Френският алианс PSA Peugeot-Citroen сменя доставичка си на автоматични скоростни кутии. Вместо досегашните трансмисии на японската фирма Aisin концернът ще използа кутии с два съединителя на марката Punch.
Новата компания-доставчик е основана още през 1972 г. като подразделение на DAF и става световно известна със своите безстепенни трансмисии. Като цяло обаче европейците не харесаха вариаторите и основни клиенти на Punch станаха китайските Lifan и Geely.
В крайна сменка през 2016 г. китайският холдинг Yinyi Group изкупи 100% от Punch. Договорът с PSA предвижда доставка на автоматични скоростни кутии до 2025 г., когато всички модели на френския алианс ще се предлагат с някакъв вид електрическо задвижване – само на ток, хибридно със зареждане от мрежата или „мек” хибрид със стартер-генератор.
Трансмисиите Punch Powertrain ще имат два съединителя, като са адаптирани към „меките” хибриди – те се наричат e-DCT. Това е класическа скоростна кутия, предназначена за модели с напречно разположение на двигателя, където в един блок са събрани основата предавка с диференциал и 48-волтовият стартер-генератор. Последният помага при ускорение, а при махане на крака от педала на газта се превръща в генератор, който предава натрупана енергия.
Интересното е, че при случая с Punch съчетанието „скоростна кутия с два съединителя” е доста подвеждащо, тъй като става дума именно за вариатор. В случая при вариаторните трансмиси на компанията вместо стандартен хидротрансформатор се поставят два мокри съединителя. Единият се използва за движение напред, а вторият – за назад.
Любопитното е, че двигателите, използвани от PSA (в това число и „меките” хибриди) нямат проблем за свързване с автоматите на Aisin, като сътрудничеството между французи и японци е проверено от времето. Причината за смяна на доставчика е чисто икономическа – двигателите от серията PureTech вече ще се произвеждат в Китай, където се сглобяват и кутиите DT2 на Punch.
Снимки: PSA