В последните години, особено след избухването на "Дизелгейт", постоянно четем и слушаме за опасностите, които крият изгорелите автомобилни газове за пешеходците. Оказва се обаче, че шофьорите и пътниците в колите, страдат от тях в пъти повече. Дълго време се смяташе, че вредните газове, винаги остават зад автомобила. Всъщност, много от тях попадат в салона през вентилационната система.
Изследване, проведено от учени от Института по физика на околната среда в Университета в Хайделберг разкри, че съдържанието на най-вредния за здравето на хората азотен диоксид (NO₂ ) в салона на автомобилите обикновено няколко пъти превишава нормата от 40 мг/м3.
Тестовете, проведени в няколко германски града, показват, че в много автомобили по време на шофиране концентрацията на азотен диоксид достига дори 450 микрограма на кубичен метър въздух. И тези цифри са много по-високи, отколкото във въздуха, който вдишват пешеходци по улиците.
Проучването установи, че в пиковите часове пешеходците вдишват въздух с концентрация на азотен диоксид не повече от 90 мг/м3. А в колата, дори вечер, в кварталите и не в пиковите часове, той никога не пада под 110 мг/м3. Най-високите стойности - 450 мг/м3 са отчетени през деня на централните улици с голям трафик.
Друга интересна подробност е, че при чакане в задръстване в колата влиза по-малко количество азотен диоксид, отколкото при бавно каране зад друг автомобил. Това е напълно логично, защото двигател, работещ на празен ход, отделя по-малко отработени газове, отколкото този, който работи под натоварване. Освен това, при шофиране газовете от ауспуха се вдигат нагоре и поради движението на автомобила те веднага се всумкват от вентилационната система в купето на колата отзад.
Лекарите посочват, че допустимата средна годишна норма съдържание на азотен диоксид е 40 мг/м3. Тогава този силно токсичен газ няма необратим ефект върху човешкото тяло. Освен това лекарите твърдят, че без последици за здравето на хората тези норми могат да бъдат превишени до 200 мг/м3, но не повече от 18 пъти годишно.
Учените от Университета в Хайделберг установиха, конвенционалните салонни филтри не спират азотния диоксид. С тази задача обаче перфектно се справят филтрите с активен въглен. Разбира се, при условие че се сменят редовно, както препоръчва автомобилният производител. Тестовете показват, че висококачественият филтър с активен въглен е в състояние да блокира влизането в салона на до 92% от азотния диоксид. Те обаче не винаги са включени в стандартното оборудване на новите коли, поради което учените съветват шофьорите да не пестят пари, а да си купят такъв.