IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Тестове в Германия показват, че в пиковите часове в салона на колата влизат 450 мг/м3 от силно токсичния газ

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

В последните години, особено след избухването на "Дизелгейт", постоянно четем и слушаме за опасностите, които крият изгорелите автомобилни газове за пешеходците. Оказва се обаче, че шофьорите и пътниците в колите, страдат от тях в пъти повече. Дълго време се смяташе, че вредните газове, винаги остават зад автомобила. Всъщност, много от тях попадат в салона през вентилационната система.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Изследване, проведено от учени от Института по физика на околната среда в Университета в Хайделберг разкри, че съдържанието на най-вредния за здравето на хората азотен диоксид (NO₂ ) в салона на автомобилите обикновено няколко пъти превишава нормата от 40 мг/м3.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Тестовете, проведени в няколко германски града, показват, че в много автомобили по време на шофиране концентрацията на азотен диоксид достига дори 450 микрограма на кубичен метър въздух. И тези цифри са много по-високи, отколкото във въздуха, който вдишват пешеходци по улиците.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Проучването установи, че в пиковите часове пешеходците вдишват въздух с концентрация на азотен диоксид не повече от 90 мг/м3. А в колата, дори вечер, в кварталите и не в пиковите часове, той никога не пада под 110 мг/м3. Най-високите стойности - 450 мг/м3 са отчетени през деня на централните улици с голям трафик.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Друга интересна подробност е, че при чакане в задръстване в колата влиза по-малко количество азотен диоксид, отколкото при бавно каране зад друг автомобил. Това е напълно логично, защото двигател, работещ на празен ход, отделя по-малко отработени газове, отколкото този, който работи под натоварване. Освен това, при шофиране газовете от ауспуха се вдигат нагоре и поради движението на автомобила те веднага се всумкват от вентилационната система в купето на колата отзад.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Лекарите посочват, че допустимата средна годишна норма съдържание на азотен диоксид е 40 мг/м3. Тогава този силно токсичен газ няма необратим ефект върху човешкото тяло. Освен това лекарите твърдят, че без последици за здравето на хората тези норми могат да бъдат превишени до 200 мг/м3, но не повече от 18 пъти годишно.

Учени: Азотният диоксид трови повече шофьорите

Учените от Университета в Хайделберг установиха, конвенционалните салонни филтри не спират азотния диоксид. С тази задача обаче перфектно се справят филтрите с активен въглен. Разбира се, при условие че се сменят редовно, както препоръчва автомобилният производител. Тестовете показват, че висококачественият филтър с активен въглен е в състояние да блокира влизането в салона на до 92% от азотния диоксид. Те обаче не винаги са включени в стандартното оборудване на новите коли, поради което учените съветват шофьорите да не пестят пари, а да си купят такъв.

0 от 500
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Аха ( преди 5 години )
    Ама никой неще на село на чист въздух да копа да се раздвижи, да помирише малко оборска тор и да доживей до над 100 г. пийваки си от гроздовата и те така. Защо, защо се пита в туй време.
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Тоя па, ми кат си вреден сам за себе си, стой си дома! Иначе, досега беше Клийн дизел, сега врче не е Клийн. Аре немците да се уточнят първо!
  • #11
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Явно коментарите до сега са от един и същи човек който си мисли че бензиновите ДВГ не отделят азотен диоксид , а само дизеловите..... *** всички ДВГ са вредни и по същество самият човек е вреден за самия себе си
  • #10
    6 rate up comment 0 rate down comment
    ... ( преди 5 години )
    явно не знае че дизелови таксита има само в Европа.
  • #9
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    И тези цифри са много по-високи, отколкото във въздуха, който вдишват пешеходци по улиците.Проучването установи, че в пиковите часове пешеходците вдишват въздух с концентрация на азотен диоксид не повече от 90 мг/м3Ето защо дизелете са по вредни
  • #8
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Малките коли, които са направени точно за града, най-много кълтат изгорели газове поради две причини: нямат скъпи филтри за купето и освен това инженерите им не обръщат особено внимание откъде и как се засмуква въздуха, което има много голямо значение.
  • #7
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Азотните отксиди от къде идват???? От дизелите!!Едно време, като ви говорех, че фпч и азотния диоксид са най-лошото нещо ми обяснявахте, че били чисти дизелите, защото отделяли по-малко въглероден диоксид. На Смешните вагонетки за пореден път им се показва колко са тАпи и колко глупаво коментари са писали навремето и продължават и сега.
  • #6
    22 rate up comment 1 rate down comment
    Мацуда ( преди 5 години )
    То да бяха само азотните окиси,колко сажди и серни окиси гълтаме всеки ден-ужас е в градовете ни!Всяка втора кола е мърляв дизел,мърляв като мърляча който я кара-при потегляне почти трябва да пуснеш чистачките за да виждащ през отровния облак!Много отдавна карам само на вътрешна циркулация с клима,проветрявам си колата преди да тръгна(добре че не живеем на натоварен булевард)и трябва да си луд да отвориш прозореца,съжалявам децата на пешеходната пътека,ще се *** сами,тарикат нация!
  • #5
    21 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Тея кво се правят на ощипани? От 2 десетилетия поне СЗО и учените алармират за проблема. Всичко е доказано отдавна, но се криеше и не се оповястяваше, докато автомобилното немско лоби налагаше отровите и промотираше clean diesel.Къде са им сега чистите дизели да ги питам? Защо ги изпокриха и защо махнаха рекламата на канцерогениците? Защо махнаха рекламата Das ***? Просто, защото това не е колата, а каруцата,която ви трови.Жалко,че все още има ***,които им вярват на мошениците ВАГ и сие
  • #4
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Вътре в купето, като имаш диоксид нали и той циркулира. А и циркулацията в купето никога не е 100%! Винаги имаш някакъв % влизащ въздух отвън, т.е. диоксида пак си влиза. Така, че едва ли е решение, освен, ако филтъра ти е с активен въглен и въздухът се пречиства чрез него. Това е най-доброто решение. Да обаче един истински филтър за купе с активен въглен (не ментетата, които продават или лъжат,че е с въглен) започва от 60 лв.И трябва на всеки 15 000 км да се сменя,а не както производителя казва