IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Опасно ли е да се кара на режим „Еко”?

Опитите за пестене на гориво често водят до по-бързо износване на агрегатите и до опасни ситуации на пътя

Опасно ли е да се кара на режим „Еко”?

В борбата за икономия на гориво и намаляване на вредните емисии автомобилните производители измислиха „екологичен” режим на движение. Той се счита за най-икономичният, но никой не предупреждава собствениците на превозни средства, че това е вредно за агрегатите.

Опасно ли е да се кара на режим „Еко”?

„Еко”-режим може да бъде открит практически при почти всеки съвременен модел, като изключение прават само бюджетните коли. Повечето собственици на автомобили обаче не подозират, че той е опасен и честото му използване може да доведе до повреди на основните задвижващи агрегати. Причината е в неговата работа, тъй като в случая компютърът отчаяно се стреми да минимализира разхода на гориво, като държи оборотите на мотора максимално ниско. В същото време автоматичната скоростна кутия включва колкото се може по-висока предавка.

Динамиката на автомобила пада катастрофално и това затруднява водача при всяка маневра. Факт е, че се пести гориво, но пък моторът работи на почти празни обороти, което го натоварва допълнително. Номерът е в това, че смазването на двигателя е пропорционано на оборотите, тоест колкото са по-ниски те, толкова по-малко масло получава агрегатът.

В един момент се налага рязко ускорение, което води до сериозно натоварване на мотора. В случая се износват всички елементи от двигателя, тъй като маслото осигурява смазване не само на триещите се повърхности, но и охлажда буталата и стените на горивната камера. По този начин опитът за пестене на гориво може да доведе дори до основен ремонт на мотора.

Опасно ли е да се кара на режим „Еко”?

Режимът „Еко” е сериозно изпитание и за автоматичната скоростна кутия. Както вече стана дума, в случая тя се опитва да включи максимално висока предавка по време на движение. Дори ако автомобилът се движи в задръстване, кутията се опитва да избяга от първа скорост и да отиде на втора или дори трета В един момент обаче кутията е принудена да връща предавките, тъй като колата не ускорява. И съответно това води до износване на основните елементи от трансмисията, като при роботизираните скоростни кутии най-често страда съединителят.

Друг проблем на екологичния режим е безопасността, тъй като при него излизането от опасна ситуация на пътя става доста по-трудно. Най-елементарният пример за това е изпреварване на тесен път. Водачът има видимост и тръгва да задминава колата пред него. Ускорението в случая е доста по-ниско от обикновеното и маневрата се осъществява по-бавно и има риск времето за нея просто да не стигне, ако отсреща се появи друго превозно средство. Резултатът в случая може да бъде дори катастрофа с фатални последици.
 

0 от 500
  • #4
    17 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    При много съвременни автомобили, с режим спорт при рязко натискане на газта еко режима се изключва и се включва спорт режима, така че довода за изпреварването не е релевантен за всички.
  • #3
    11 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Защото ниските обороти / 1000-1500 за атмосферен бензин / не са оптимални за нито една система в колата - по-ниско налягане на маслото, повече вибрации, дори по-висок разход на гориво и по-лошо изгаряне респективно повече вредни газове при 1000 оборота спрямо 2000. Дори да си с последен модел инжекцион!
  • #2
    50 rate up comment 6 rate down comment
    .. ( преди 5 години )
    Какво са ниски обороти? 2000 или 3000? или може би 1000?И дали ще удължим живота на мотора ако винаги караме с обороти 5000+? Нали тогава получава най-много масло...Истината е, че статията е малко без реален смисъл.Ако човек не си "усеща" колата няма кой да го научи. Колегите с повечко стаж зад волана ще се съгласят сигурно, че шофирането не е само въртене на геврек.
  • #1
    6 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Защо ниските обороти да водят до износване?