IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Правителството се бори с вноса на трошки... с 35 лева такса

За регистрация на стар бус занапред ще се плащат по 1550 лева

Правителството се бори с вноса на трошки... с 35 лева такса

След дълги години на апатия властите в България най-после предприемат реални мерки за ограничаване на вноса на стари автомобили и насърчаване на покупката на нови. Засега обаче тези мерки имат по-скоро символичен характер: екотаксата за регистрация на над 10-годишен автомобил се увеличава... с 35 лева.

Правителството се бори с вноса на трошки... с 35 лева такса
В момента да ползваш автомобил в София е по-евтино дори и от градския транспорт - до голяма степен и благодарение на решението да се увеличи цената на билета за него от 1 на 1.60 лева. Снимка shutterstock

Правителството гласува промени в размера на екотаксите, които се плащат при първа регистрация на автомобил. При над 10-годишните таксата се увеличава от 275 на 310 лева. Автомобилите между 5 и 10 години се таксуват с 290 лева, вместо с 260, както бе досега. При колите до пет години таксата се запазва - 194 лева. При новите автомобили е намалена от 138 на 125 лева.

Въвежда се и екотакса за пътнически микробуси, камиони до 12 тона и малки автобуси, които досега бяха освободени. Размерът й според възрастта им варира между 625 и 1550 лева.

За по-големи камиони и пълноразмерни автобуси таксите са между 938 лева (за нови) и 2325 лева (за над 10-годишни).

Със събраните от екотакси средства ще се финансира рециклирането на бракувани автомобили. 

България си остава единствената държава сред 28-те в Европейския съюз, при която данъкът за нови автомобили е по-висок (и то в пъти) от този за стари. Това е и част от обяснението защо страната има най-остарелия автопарк в общността. В интервю за Bulgaria ON AIR тази пролет финансовият министър Владислав Горанов разкри, че се работи по изработването на промени в законодателството, които да променят това.

"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обясни тогава министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция".


 

0 от 500
  • #25
    10 rate up comment 0 rate down comment
    знайко - продължение ( преди 5 години )
    ... от холандски експерти, така било там и т.н. Накрая се изтърваха, че и те смятат, че този модел е грешен, обаче на холандските експерти са платени едни 3 мил. евра и никой няма ад поеме отговорността за това, че срещу 3 мил получаваме идно ла*но. Междувременно Холандия промениха закона си и вече нямат екотакса. Тук обаче НАДИН и пр. гушкат двойно - веднъж от рециклирането, веднъж от екотаксите за новите автомобили (защото сключват договори с вносителите и те плащат на тях, но по-ниска такса).
  • #24
    9 rate up comment 0 rate down comment
    знайко ( преди 5 години )
    Преди доста години преди приеването на закона за управление на отпадъците (и преди ГЕРБ да са на власт) бях на работна среща в министерството на околната среда. Опитвахме се да ги убедим, че моделът е грешен и че няма нужда да ес плаща продуктова такса за коли при положение, че от рециклирането им се печелят пари, т.е. няма опасност да заринем убиците и слетищата с тях (доказателство - НАДИН идкупунат коли). От министерството се запънаха, че не може ло без еко такса, че моделът бил разработен ..
  • #23
    11 rate up comment 7 rate down comment
    АнтиЕС ( преди 5 години )
    Правителството да не се бори със старите автомобили,защото ще падне! Като не може да ускори доходи на населението,за да си купят нови ще се примири със старите
  • #22
    11 rate up comment 3 rate down comment
    1234 ( преди 5 години )
    Не схващате основния проблем ,а той е ,че тук мафията си има държава! Щом си мълчим и само драскаме ,а не търсим промяна ние автоматично ставаме съочастници на тази организирана престъпна група. Няма сфера в живота на българина която да няма проблем ,недомислица или несправедливост. Той обаче си мълчи ли, мълчи ами няма какво да се очаква. С бездействието си и тропането по масата в къщи и по клавиатурата ние показваме ,че така ни харесва и ни устройва. Такаче по-добре да замълчим!
  • #21
    12 rate up comment 9 rate down comment
    Факт! ( преди 5 години )
    А почти всички от трошките са немски цялото им автомобилостроене е бок/ук гнилочи с висок горивно-маяслен разход замърсяващи тропащи тракащи.Изобщо отврат!
  • #20
    6 rate up comment 4 rate down comment
    до: до питанката ( преди 5 години )
    Като те гледам теб колко грамотно пишеш, определено питанката е по-грамотен от теб. Той поне само една грешка прави с една буква, а твоите грешки са не само правописни, но и граматически.***-на-рите, обаче си личат тогава, когато вместо да вникнат в написаното, започват да търсят грешките в правописа на хората. Разбирам да пишат правилно, а те дори са по-неграмотни. Виждат сламката в очите на другите,но гредата в своите не.И да ти кажа джендъре за пореден път,че тук не е литературен форум.
  • #19
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    В статията пише за екотакса, а не за продуктова такса.В КАТ, като отидеш да регистрираш нов внос плащаш екотакса. Пише го черно на бяло. От къде ги измисли тези неща за продуктови такси не ми е ясно. Вземи влез малко в час и не дрънкай глупости!
  • #18
    6 rate up comment 2 rate down comment
    х ( преди 5 години )
    До питанкаВсъщност се казва продуктова такса, а не еко такса. Плаща се в ПУДООС и парите "се разходват за проекти и обекти за управление на отпадъци.", съгласно чл. 58. ал.3 от ЗУО.А как средствата се разходват и усвояват...това е друга тема.
  • #17
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Абе нали всичките в коментарите карахте БМВ-та и мерц с 300 коня? Какво ревете че 10 годишните трошки ще струват с 35лв повече?
  • #16
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    това не е борба да не караме гробищаци, а поощрениекакто и заплатите най ниски на балканитеи какво удоволствие доставя на някого това ,че ни направи най бедни в европа