IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

30 000 „мръсни дизела са внесени в България през 2017 г.

Европейската комисия иска да ограничи износа на стари автомобили към Източна Европа

30 000 „мръсни дизела са внесени в България през 2017 г.

На Запад не ги искат, на Изток ги купуват - през 2017 т. само в България са били внесени 30 000 "мръсни дизели". Европейската комисия иска да ограничи износа на стари автомобили за Източна Европа. Но може ли да го направи? Това пише в свой аналис „Дойче Веле”.

30 000 „мръсни дизела са внесени в България през 2017 г.

„Открай време Източна Европа предупреждава: старите и мръсни дизелови автомобили, които излизат от употреба на Запад заради обсъжданите забрани и ограничения на тези коли, рано или късно се оказват в източноевропейските членки на ЕС. Докато благосъстоятелните западноевропейски държави подобряват качеството на въздуха на своя територия, преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".

Така например само през миналата година в България са били внесени над 100 000 стари автомобили, като над 30 000 от тях са били "мръсни дизели" - по данни на европейската екологична организация "Transport & Environment" (T&E), посочва в тази връзка порталът heise.de.

Проблемът се измества - от Запад на Изток

На този фон Европейската комисия (ЕК) е решена да се задейства, пишат редица немскоезични издания: тя предупреждава германските атомобилни компании да се въздържат от износ в Източна Европа на онези стари дизелови автомобили, които техните клиенти връщат, за да получат премия и да закупят нови коли.

"Износът (на тези коли) не е решение, това е просто изместване на проблема със замърсяването на въздуха от Западна към Източна Европа", казва пред "Тагесшпигел" еврокомисарката по промишлеността и вътрешния пазар Елжбета Биенковска.

Разбираемо е, че германските собственици на подобни автомобили желаят да се възползват от предлаганите им "премии за бракуване" или "екологични премии". Само че не бива старите и лошо оборудвани автомобили да продължат да се движат по пътищата на Европа, макар и в други страни, казва тя, цитирана от "Дойчландфунк".

По този повод интернет-порталът heise.de припомня, че в началото на октомври германското правителство и автопроизводителите са приели концепция за решаване на проблема с "мръсните дизели". Тя залага основно на премии, полагащи се на собственици на стари автомобили при покупката на нова кола.

Същевременно техническо преоборудване се предвижда само при някои определени случаи - за сметка на производителите. Автоконцерните обаче отказват да поемат тези допълнителни разходи, което превръща изпълнението на тази част от плана в много несигурно, четем в статиите по темата.

Според еврокомисарката Биенковска, старите дизелови автомобили могат да бъдат експортирани само ако преди това са били дооборудвани. Същевременно от ЕК признават, че не разполагат с правна основа за налагането на подобно задължение и добавят, че става дума по-скоро за оказване на политически натиск, посочва "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".

20% по-висок износ от Германия

През 2017 броят на експортираните стари дизелови автомобили от Германия действително се е увеличил - с 20% в сравнение с 2016, достигайки 240 000. Една трета от тези автомобили се оказват в Италия, Австрия, Франция, Украйна и Холандия. Останалите - в източноевропейските членки на ЕС”.

Снимка: "Ройтерс"
 

0 от 500
  • #4
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Аз лично не познавам човек който през последните 3-4 години да е купил употребявана бензинова кола.
  • #3
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Тези данни са според асоциацията на вносителите на автомобили - тоест регистрираните там автокъщи. А далеч не всички автокъщи са регистрирани. И да не броим всичките частни лица които вкарват коли. В България поне половината реално внесени коли са нафтови печки.
  • #2
    4 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    В Европа около 50% от колите са дизели. При внесени 100 000 коли от които 30 000 дизела (или 30%) излиза че приоритетно се внасят бензинови коли. Така че журналята няма какво да шашкат хората. И наистина тия дизели са много по чисти от голяма част от колите в движение сега дизели и бензини.
  • #1
    25 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    да се въздържат от износ?! Дам и големите компании ще търпят загуби ей така без да имат реална забрана. Другият момент е че тези "мръсни дизели" са по-чисти (към момента на изнасяне) от "чистите дизели" които се карат тук. А до 1 година ще им се махнат катализатори дпф-и егр-и и ще се чипосат за да станат максимално "чисти"