

Според ААП става дума за запазване на порочните практики и насърчаване на замърсителите

Вносителите на автомобили протестираха срещу промените в данък МПС

Промените в Закона за местните данъци и такси, засягащи данък МПС, бяха разкритикувани като твърде недостатъчни от Асоциацията на автомобилните производители в България (ААП). В писмо до медиите организацията, която обединява вносителите на нови автомобили, възразява срещу запазването на "порочната практика" данъкът да се определя на база мощността на автомобила и да после да се умножава по коефициент според възрастта му.

Вносителите на автомобили протестираха срещу промените в данък МПС

Както Automedia писа още преди две седмици, с приетите вече на първо четене промени държавата за пръв път въвежда екологичен компонент при определяне на данъка, но неговата тежест е твърде символична.

Според ААП ефектът от запазения принцип на формиране на таксата е, че "колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили".

Асоциацията подчертава, че никъде другаде в Европейския съюз не се ползва подобен "коригиращ коефициент", де факто наказващ новите за сметка на старите коли. Този коефициент нарушала наложилия се в екологичното право принцип „замърсителят плаща”. Вносителите възразяват и срещу "необосновано завишената скала" на облагането според мощността на двигателя - с промените се въвеждат няколко различни групи автомобили и таксуването може да варира от 34 стотинки до 6.30 лева на киловат. ААП предлага вместо това да се определи една фиксирана стойност на киловат, която да важи за всички автомобили. "Подкрепяме предложение за въвеждане на екологична компонента в зависимост от екологичната категория на автомобила за всички превозни средства", се казва още в писмото.

ААП цитира също данните на КАТ за автомобилния парк у нас, който е с най-високата средна възраст в Европейския съюз - 19 години. В него делът на колите под 5-годишна възраст е едва 3.5%, а 90% са над 10 години. Направените промени "увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по-никакъв начин не способстват за решаването на така важните и необходими за всички нас промени, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата", отбелязва организацията.
 

0 от 500
  • #5
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    вносителите преди да заемат позиция по данъчните промени да заемат такава за превъртането на километражите в БГ! Или те видиш ли не превъртали...
  • #4
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Заглавието тотално не съвпада със статията. От заглваието изглежда, че искат връщане на закона, а от статията излиза че искат по-големи промени.И при новите коли пада данъка, но не с достатъчно за да се отрази по-някакъв реален начин. Реално промяната удря най-старите и най-маломощни които и без това са със символичен данък.
  • #3
    24 rate up comment 14 rate down comment
    carpe_diem ( преди 5 години )
    И разбира се - секира за дизелите от още по-рано с примерно двоен коефициент спрямо останалите коли...
  • #2
    26 rate up comment 4 rate down comment
    carpe_diem ( преди 5 години )
    Като начало мисля, че е добре, но трябва да се коригира с поне толкова всяка година и след 5-6 години да имаме адекватно данъчно облагане на колите.Ама да е ясно отсега - всяка година с колко точно ще се променя, за да знаят хората и да си направят сметка.И аз искам най-замърсяващите, стари и опасни (даже и откъм системи за сигурност) автомобили да плащат най-висок данък, но не е много редно да стане наведнъж, а да бъде последователна и предвидима политика.
  • #1
    40 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Структурирането на данъка МПС така беше променен, че сега и старите автомобили да плащат повече, без да се намали таксата на новите!Ами от комунисти какво искате, тях не ги интересуват доводи като по-малко замърсяване или екология, важното е да обират парата на планктона, за да могат да плащат на чиновници, милиционери, съдии и индийци.