Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Четирите основни вида си имат предимства, но и недостатъци

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Споровете за това какво задвижване е най-подходящо за автомобилите със сигурност ще бъдат вечни. Някои хора обаче все още не знаят защо малкият и евтин модел има предно предаване, а не задно. Както и че AWD и 4WD не е едно и също.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Заради тях публикуваме кратко упътване, което на мнозина може да се стори скучно. Идеята му е да отговори на основните въпроси, още повече че съвременните технологии – хибриди, електромобили и специални материали, навлизат все по-бързо и променят превозните средства.

Предно предаване (FWD)


Това е най-разпространеният тип задвижване, предлаган на пазара. При него връзката между двигател и скоростна кутия е разположена отпред (обикновено напречно), като цялата енергия се предава на предните колела.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?

Най-вече това е икономическо решение, тъй като няма нужда да се предава мощността на задната ос. Колата не се нуждае от карданов вал, който минава през центъра. Отсъстват „тунел” на кардана и на задния диференциал, които обикновено изяждат пространството за пътници и багаж.

Комбинацията е добра особено през зимата, тъй като тежестта на двигателя е върху водещите колела и това дава по-добро сцепление при заснежен път. Загубата на мощността, както и разходът на гориво са по-малки, а освен това ремонтът е по-евтин.

Защо е лошо?

Преди всичко, защото натискът върху предните колела е огромен, тъй като те поемат цялата енепгия при завиване и преминаване през неравности на пътя. Това съответно се отразява и на маневреността. Радиусът на завоя е по-голям, тъй като около предните колела са натрупани всички механични елементи. Ускорението е по-лошо, тъй като центърът на тежестта се мести назад и колелата губят сцепление.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

При колите с предно предаване се забелязва и така нареченото „недозавиване”, тоест завъртате волана, но колата не завива така, както искат Причината е, че при по-висока скорост инерцията отпред е по-голяма и предните колела изпитват затруднения. Те могат да „поемат” тежестта и да я изпратят в нежелана от водача посока, като съответно направят по-голям радиус на завой.

Задно предаване (RWD)

Двигателят, по правило, е разположен отпред, а енергията се предава на задните колела с карданов вал и диференциал. Това е класически тип задвижване, което се използва най-вече при спортните коли и луксозните автомобили.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?

На първо място, защото инженерите имат възможност да си играят с разпределението на тежестта (при някои автомобили трансмисията е поставена отзад). Вследствие на това, върху предните колела има по-малко тежест, а и отсекът на двигателя не се товари допълнително. Колата завива по-добре и ускорява по-бързо.

С други думи – това, което не постига предното предаване, е налице при задното. Този тип коли имат по-малък радиус на завой, по-добра маневреност и по-добро ускорение. Мощността се контролила по-добре, тъй като диференциалът се намира в средата и двата задвижващи вала са с еднакви размери (за разлика от тези при колите с предно предаване).

Защо е лошо?


Добавя се излишно тегло, тъй като има повече механични детайли. Така се губи мощност и се увеличава разходът на гориво. Съответно и цената на колите със задно предаване е по-висока. Пространството в салона и в багажника намалява (заради вече споменаните вече салон и заден диференциал).

Какво задвижване за автомобила да изберем?

По-малкото натоварване на водещите колела (в случая задните) води до загуба на сцепление при мокър и хлъзгав път. При автомобилите със задно вместо недозавиване има презавиване, заради което може да бъде изгубен контрол на управлението. В същото време този тип коли са далеч по-забавни за каране.

4WD или 4х4

Тази система се използва при тежките и мощни всъдеходи, които винаги се нуждаят от максимална тяга. Повечето от тях по принцип са със задно предаване и благодарение на раздатъчна кутия мощността се предава и на предните колела. Някои машини непрекъснато се движат в режим 4х4, като мощността се разделя по равно между двете оси.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?


Основно заради факта, че стръмните шосета и дори липсата на път не са проблем при този тип задвижване. Водачът винаги има на разположение цялата енергия, а съответно автомобилът ускорява далеч по-уверено.

Защо е лошо?

