Само за един след указания от Европейската комисия германски съд сложи кръст върху дизеловите двигатели с изключение на тези, които отговарят на стандарта Eвро-6- Решението вече е в сила, независимо от съпротивата на производителите, както и на управляващите в Германия, начело с канцлера Ангела Меркел.
До подобна мярка се стигна, след като съдът в Лайпциг удовлетвори изискванията на еврочиновниците, които са категорични, че качеството на въздуха в германските градове, особено в часта си за концентрацията на азотен оксид (NOx), не отговарят на правилата на ЕС. Сред тези градове са Хамбург, Мюнхев и Щутгарт и тъй като става дума само за NOx, за виновни бяха обявени дизеловите автомобили.
По данни на агенция Automotive News, в момента по пътищата на Германия се движат 15 млн. автомобила с дизелово гориво, като една 2,7 млн. от тях отговарят на стандарта Евро-6. Решението на съда развързва ръцете на местните власти да започнат да налагат забрани, като някои от тях вече се подготвят за тази мярка. В Хамбург, например, се поставят знаци, забраняващи дизеловите коли, като се очаква мярката да влезе в сила до края на май.
Любопитното е, че подобно решение не слага край на дизелите, тъй като те имат сериозно поддръжници в Германия. Например, канцлерът Ангела Меркел, която непрекъснато е обвинявана от опозицията за връзките си с автопроизводителите, както и нейните министри, неведнъж са защитавали дизеловите автомобили. Освен това някои от регионалните правителства в Германия са акционери в компаниите, произвеждащи такива. Пример за това е Долна Саксония, която има дял във Volkswagen, а членове на нейното правителство влизат в Надзорния съвет на концерна.
Подобно положение означава, че в Германия ще се търсят начини за намаляване на натиска от страна на ЕС. Още през март шефът на Daimler – Дитер Цетше, се обяви в защита на дизела, като дори посочи, че популярността на този тип автомобили сред клиентите на Mercedes-Benz е нараснала през 2017 г. Цетше е категоричен, че въздухът се замърсява повече от въглеродния двуокис (CO2), изхвърлян от бензиновите двигатели, отколкото от азотния оксид от дизелите.
Явно битката за спасяване на дизела ще продължи и ще става все по-оспорвана. Изследване показва, че дялът на тези автомобили пада непрекъснато след 2013 г., когато достига пика си – 55% от продадените нови коли в ЕС са дизелови. Навлизането на малки бензинови турбомотори обаче постепенно започва да дава резултатите и те печелят все повече почитатели.
Любопитното е, че ако се махнат резултатите на Голямата немска тройка – Volkswagen AG, Daimler и BMW Group, както и на FIAT, дялът на дизеловите коли в Европа ще бъде не повече от 34%. По данни на European Automobile Manufacturers Association при 15-те водещи икономики в ЕС през 2017 г. дизелите заемат 44%.
В Германия обаче нещата се развиват зле за дизелите – 38,7% през 2017 г. Във Франция резултатът е 47,3%, а във Великобритания – 42,0%. В същото време над 50% са продажите на такива автомобили в Австрия, Ирландия, Италия, Португалия и Люксембург, което показва, че битката ще продължи и дизелът не бива да бъде напълно погребван.
Впрочем, Германия не е първата държава в Европа, където собствениците на коли с такова гориво са под натиск. През 2017 г. във Франция бе въведена система на „цветни стикери”, които задължително трябва да бъдат залепени на предния прозорец. Така например, тези със сиви стикери (те се поставят на автомобили със стандарт Евро-2 и надолу) нямат право да влизат в Париж. Във Великобритания пък действа друга мярка – на някои паркинги дизелите (дори с Евро-6) трябва да плащат 2 пъти повече за престой в сравнение с бензиновите машини.
Снимки: Automotive News