IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

30 000 „мръсни дизела са внесени в България през 2017 г.

Европейската комисия иска да ограничи износа на стари автомобили към Източна Европа

30 000 „мръсни дизела са внесени в България през 2017 г.

На Запад не ги искат, на Изток ги купуват - през 2017 т. само в България са били внесени 30 000 "мръсни дизели". Европейската комисия иска да ограничи износа на стари автомобили за Източна Европа. Но може ли да го направи? Това пише в свой аналис „Дойче Веле”.

30 000 „мръсни дизела са внесени в България през 2017 г.

„Открай време Източна Европа предупреждава: старите и мръсни дизелови автомобили, които излизат от употреба на Запад заради обсъжданите забрани и ограничения на тези коли, рано или късно се оказват в източноевропейските членки на ЕС. Докато благосъстоятелните западноевропейски държави подобряват качеството на въздуха на своя територия, преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".

Така например само през миналата година в България са били внесени над 100 000 стари автомобили, като над 30 000 от тях са били "мръсни дизели" - по данни на европейската екологична организация "Transport & Environment" (T&E), посочва в тази връзка порталът heise.de.

Проблемът се измества - от Запад на Изток

На този фон Европейската комисия (ЕК) е решена да се задейства, пишат редица немскоезични издания: тя предупреждава германските атомобилни компании да се въздържат от износ в Източна Европа на онези стари дизелови автомобили, които техните клиенти връщат, за да получат премия и да закупят нови коли.

"Износът (на тези коли) не е решение, това е просто изместване на проблема със замърсяването на въздуха от Западна към Източна Европа", казва пред "Тагесшпигел" еврокомисарката по промишлеността и вътрешния пазар Елжбета Биенковска.

Разбираемо е, че германските собственици на подобни автомобили желаят да се възползват от предлаганите им "премии за бракуване" или "екологични премии". Само че не бива старите и лошо оборудвани автомобили да продължат да се движат по пътищата на Европа, макар и в други страни, казва тя, цитирана от "Дойчландфунк".

По този повод интернет-порталът heise.de припомня, че в началото на октомври германското правителство и автопроизводителите са приели концепция за решаване на проблема с "мръсните дизели". Тя залага основно на премии, полагащи се на собственици на стари автомобили при покупката на нова кола.

Същевременно техническо преоборудване се предвижда само при някои определени случаи - за сметка на производителите. Автоконцерните обаче отказват да поемат тези допълнителни разходи, което превръща изпълнението на тази част от плана в много несигурно, четем в статиите по темата.

Според еврокомисарката Биенковска, старите дизелови автомобили могат да бъдат експортирани само ако преди това са били дооборудвани. Същевременно от ЕК признават, че не разполагат с правна основа за налагането на подобно задължение и добавят, че става дума по-скоро за оказване на политически натиск, посочва "Франкфуртер Алгемайне Цайтунг".

20% по-висок износ от Германия

През 2017 броят на експортираните стари дизелови автомобили от Германия действително се е увеличил - с 20% в сравнение с 2016, достигайки 240 000. Една трета от тези автомобили се оказват в Италия, Австрия, Франция, Украйна и Холандия. Останалите - в източноевропейските членки на ЕС”.

Снимка: "Ройтерс"
 

0 от 500
  • #24
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Да ама тук караме 10+ годишни коли където всеки бензин е по-чист от всеки дизел. Като махнеш еко оборудването на дизела и стана съвсем грозно. А това наизуст ми те турбо бензините са като дизелите. Скоро нали имаше изследване в Англия на коли в дивжение където 10% от дизелите покриваха изискванията в зелено, там някъде в жълто и болшинсвтото бяха червено. А бензините от евро 3 нагоре нямаха червено и имаха малко жълто. И братята Американци защот не подгониха ВАГ и за бензините тогава
  • #23
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Аха ( преди 10 месеца )
    А кога пристигаха "мръсните" бензини не ревахте, сега ревете. След всяка бензинка мирише на аромат на бензин особено когато е студено запалена направо го изхвърля, да не говорим че турбо инжекционите под налягане създават същите вредни емисии и кпд му е по малко от на дизела. Още от бай Рудолф дизел кпд е 40%, а на Ото 25% и още не е достигнал базовото кпд на дизела.
  • #22
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Man ( преди 10 месеца )
    Както всички добре знаем, дизела има смисъл в два случая: 1. Много сериозен годишен пробег, основно служебно ползване. 2. Тежки автомобили/СУВ, където разликата с бензиновите двигатели като разход е голяма (5+л.). Какво стана на практика, масово хората правят между 10-15000/годишно, при който пробег сметката не излиза. Демек кара се дизел, за да е по-евтино, пък то не е точно така. И понеже тези 10тина х.км. се въртят основно в градовете, проблемът с мръсния въздух е факт.
  • #21
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Газта била за малцинството!?Хайде някой да ми обясни, защо да давам два пъти повече пари за бензин а да не карам на газ?На година минавам около 20 000км.
  • #20
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 10 месеца )
    Аз ше с оделя мнение , имах 1.8 турбо 150 коня ..под 14 газ градско в Бургас не ми е падало ..на стъпка прескачаше 20 , след това взех бмв 120 дизел 8 нафта градско и чести ремонти заради горивата ..турбината издържа 45 000 км след рециклажа кйто беше 600 лв ... Сега карам сеат леон 2.0 тди от последните (коман реил), 7-8 градско 6 извън с 120-130 км . Всички бяха с демпферни съединители , не ме питайте от къде знам ..хаха
  • #19
    17 rate up comment 1 rate down comment
    GT ( преди 10 месеца )
    Модерните бензинови мотори са много по-икономични. Преди 20год. купих първата си кола беше 91г. BMW 3-ка 1.8, 113к.с , мисля беше харчеше 11 градско. Сега карам 2.0 Skyactive-G 118к.с, и ми харчи 8 градско, но карам повече смесен цикъл и всъщност е 6.5л./100км. Не карам повече от 15К на година. Няма кой да ме убеди, че съм направил грешен избор.
  • #18
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Първо е показателно че всеки дизелджия ги знае с точност цените и второ всички са ми казвали ако ще продаваш - рециклираш. Ако ще караш - сменяш. Очевидно не си карал турбо бензин за да твърдиш такъв разход. Или си чувал че в първоте тесове на екобууста на форд харчел много. Истината е че като всеки двигател зависи как караш. Аз карам турбо бензин и 10/100 виждам само зимата при първи сняг (неразчистени пътища и огромни задръствания)
  • #17
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    Между турбо бензин и дизел по добре нафтата .. едното ще гори 8 градско другото 12-14 ... А и 2 те с турбини които се чупят и интеркулери които се пукат и така нататак.Всички нови са с демпферни маховици.
  • #16
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 месеца )
    До колегата със статистиката ....Помпите се рециклират и правят а доста под 500 лв ... Турбо рециклирано втора употреба е около 300-400 лв ..ново е 700 с отстъпките , съединителя е 1000+ за папагалите по магазините , сега от тия 1000 махни 40% отстъпкаа има и Валеота по няма 400 лв с твърди маховици Живеем в БГ , всичко се ремонтира и рециклира.Пича с турбо бензините пак разхода е доста повече като гориво + имаш и турбо и дюзи и други глупости скъпи заедно с демферен маховик.
  • #15
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Край ( преди 10 месеца )
    Ако въведе много внимателна политика на стимули и ограничения спрямо колите - България може да спечели от евтините дизели в ЕС. Достатъчно е само да задължи всички да са във техническа изправност с катализатори и фап филтри. И тези които са от по-старо поколение без такива просто да се забранят.