IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Меркел и Daimler не успяха да спасят дизела

Над 80% от колите с такова гориво в Германия са под заплаха

Меркел и Daimler не успяха да спасят дизела

Само за един след указания от Европейската комисия германски съд сложи кръст върху дизеловите двигатели с изключение на тези, които отговарят на стандарта Eвро-6- Решението вече е в сила, независимо от съпротивата на производителите, както и на управляващите в Германия, начело с канцлера Ангела Меркел.

Меркел и Daimler не успяха да спасят дизела

До подобна мярка се стигна, след като съдът в Лайпциг удовлетвори изискванията на еврочиновниците, които са категорични, че качеството на въздуха в германските градове, особено в часта си за концентрацията на азотен оксид (NOx), не отговарят на правилата на ЕС. Сред тези градове са Хамбург, Мюнхев и Щутгарт и тъй като става дума само за NOx, за виновни бяха обявени дизеловите автомобили.

По данни на агенция Automotive News, в момента по пътищата на Германия се движат 15 млн. автомобила с дизелово гориво, като една 2,7 млн. от тях отговарят на стандарта Евро-6. Решението на съда развързва ръцете на местните власти да започнат да налагат забрани, като някои от тях вече се подготвят за тази мярка. В Хамбург, например, се поставят знаци, забраняващи дизеловите коли, като се очаква мярката да влезе в сила до края на май.

Любопитното е, че подобно решение не слага край на дизелите, тъй като те имат сериозно поддръжници в Германия. Например, канцлерът Ангела Меркел, която непрекъснато е обвинявана от опозицията за връзките си с автопроизводителите, както и нейните министри, неведнъж са защитавали дизеловите автомобили. Освен това някои от регионалните правителства в Германия са акционери в компаниите, произвеждащи такива. Пример за това е Долна Саксония, която има дял във Volkswagen, а членове на нейното правителство влизат в Надзорния съвет на концерна.

Подобно положение означава, че в Германия ще се търсят начини за намаляване на натиска от страна на ЕС. Още през март шефът на Daimler – Дитер Цетше, се обяви в защита на дизела, като дори посочи, че популярността на този тип автомобили сред клиентите на Mercedes-Benz е нараснала през 2017 г. Цетше е категоричен, че въздухът се замърсява повече от въглеродния двуокис (CO2), изхвърлян от бензиновите двигатели, отколкото от азотния оксид от дизелите.

Меркел и Daimler не успяха да спасят дизела

Явно битката за спасяване на дизела ще продължи и ще става все по-оспорвана. Изследване показва, че дялът на тези автомобили пада непрекъснато след 2013 г., когато достига пика си – 55% от продадените нови коли в ЕС са дизелови. Навлизането на малки бензинови турбомотори обаче постепенно започва да дава резултатите и те печелят все повече почитатели.

Любопитното е, че ако се махнат резултатите на Голямата немска тройка – Volkswagen AG, Daimler и BMW Group, както и на FIAT, дялът на дизеловите коли в Европа ще бъде не повече от 34%. По данни на European Automobile Manufacturers Association при 15-те водещи икономики в ЕС през 2017 г. дизелите заемат 44%.

В Германия обаче нещата се развиват зле за дизелите – 38,7% през 2017 г. Във Франция резултатът е 47,3%, а във Великобритания – 42,0%. В същото време над 50% са продажите на такива автомобили в Австрия, Ирландия, Италия, Португалия и Люксембург, което показва, че битката ще продължи и дизелът не бива да бъде напълно погребван.

Впрочем, Германия не е първата държава в Европа, където собствениците на коли с такова гориво са под натиск. През 2017 г. във Франция бе въведена система на „цветни стикери”, които задължително трябва да бъдат залепени на предния прозорец. Така например, тези със сиви стикери (те се поставят на автомобили със стандарт Евро-2 и надолу) нямат право да влизат в Париж. Във Великобритания пък действа друга мярка – на някои паркинги дизелите (дори с Евро-6) трябва да плащат 2 пъти повече за престой в сравнение с бензиновите машини.

