IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

7 причини за доминацията на електромобилите

Съвсем скоро световният пазар на автомобили ще претърпи коренна промяна

7 причини за доминацията на електромобилите

Дали дните на автомобилите с двигатели с вътрешно горене са преброени? Според Том Рафтъри от списание Forbes, вече можем да изброим седем причини, поради които, бензиновите и дизелови двигатели съвсем скоро ще станат част от историята. Все още сме в началото на масовия преход към електромобилите, но той ще се случи много по-скоро отколкото всички очакват.

7 причини за доминацията на електромобилите

Нека обаче да видим конкретните причини, които ще осигурят надмощието на електрическите коли.

Вижте какво става в Китай

Китай е най-големият автомобилен пазар в света и там има изискване за всеки производител, който присъства на пазара, да предлага поне 10% от колите си със задвижване с „нова енергия” (т.е електрическо). Тези 10% са изискването до 2019, за 2020 процентът скача на 12, а до 2020 вече трябва да са 25. В резултат на това големите играчи на китайския пазар много бързо откриха електрификацията. Tesla също е тук – с разрешително за местно производство, но без местен партньор плюс договорка с Шанхай за строежа на първата гигафабрика за батерии извън Щатите.

Цените на батериите продължават да падат
През 2010 година цената на 1 киловатчас мощност на батерия струваше 1000 долара. До 2017 година тази цена падна до 200 долара и ще продължи да пада. Прогнозите на Илон Мъск са, че до 2 години 1 киловатчас ще струва 100 долара. Точно цената от 100 долара за киловатчас мощност се смята за точката, при която цените на електромобилите и конвенционалните автомобили ще се изравнят. Накратко, до 2020 година цените на батериите ще са спаднали с 90 процента и ще продължат да падат.

Но капацитетът им ще продължи да расте

Притесненията за пробега с едно зареждане на батериите продължават да се топят. Пробегът на литиево-йонните батерии расте с 5 до 8% на година, през 2020 година вече се очакват повече масови модели с пробег около 1000 километра. А това е напълно съизмеримо с постиженията на икономичните дизелови модели.

Електрическите батерии имат дълъг живот
Това е точно обратното на мнението, което се е наложило в обществото. Изследване на батериите, използвани при моделите S и X на Tesla показва, че след 270 000 пробег батериите са запазили 91% от оригиналния си капацитет. С други думи, на 30 000 километра се губи 1 процент от капацитета на батерията. Засега обаче няма достоверни данни за това как се представят батериите, използвани от другите производители на масови електромобили.

Електромобилите са по-надеждни
Най-малкото защото са по-семпли. Задвижващата система на един автомобил с бензинов или дизелов мотор съдържа над 2000 движещи се части, докато при електромобилите тази бройка е около 20. А анализ на данните от сервизното обслужване на определена бройка електромобили в Щатите показва, че обикновено те имат нужда от по-евтини и редки ремонти.

„Горивото” за електромобилите е по-евтино
Едва ли ще намерите място на света с изключително евтин петрол и много скъп електрически ток. За последните 12 месеца цената на петрола се покачи с 50% и нивата на цените му се влияят от твърде много политически фактори. Докато електроенергията е евтин консуматив и може да се добива и от възобновяеми източници.

Цените на употребяваните конвенционални автомобили ще се сринат

Електромобилите и хибридите вече са най-бързо продаваните коли на някои пазари. И тази тенденция ще продължи. А що се отнася до срива на цените на бензиновите и дизелови коли, то той ще започне с една мисъл: Защо да си купувам конвенционален автомобил, чиято цена след 3-4 или 5 години ще е много по-ниска? И това ще постави началото на края.

0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 1 rate down comment
    TSLA ( преди 5 години )
    Ел. колите не се обезценяват. Цените бяха нереални досега!"Подмяната на парка с електромобили няма да промени съществено потреблението у нас. За една кола са необходими 75-100 киловата. Така че това няма да се отрази на електропотреблението и на енергийния баланс на страната." - Александър Николов, изп. директор на АЕЦ-Козлодуй"България произвежда достатъчно "зелена" енергия, за да захрани един милион електромобила за една година." - Весела Шаранкова, изп. директор на Фулчарджър България
  • #14
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    а този ток отпкъде ще дойде за един приятел питам
  • #13
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Гошо ( преди 5 години )
    Нито едното ,нито другото-отговорът неизвестен до 2022.Защо ли?Чакат ни три дълги години.
  • #12
    13 rate up comment 1 rate down comment
    FenIX ( преди 5 години )
    Плъгин и обикновен хибрид са преход, защото съчетават предимствата, но и недостатъците на обикновен и ел двигател. Да имаш 2 задвижващи единици с различен тип енергия винаги и по-сложно. Засега са компромис който ще стане безсмислен когато се отстранят недостатъците на ел. колите цена, пробег, мрежа със зарядни и бързо време за зареждане. Обаче много ме съмнява 2020, тоест след 2 години пробега масово да е 1000 км. Сега за добър пробег се смятат 500 км и за 2год да стане 1000 :/
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    чукча ( преди 5 години )
    Chevrolet Volt беше правилната зададе правилната посока преди няколко години и тя е плуг-ин хибрид(засега). За да ви е евтино в града, за да щадите природата защото няма такъв обем редки метали(кобалт, ниодим)+литий, и за да ползвате предимствата на ДВГ извън града. Със смаляване размера на батерии+олекотено купе ще бъде възможно хибрин със 150 км градско каране + мощен двигател.Справка Volvo Polestar.Само цената е неадекватна на този етап, но за всичко минава време докато стане масово.
  • #10
    14 rate up comment 3 rate down comment
    Йойо ( преди 5 години )
    Да предположим,че 80% от батерията в добър случай се зарежда за 20 Мин на някоя бензиностанция или електростанция,а ако тя се намира на възлов път може ли да си представите колоната от автомобили,която ще се образува особено,ако е през летния отпускарски сезон или Великден и т.нСпоред мен зареждането ще е удобно за тези с къщи и гараж,а другите ще духат супата
  • #9
    18 rate up comment 2 rate down comment
    de ( преди 5 години )
    "Началото на края" както се пише горе може да настъпи само и единствено, когато електричките (чистите - не хибридите) станат по 30000лв. - преди това няма шанс.А това изглежда ще отнеме време, ако изобщо стане... в момента най-евтините електрички с размери на тико са по над 50000лв.
  • #8
    12 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Абсолютно подвеждаща информация.1.В Китай ходят с маски за дишане тъй като градовете им са пренаселени и многото коли там буквално правят огромни облаци от смог. По тази причина развиват електомобилите и инвестират в батерии.2.Батериите на Тесла, тяхната надежност и пробега, варират. Това, че на някой изкарало толкова, не значи, че на друг дори ще се доближи. Ако често ги зарежда и ел. мрежата не е качествена много по-бързо от обявеното са чао.3.Електромобилите не обичат дупките по пътищата!
  • #7
    8 rate up comment 12 rate down comment
    Йойо ( преди 5 години )
    Цената им втора ръка е по-ниска от тази на кола с ДВГ втора ръка,защо ли?Защото имат много минуси,но не се споменават(от добива на металите за батериите до рециклирането им)
  • #6
    23 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Навлизат необратимо!Вътрешното горене няма шанс срещу това...