Тук голяма роля играе теглото, тъй като двете оси за снабдени с диференциали плюс допълнителна раздатъчна кутия. Цялата система е сложна и това води до загуба на мощност, намаляване на ефективността и увеличение на разхода на гориво.

При ускорение тези машини зависят не толкова от конските сили, колкото от въртящия момент. Да, те могат да изкривят врата на водача при рязко и стремително тръгване, но това не се отразява кой знае колко на максималната скорост.

AWD

В повечето случаи системата ALL-WHEEL DRIVE върти всички колела, но не винаги. До това се стига само, когато възникне съответната ситуация (хлъзгав път или труден терен). AWD се среща както при въсдеходите, така и при колите, търсещи по-добро представяне и по-висока скорост.

Какво задвижване за автомобила да изберем?

Защо е добро?


Системата се опита да вземе най-доброто и от двата свята. Когато се движите с ниска сорост, тя сама избира най-краткият път от двигателя до колелата, като свежда до минимум загулата на енергия. При ускорение системата автоматично разпределя енергията по осите в нужните пропорци и така вашият FWD или RWD-автомобил се превръща в 4WD.

Защо е лошо?

Подобна конструкция обаче изисква прекалено много компромиси. Въпреки че системата не е активна непрекъснато, допълнителното тегло е налице през цялото време. Освен това е сложна и ремонтът, а и самото обслужване, са много по-скъпи.

Тагове: awd 4wd
0 от 500
  • #16
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Streetx ( преди 10 месеца )
    X-Drive според мен е най удачно
  • #15
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Милен ( преди 11 месеца )
    Само на мен ли ми нарпави впечатление колко неграмотно е написана статията?
  • #14
    10 rate up comment 2 rate down comment
    de ( преди 11 месеца )
    предно е най-нормалното за универсален автомобил.. - недостатъците в реалният живот почти не се виждат. Трябва да има силни причини за да се мине на някое от дургите. задно - може би като втора кола за удоволствия. 4х4/AWD само при истинска нужда - другото е презастраховане и понякога силно его/комплекси.
  • #13
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    4х4 е най-доброто, Самия факт, че Мерцедес накрая се пречупи и прави АМГ моделите си 4х4 е достатъчно. Карал съм с предно, задно и сега колата ми е 4Х4, няма база за сравнение. Колите със задно ме карат да изтръпвам, доста лесно губят контрол. Колите с предно са много по-сигурни, но с 4Х4 не знам илюзия ли е, но усещането е че караш нещо заковано за пътя.
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Да ама Хамънд за малко не се уби с тази кола.
  • #11
    6 rate up comment 12 rate down comment
    В заключение ( преди 11 месеца )
    Задвижването - винаги AWD или 4Х4! Скоростната кутия - автоматик с 7 или 8 степени! При ел. колите с 2 степени. Двигател - над 300к.с., в близко бъдеще електричките ще са без алтернатива!
  • #10
    12 rate up comment 4 rate down comment
    До разбирача ( преди 11 месеца )
    Има огромна разлика между 4х4 и AWD и тя е описана в статията. За пример пасат 5 и 6 Пасат 5 е със торсен и е постоянен 4х4 Пасат 6 е с халдекс и е AWD защото въртящ момент се праща на задната ос само когато е необходимо
  • #9
    14 rate up comment 11 rate down comment
    Аз ( преди 11 месеца )
    Няма по-добър автомобил от 4х4 или там както го наричат AWD дали е xDrive, Quattro или някаква друга система няма значение важното е да има задвижване на всички колела !
  • #8
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Щерю ( преди 11 месеца )
    Като на Флинтстоун задвижването е най- най- най...
  • #7
    11 rate up comment 22 rate down comment
    KLASIKA ( преди 11 месеца )
    Глупости и попълване на празно поле с глупости! Най-добро е задно предаване и двигател отдзд! Още през 1933г е измислено веднъж и завинаги и няма алтернатива! Затова Костенурката е най-продаваната кола,най-обичаната,легенда и синоним и понятие за думата автомобил! Затова и купето на Костенурката което са го кръстили Порше е ненадминато! Затова и в Космоса със станцията на видео излетя Костенурката като показване на извънземните какво съвършенство сме измислили! Затова най-бързите коли са с задно