Саудитският Обществен инвестиционен фонд, който преди месец бе посочен от Илон Мъск като уговорения купувач за Tesla, инвестира малко над 1 милиард долара в конкурента й Lucid Motors, потвърждава Bloomberg. Тези средства ще позволят на регистрираната в Силициевата долина компания най-после да пусне първия си сериен електромобил през 2020 година.
Мъск виждаше в Мохамед бин Салман спасение от всички проблеми на Tesla. Саудитският принц обаче явно демонстрира, че не е склонен да инвестира десетки милиарди в компанията и предпочита да се застрахова, помагайки и на конкурентите й
В началото на август Мъск разбуни борсата с лаконичния туит, че възнамерявал да откупи акциите и да направи компанията си частна. Притиснат от инвеститорите, той посочи именно саудитския фонд, управляван от престолонаследника принц Мохамед бин Салман, като купувач в сделката за минимум 40 милиарда долара. Саудитците обаче не потвърдиха информацията и след известно време Мъск обяви, че е размислил и е по-добре Tesla да си остане публична компания. Комисията за пазарите и ценните книжа в САЩ води разследване срещу него по подозрение в пазарна манипулация.
Саудитският фонд действително придоби около 5% от капитала на Tesla, но очевидно не е склонен да заложи единствено на Мъск в опита да се застрахова срещу възхода на електромобилите и евентуалния отлив от петрола.
Air трябва да бъде първият сериен модел на Lucid. Производството му обаче досега се бавеше заради недостиг на финансиране
Lucid Motors бе създадена от Сам Уенг, бивш шеф в софтуерния гигант Oracle. Главен инженер е Питър Роулинсън, който преди това създаде Model S за Tesla. В Lucid са още оригиналният основател на Tesla Мартин Еберхард, който се скара с Мъск, както и Бърнард Це, също член на борда на Tesla от времето, преди Мъск да поеме пълния контрол там.
С парите от саудитците компанията ще довърши разработването на първия си луксозен седан, наречен Air, и ще дострои фабриката за масовото му производство.
Мъск представи Юсаку Маедзава, първия си "космически турист" до Луната
Междувременно самият Илон Мъск, верен на принципа да контролира новинарския поток в своя полза, контрира новините за саудитския фонд с обявяването на първия пътник до Луната на своята космическа компания Space X. Това ще е японският милиардер Юсаку Маедзава, който ще пътува до земния спътник и обратно през 2023 на борда на още непостроената нова ракета на Space X. Компания ще му правят шест до осем хора на изкуството, обяви самият Маедзава.
Предполаше се, че Мъск ще обяви плановете за лунната експедиция на 21 декември, когато се навършват 50 години от първото прелитане около Луната ("Аполо 8" с Франк Борман, Джим Ловъл и Уилям Андърс на борда). Възможно е анонсът да е бил изтеглен по-рано, именно за да прекъсне малко поредицата негативни новини около Tesla.
Така ще изглежда корабът BFR, с който Space X се надява един ден да прати хора и до Марс
Маедзава, собственик на онлайн платформа за търговия с облекла, и спътниците му ще пътуват с бъдещия кораб BFR, който тепърва се разработва. От Space X се надяват този модул да им послужи после и за пътуване до Марс. Той ще е 118 метра дълъг и завършването му ще струва около 5 милиарда долара, подчерта Мъск. И добави, че "може и двамата да сме на борда му".