Снимки: Automotive News

0 от 500
  • #16
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дизела е един допотопен,тракащ и пушещ двигател,с по-високо ниво на вибрации.Много остарял като принцип на работа. Сега само се оскъпява за да е с чисти емисии.Но той е морално остарял.Сега японците не случайно продават чисти хибриди на водород или хибриди.Те са тихи,нямат вибрации, имат висок въртящ момент от ел,моторите без налично тракане,по-ефективни като К.П.Д.Причината германците да произвеждат дизели е,защото са изостанали от японските марки с едно 25 години в модерните авто-технологии.
  • #15
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Бе те и на запад си пушат дизелите, а уж не карат с крадена нафта нали. Или искаш да му убедиш, че не пушат, като всеки ден го виждам.
  • #14
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Като не си правите катализатори и дюзите и карате на гепена нафта ще пуши как няма да пуши.
  • #13
    5 rate up comment 3 rate down comment
    младен ( преди 5 години )
    Бе незнам кой какво ще стасява ама днеска като заредих до горе и сметката ми беше набъбнала с около 10-11лв. Нафтата вече е 2.28!!! От одавна искам да я сменя с приус и май вече ще се понапъна да го направя. Не се трае. А за миризмите като я вкарвам в гаража да не говоря че....
  • #12
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    продължениеа хората да ***.Българина както винаги не го вълнуват тези неща. Той е безсмъртен. брои си стотинките за крадена нафтица и си мисли, че е на голяма далавера, но здравето и живота не се купуват с пари. Не случайно сме най-болната и с най-голяма смъртност нация в ЕС.А врътката за акциза на нафтата що не е оправят. Що направиха акциза да се плаща на обем количество, а не на енергийно съдържание в единица обем да видим тогава какво ще стане.И нафтата не е отпаден продукт. Четете!
  • #11
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Хората са го казали и доказали, че дизела е жива отрова! От десетилетия СЗО тръби за вредите ФПЧ и азотен оксид. Статистиката сочи, че с увеличението на дизелите в градовете се увеличават в пъти раковите заболявани и тези на горните дихателни пътища. Автомобилните лобита обаче драпат за дизелите и това е. И понеже нафтовите печки са много убави и чисти, чак намесват политиците вече съвсем явно да им удрят рамо да не ги спират. Производителите да продължават да трупат милиарди печалби, а хората
  • #10
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дизела е един допотопен,тракащ и пушещ двигател,с по-високо ниво на вибрации.Много остарял като принцип на работа. Сега само се оскъпява за да е с чисти емисии.Но той е морално остарял.Сега японците не случайно продават чисти хибриди на водород или хибриди.Те са тихи,нямат вибрации, имат висок въртящ момент от ел,моторите без налично тракане,по-ефективни като К.П.Д. Причината германците да произвеждат дизели е,защото са изостанали от японските марки с едно 25 години в модерните авто-технологии.
  • #9
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    В БГ на старо се предлагат всякакви автомобили.Има такива в състояние близо до новото има и много умрели гробници. Това,че бг купувачите са стиснати клошари и не им се дават пари за нещо читаво и купуват скрапът на Европа защото " е на цената на скъп телевизор в австрия" е друг въпрос.
  • #8
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Щели да наводнят БГ със стари дизели. То пък сега все едно не е наводнен пазара с всякакви гробници вдигнати за 2 живот в БГ. Напудрени външно но иначе тотал щета. Удряни, със сериозни дефекти, горящи масло кошници. Много от тях са реална заплаха за движението а еконормите ги нямат за нищо. Така че по-добре лошите дизели евро 5 и 6 отколкото тия *** които се търкалят по улиците сега. Пък и колкото и да им падне цената няма да са за по 5-6 хил лв каквито коли масово се карата така че споко
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Не е необходимо ( преди 5 години )
    Никой да го спасява, защото поне в близките 5-10 год. той няма алтернатива! След това - електификация.