IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Тестове в Германия показват, че в пиковите часове в салона на колата влизат 450 мг/м3 от силно токсичния газ

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

В последните години, особено след избухването на "Дизелгейт", постоянно четем и слушаме за опасностите, които крият изгорелите автомобилни газове за пешеходците. Оказва се обаче, че шофьорите и пътниците в колите, страдат от тях в пъти повече. Дълго време се смяташе, че вредните газове, винаги остават зад автомобила. Всъщност, много от тях попадат в салона през вентилационната система.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Изследване, проведено от учени от Института по физика на околната среда в Университета в Хайделберг разкри, че съдържанието на най-вредния за здравето на хората азотен диоксид (NO₂ ) в салона на автомобилите обикновено няколко пъти превишава нормата от 40 мг/м3.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Тестовете, проведени в няколко германски града, показват, че в много автомобили по време на шофиране концентрацията на азотен диоксид достига дори 450 микрограма на кубичен метър въздух. И тези цифри са много по-високи, отколкото във въздуха, който вдишват пешеходци по улиците.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Проучването установи, че в пиковите часове пешеходците вдишват въздух с концентрация на азотен диоксид не повече от 90 мг/м3. А в колата, дори вечер, в кварталите и не в пиковите часове, той никога не пада под 110 мг/м3. Най-високите стойности - 450 мг/м3 са отчетени през деня на централните улици с голям трафик.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Друга интересна подробност е, че при чакане в задръстване в колата влиза по-малко количество азотен диоксид, отколкото при бавно каране зад друг автомобил. Това е напълно логично, защото двигател, работещ на празен ход, отделя по-малко отработени газове, отколкото този, който работи под натоварване. Освен това, при шофиране газовете от ауспуха се вдигат нагоре и поради движението на автомобила те веднага се всумкват от вентилационната система в купето на колата отзад.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Лекарите посочват, че допустимата средна годишна норма съдържание на азотен диоксид е 40 мг/м3. Тогава този силно токсичен газ няма необратим ефект върху човешкото тяло. Освен това лекарите твърдят, че без последици за здравето на хората тези норми могат да бъдат превишени до 200 мг/м3, но не повече от 18 пъти годишно.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Учените от Университета в Хайделберг установиха, конвенционалните салонни филтри не спират азотния диоксид. С тази задача обаче перфектно се справят филтрите с активен въглен. Разбира се, при условие че се сменят редовно, както препоръчва автомобилният производител. Тестовете показват, че висококачественият филтър с активен въглен е в състояние да блокира влизането в салона на до 92% от азотния диоксид. Те обаче не винаги са включени в стандартното оборудване на новите коли, поради което учените съветват шофьорите да не пестят пари, а да си купят такъв.

0 от 500
  • #3
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Добре де - ако е затворена циркулация на въздуха в купето, пак ли проблем ?
  • #2
    6 rate up comment 36 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 5 години )
    Поредната платена глупост - лобистите на електричарите спирка нямат. То ако е толкова зле положението нямаше да има жив таксиметров шофьор по света... я сиктир! Ще ме накарате на инат да си взема дизеларка :D
  • #1
    8 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Нещо не схванах...тестовия Golf ми се струва новичък, в който са на снимката поне. Не е ли бил с оригиналния филтър с активен въглен по време на теста ? Ако е така, защо са такива резултатите и защо ни кръщават да купуваме само такива филтри ?